Reklama

Zdrowotne właściwości arbuza

Jedna szklanka pokrojonego w kostkę arbuza (152 g) zawiera 43 kalorie, 0 g tłuszczu, 2 g sodu, 11 g węglowodanów (w tym 9 g cukru) oraz 1 g włókien. Jednak szklanka tego owocu dostarcza również 17% dziennego zapotrzebowania na witaminę A, 21% zapotrzebowania na witaminę C, 2% żelaza oraz 1% wapnia. Arbuz bogaty jest także w tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6, kwas foliowy, kwas pantotenowy, magnez, fosfor, potas, cynk, miedź, mangan, selen, cholinę, likopen oraz betainę. Jego zdrowotne właściwości, to między innymi ochrona przed zaburzeniami nerek, wysokim ciśnieniem krwi, nowotworami, chorobami serca, udarem cieplnym, zwyrodnieniem plamki żółtej oraz impotencją.

Wpływ na układ sercowo-naczyniowy

Arbuz posiada dużą zawartość likopenu, który chroni komórki przed zniszczeniem oraz może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Nasze serce chroni również zawarta w owocu cytrulina oraz arginina, która usprawnia przepływ krwi oraz zmniejsza odkładanie się tłuszczu. Wyniki badań opublikowane w magazynie „American Journal Hypertension” wykazują, że ekstrakt z arbuza pozwala zmniejszyć ciśnienie krwi u osób z nadwagą.

Zmniejsza ilość tłuszczu w organizmie

Arbuz jest małokaloryczny oraz nie zawiera tłuszczu czy cholesterolu, które sprawiają, że nasza waga rośnie. Ważnym składnikiem, który pozwala zgubić kilogramy jest cytrulina. Rozkłada się ona w aminokwas zwany argininą, który zmniejsza odkładanie się tłuszczu oraz usprawnia pracę układu sercowo-naczyniowego.

Arbuz składa się z ponad 90% wody, przez co po jego zjedzeniu czujemy się pełni, co pozwala ograniczyć ilość spożywanego jedzenia. Zastąp więc wysokokaloryczne przekąski i desery tym przepysznym owocem.

Nawadnia

Arbuz jest idealnym owocem pozwalającym nawodnić nasz organizm. Zawiera on dużą ilość wody oraz elektrolitów, które mogą uchronić nawet przed udarem.

Zaburzenia pracy nerek

Arbuz bogaty jest w potas, który pozwala oczyścić nerki z toksycznych złogów, a także usunąć kwas moczowy z krwi, przez co zmniejsza się ryzyko uszkodzeń nerek i powstania kamieni nerkowych. Z kolei duża zawartość wody, zwiększa ilość oddawanego moczu, co także pozwala na oczyszczenie nerek. Antyoksydanty w tym owocu odpowiedzialne są za utrzymanie tego narządu w dobrym zdrowiu oraz spowolnienie powstawania zmarszczek, oraz przebarwień na skórze.

Poprawia zdrowie oczu

Arbuz jest bardzo dobry dla twoich oczu, ponieważ jest idealnym źródłem beta-karotenu, który w organizmie zamieniany jest w witaminę A. Witamina ta wraz z likopenem pomaga w produkcji pigmentu w siatkówce oka oraz chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej, ślepoty nocnej oraz innych związanych z wiekiem problemów ze wzrokiem.

Arbuz zawiera również witaminę C, luteinę oraz zeantaksynę, które sprawiają, że oczy są zdrowe i wolne od infekcji. Dla utrzymania zdrowych oczu zaleca się jeść jedną szklankę arbuza dziennie.

Pozytywny wpływ na skórę i włosy

Witamina A jest niezbędna dla twojej skóry, a w jednej szklance arbuza znajdziesz 1/4 jej dziennego zapotrzebowania. Witamina ta pomaga utrzymać nawilżenie skóry i włosów, a także wspomaga produkcję kolagenu i elastyny. Te same właściwości posiada również witamina C.

Bogaty w antyoksydanty

Arbuz jest znakomitym źródłem silnych antyoksydantów, które pozwalają na cieszenie się zdrowiem i ochroną przed wieloma chorobami. Owoc ten zawiera witaminę C oraz flawonoidy takie jak likopen, beta-karoten, luteinę, zeaksantynę oraz kryptoksantynę. Antyoksydanty te chronią organizm przed wolnymi rodnikami, powodującymi stany zapalne, reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenie kości i stawów, astmę, udar oraz chorobami serca.

Arbuz może także zmniejszyć uszkodzenia skóry, spowodowane promieniowaniem ultrafioletowym (UV) oraz innymi szkodliwymi zanieczyszczeniami i toksynami, co może zapobiec przedwczesnemu starzeniu się.

Witamina C pomaga z kolei wzmocnić odporność i polepszyć ochronę przed sezonowymi alergiami i infekcjami. Aby wzmocnić działanie antyoksydantów zawartych w arbuzie, spożywaj je wtedy, kiedy są dojrzałe i świeże. Arbuza możesz dodać do sałatki, zrobić z niego sok lub zjeść samego jako przekąskę.

Popraw swoje życie seksualne

Poprawa krążenia krwi wpływa pozytywnie nie tylko na serce, jednak musiałbyś zjeść sporą ilość arbuza, aby osiągnąć oczekiwany efekt. Jednak zbyt duże spożycie tego owocu, może spowodować skutki uboczne w postaci częstego oddawania moczu.

Wyostrz swój umysł

Witamina B6, obecna w arbuzie, ma bardzo dobry wpływ na mózg. Szczególnie ważne może się to okazać dla studentów, którzy spędzają większość swojego czasu ucząc się.

Pożegnaj się z bólem mięśni

Lekkoatleci, którzy lubią arbuzy, mają szczęście, ponieważ sok arbuzowy wypity przed intensywnym treningiem, zmniejsza ból mięśni oraz puls serca, następnego dnia. Jest to spowodowane zawartymi w arbuzie aminokwasami takimi jak cyrulina i arginina, które poprawiają krążenie krwi.

Poprawia humor

Arbuz może także poprawić ci humor, ponieważ bogaty jest w witaminę B6, która jest niezbędna do prawidłowej syntezy niektórych neuroprzekaźników odpowiedzialnych za nastrój. Owoc ten zawiera także duże ilości witaminy C, która chroni nas przed wolnymi rodnikami mogącymi prowadzić do osłabienia funkcji poznawczych, irytacji oraz depresji. Arbuz pomaga także utrzymać równowagę hormonalną, która zaburzona może mieć wpływ na twój nastrój.

Jedząc kilka kawałków arbuza dziennie, możesz polepszyć swój nastrój, zredukować stres, zwalczyć depresję oraz uczucie niepokoju.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama