Reklama

Semolina: Co to jest i dlaczego warto włączyć ją do diety?

Semolina to jeszcze mało znany produkt, ale zyskuje coraz bardziej na popularności ze względu na to, że ma wiele cennych właściwości. Jest to mąka lub kasza pozyskiwana z pszenicy durum, która stanowi zdrowszą alternatywę zwykłej mąki pszennej. Idealnie nadaje się do produkcji makaronu lub kuskusu, gdyż pochłania mniej wody niż pszenica. Semolina korzystnie oddziałuje przede wszystkim na układ krążenia i trawienie. Ma niski indeks glikemiczny i pobudza pracę jelit, dlatego powinni po nią sięgać cukrzycy i osoby odchudzające się. Semolina obniża również ciśnienie, poprawia funkcje nerek i wspomaga sprawność intelektualną. Dlaczego jeszcze warto sięgać po semolinę? Do czego można ją wykorzystać i gdzie można ją kupić? Podpowiadamy.

Co to jest semolina?

Semolina to nic innego jak gruboziarnista mąka lub drobna kasza otrzymywana w procesie mielenia pszenicy twardej, inaczej nazywanej durum. Ziarna tego gatunku, w odróżnieniu od pszenicy zwyczajnej, są twarde, szkliste i posiadają bursztynowo-żółtą barwę. Wyrabiana z nich mąka, czyli semolina, lepiej nadaje się do produkcji makaronu lub kaszy kuskus. Taki produkt ma bardziej zwartą strukturę i chłonie mniej wody przy gotowaniu, więc nie sklei się i będzie sprężysty nawet wtedy, gdy będzie gotowany za długo. Makaron z semoliny zachowuje również żółty kolor, natomiast ze zwykłej pszenicy robi się jasnoszary i potrzebuje sztucznych barwników. Semolina nie tylko zapewnia dobra jakość produktów, ale też jest zdrowszym zamiennikiem zwykłej mąki pszennej.

Wartości odżywcze semoliny

W semolinie znajduje się wiele cennych składników odżywczych. To dobre źródło węglowodanów, białka i błonnika pokarmowego. Wartość energetyczna semoliny wynosi 360 kcal na 100 g. Semolina zawiera sporo witamin i minerałów, m.in. witaminy B1, B2, B6, niacynę, kwas pantotenowy, kwas foliowy i witaminę E. W semolinie znajdziemy także magnez, potas, wapń, miedź, fosfor, cynk, selen, żelazo i sód. Korzystnym składnikiem maki z pszenicy durum jest luteina, która ma dobry wpływ na kondycję wzroku i skóry.

Jakie właściwości ma semolina?

To, co odróżnia semolinę od mąki pszennej, to przede wszystkim niski indeks glikemiczny pozyskiwanych z niej wyrobów (IG = 44). Dzięki temu takie produkty zapewniają uczucie sytości na dłużej i nie podnoszą gwałtownie poziomu cukru we krwi. Mogą więc być spożywane przez osoby chorujące na cukrzycę lub insulinooporność. Dodatkowo wysoka zawartość błonnika sprawia, że semolina pobudza perystaltykę jelit oraz poprawia trawienie i metabolizm tłuszczów. Może więc wspomóc proces odchudzania, jeśli jej spożycie będzie połączone z aktywnością fizyczną i zdrową dietą. Mąka z pszenicy durum reguluje i usprawnia również pracę nerek, a dzięki zawartości cynku wspiera odporność i ma działanie antywirusowe.

Semolina świetnie wpływa na układ krążenia, dzięki m.in. potasowi, witaminom z grupy B i cynkowi. Wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i obniża ciśnienie krwi. Zwiększa wytwarzanie czerwonych krwinek i usprawnia transport krwi po całym organizmie, a zawarte w niej żelazo i kwas foliowy zmniejszają ryzyko niedokrwistości. Semolina pozytywnie oddziałuje również na układ nerwowy. Poprawia sprawność intelektualną i koncentrację oraz może zapobiec wystąpienia depresji. Hamuje także rozwój demencji starczej, a u kobiet ciężarnych pomaga w prawidłowym wykształceniu się narządów płodu. Ponadto semolina to źródło luteiny, która korzystnie wpływa na kondycję wzroku i skóry. Dzięki obecności witaminy E i selenu mąka z pszenicy durum dostarcza organizmowi antyoksydantów, przez co przeciwdziała niszczeniu komórek i rozwojowi chorób cywilizacyjnych.

Semolina a gluten

Mąka z pszenicy durum to bardzo zdrowy produkt spożywczy, jednak nie każdy może po niego sięgać. Zawiera bowiem gluten, którego nie mogą spożywać osoby chorujące na celiakię. Warto zaznaczyć, że semolina niekiedy jest tolerowana przez takie osoby, co jest spowodowane różnicami w zawartości białek glutenowych: gluteiny i gliadyny.

Jakie zastosowanie ma semolina i gdzie ją kupić?

Semolina najczęściej wykorzystywana jest do produkcji makaronu i kaszy kuskus. Warto więc zastąpić tymi produktami wyroby z innych rodzajów mąki. Semolina może być także dodawana do zwykłej mąki pszennej przy wypiekaniu pieczywa. Można wtedy uzyskać chrupiącą skórkę. Mąka z pszenicy durum sprawdzi się również przy pieczeniu, aby ciasto nie przywierało do blachy. Warto również wykorzystać semolinę do przygotowania pizzy, naleśników, omletów czy bułeczek. Ten rodzaj mąki można kupić w marketach i sklepach ze zdrową żywnością. Kosztuje ok. 6 zł za kilogram, a w wersji bio cena może się wahać od 5 do 10 zł za pół kilograma.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama