Reklama

Warzywa, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie

Buraki powinny znaleźć się na czele listy produktów stosowanych w zdrowej diecie, gdyż w ich składzie znajdują się niezbędne składniki odżywcze, takie jak witaminy z grupy B, żelazo, mangan, miedź, magnez oraz potas. Ponadto te rubinowe klejnoty są prawdziwą kopalnią potrzebnych dla twojego zdrowia wartości odżywczych, których nie znajdziesz nigdzie indziej.

Buraki można spożywać na surowo, pieczone i gotowane. Dobroczynnie na nasze zdrowie wpływają też ich liście. Nie warto ich wyrzucać choćby dlatego, że dostarczą nam solidnej porcji potasu (644 mg na ½ kubka). A ten pierwiastek jest dla nas wyjątkowo cenny. Badania wykazały, że spożywanie pokarmów bogatych w potas i sód może obniżyć ryzyko chorób serca oraz udaru. Ponadto buraki są niskokaloryczne i nie powodują podwyższenia cholesterolu, a także mają najwyższą zawartość cukru ze wszystkich warzyw.

Buraki zwiększają wytrzymałość

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania na sportowcach, którym podawano przed treningiem sok z buraków zmieszany z odrobiną soku jabłkowego i okazało się, że mieli większą wytrwałość i niższe ciśnienie krwi od sportowców, którzy nie stosowali soku. Wzmocnienie wydajności zawdzięcza się azotanom występującym w korzeniu. Dodatkowe testy sugerują, że mieszanka soku buraczanego z jabłkowym sprawi, że codziennie czynności (np. chodzenie) staną się mniej męczące u seniorów.

Buraki zmniejszają ryzyko demencji

Buraki zawierają wysokie stężenie azotanów, a bakterie obecne w jamie ustnej przekształcają je w azotyny, które zwiększają przepływ krwi w całym organizmie, w tym do mózgu. Badania wykonane na osobach starszych, którym podawano do picia bogaty w azotany sok z buraków wykazały, że związki te pełnią ważną rolę w tkankach niedotlenionych, gdyż tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne, a tym samym poprawia dopływ krwi i tlenu.

Buraki w walce z zaparciami

Błonnik zawarty w burakach wyjątkowo dobroczynnie wpływa też na nasz układ trawienny. Stymuluje metabolizm i usuwa zaparcia.

Zalety buraków

Buraki zwiększają przepływ krwi, regulują poziom cholesterolu oraz wspierają pracę wątroby. Ponadto okazują się bardzo skuteczne w walce z anemią i w detoksykacji organizmu. Hamują proces starzenia się organizmu i chronią naczynia krwionośne. Są również bogate w przeciwutleniacze, celulozę i pektyny, które skutecznie stymulują trawienie oraz minimalizują ryzyko wystąpienia chorób wątroby.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama