Reklama

Szpinak: Wyjątkowe warzywo o leczniczych właściwościach

Zalety tego zielonego warzywa odkryli już starożytni Persowie i z tego powodu jest też nazywane „perskim zielem”. Szpinak jest bogatym źródłem witamin, minerałów i innych substancji wspomagających funkcjonowanie organizmu. Jedząc go, zmniejszamy ryzyko zachorowania na nowotwory, dbamy o serce i poprawiamy swoje samopoczucie. Ogromnym atutem warzywa jest też jego niska kaloryczność oraz obecność witamin i minerałów przyspieszających metabolizm. Dzięki temu osoby odchudzające się z powodzeniem mogą włączyć go do swojej diety. Poznaj wszystkie zalety szpinaku i dowiedz się, co zyskasz, jedząc go regularnie.

Szpinak – smaczny i zdrowy

Szpinak zawiera duże ilości przeciwutleniaczy: witaminy C, beta-karotenu oraz luteiny. Usuwają one wolne rodniki z organizmu i chronią komórki przed uszkodzeniami i tworzeniem się nowotworów. Zapewniają też dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci. Szpinak jest także bogatym źródłem cennych minerałów. Znajdujący się w nim potas reguluje ciśnienie krwi i obniża poziom cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą i innymi chorobami układu krążenia. Niestety mimo dużej zawartości żelaza szpinak nie jest skuteczny w profilaktyce anemii, ponieważ organizm słabo przyswaja ten minerał z roślin.

W szpinaku znajdziemy także duże ilości magnezu, który jest niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego – zwiększa odporność na stres, ułatwia zasypianie, poprawia pamięć i koncentrację, chroni przed bólem i zawrotami głowy. Istnieją przesłanki, że regularne jedzenie szpinaku zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera i chorobę Parkinsona.

Szpinak jest również polecany osobom na diecie – 100 g dostarcza jedynie 23 kalorii, a znajdujące się w nim witaminy z grupy B oraz potas oczyszczają organizm i przyspieszają metabolizm. Spożywanie szpinaku zwiększa też uczucie sytości po posiłku i reguluje odkładanie się tłuszczu w organizmie. Warzywo powinno być także elementem diety przyszłych mam, ponieważ zawiera kwas foliowy – substancję chroniącą płód przed uszkodzeniami.

Zastosowanie szpinaku

Szpinak wbrew pozorom jest bardzo smaczny i warto dodawać go do wielu potraw. Najzdrowszy jest oczywiście surowy i świetnie sprawdzi się w sałatce warzywnej lub jako pasta do kanapek. Pasują do niego sery (np. parmezan lub feta) oraz owoce (zwłaszcza winogrona i cytrusy), a także grzyby i czosnek. Szpinaku nie powinno się gotować, a jedynie krótko dusić na oliwie lub oleju roślinnym. Warzywo jest idealnym dodatkiem do makaronów oraz składnikiem pizzy i lazanii. Ze szpinaku przygotujesz także smaczny farsz do pierogów, naleśników i tart.

Pamiętaj, że gdy kupujesz świeży szpinak, powinien on dobrze wyglądać – nie może być zwiędły ani pożółknięty, ponieważ w trakcie nieprawidłowego transportu traci większość substancji odżywczych. Poza sezonem najlepiej kupować mrożone liście szpinaku (niepokrojone). Po ugotowaniu szpinak może być przechowywany w lodówce przez dobę.

Kiedy unikać szpinaku?

Największą wadą szpinaku jest występujący w nim kwas szczawiowy, który wiąże zwarty w pokarmie wapń, sprawiając, że jest nieprzyswajalny dla organizmu. Tego warzywa (podobnie jak szczawiu i rabarbaru) powinny więc unikać osoby z osteoporozą i niedoborami wapnia. Szpinak nie jest też wskazany w diecie osób cierpiących na kamicę nerkową – z kwasu szczawiowego i wapnia tworzy się szczawian wapnia, z którego powstają kamienie nerkowe.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama