Reklama

Szpinak: Dlaczego jest niezbędny w diecie i jak go przyrządzać?

Warzywa są źródłem niezbędnych witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na organizm. Istnieją jednak i takie, które okryły się złą sławą. Choć są bardzo cenne, ich smak powoduje, że nie mają zbyt wielu swoich zwolenników. Zalicza się do nich szpinak, który jest dostępny przez cały rok i niedrogi. Okazuje się, że można go przyrządzić na wiele sposobów, dzięki czemu oczaruje nawet najbardziej wybredne podniebienia. Dlaczego szpinak jest niezbędny w codziennej diecie? Jak go przyrządzać?

Reklama

Szpinak. Kilka słów o roślinie

Szpinak jest jednoroczną rośliną jadalną z rodziny szarłatowatych. Przypuszcza się, że pochodzi z Azji, jednak nie jest to do końca pewne, ponieważ do tej pory nie znaleziono jego naturalnych stanowisk. Uprawa jest niewymagająca i stosuje się ją na szeroką skalę, dlatego szpinak można bez problemu kupić – zarówno świeży, jak i mrożony. Szpinak posiada charakterystyczny, delikatnie kwaskowaty i ostry smak.

Co można znaleźć w szpinaku?

W opinii wielu osób szpinak jest produktem spożywczym, który zapobiega anemii. Jednak okazuje się, że zawarte w nim żelazo nie jest dobrze przyswajalne. Choć zawiera go całkiem sporo (2,7 mg w 100 g), lepiej sięgnąć, np. po wołowinę, która ma go tyle samo, lecz bardziej wchłaniany przez organizm. W szpinaku znaleźć można dużo potasu (wspomaga pracę serca), magnezu (korzystnie działa na pracę układu nerwowego), wapnia (cenny budulec kości) oraz cynku (wspiera odporność). Szpinak to także źródło beta-karotenu i luteiny, które są szczególnie korzystne dla kondycji skóry oraz wzroku. Poza tym jako silne przeciwutleniacze mogą zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych, a także pomagają usunąć nadmiar toksyn z organizmu.

Sprzymierzeniec szczupłej sylwetki

Szpinak jest nie tylko bogaty w wiele substancji odżywczych, ale także niskokaloryczny (23 kcal). Obfituje w witaminy z grupy B, które przyspieszają proces metabolizacji węglowodanów, a także poprawiają przemianę materii. Po szpinak powinny również sięgać kobiety oczekujące potomstwa. Wszystko dlatego, że zawiera kwas foliowy, który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu.

Uważaj na szpinak!

Szpinaku nie można jeść w nadmiarze. Wszystko przez to, że posiada kwas szczawiowy, który blokuje wchłanianie wapnia. Dlatego powinny ograniczyć go osoby, które borykają się z osteoporozą. Poza tym kwas szczawiowy odkłada się w organizmie, co może powodować np. kamicę nerkową.

Jak przygotowywać szpinak?

Ze szpinaku można przygotować wiele dań obiadowych. W łatwy sposób uda się przyrządzić z niego farsz do pierogów bądź gęsty sos do makaronu albo dodatek do wytrawnych tart. Aby czerpać ze szpinaku jak najwięcej, trzeba znać kilka zasad. Przede wszystkim warto łączyć go z serami (pleśniowymi czy typu feta), śmietaną lub jajkami, gdyż dostarczą wapń. Poza tym jest idealnym zamiennikiem sałaty, dlatego można z niego przygotowywać lekkie sałatki. Doskonale komponuje się z granatem, gruszką i cytrusami. Warto dodać do niego odrobinę oliwy, gdyż ułatwi się wchłanianie zawartych w nich beta-karotenu i luteiny.

Jaki szpinak wybrać?

Jeśli jest taka możliwość, to najlepiej wybierać szpinak świeży. Jednak warto się mu przyjrzeć, gdyż najlepsze właściwości posiada ten o jaskrawozielonych i jędrnych liściach. Przed użyciem warto go dokładnie opłukać, gdyż często osada się na nim piasek. Największym błędem jest gotowanie go w dużej ilości wody, ponieważ wtedy traci się najwięcej zawartych w nim substancji. Można go krótkotrwale gotować na parze. Jeśli decydujemy się na przygotowanie szpinaku w sałatce, dobrze jest namoczyć go przez minutę w zimnej wodzie, a po odsączeniu skropić solidną porcją soku z cytryny.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama