Reklama

Seler naciowy: Właściwości i sposoby wykorzystania

Seler naciowy to jedno z najzdrowszych warzyw. Choć nie każdy przepada za jego smakiem, warto włączyć go do diety, gdyż wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości. Jest niskokaloryczny i dzięki niemu można szybciej usunąć toksyny z organizmu, więc często jest wykorzystywany w kuracjach oczyszczających i odchudzających. Zawiera wiele witamin, minerałów i antyoksydantów. Seler naciowy to bardzo dobry produkt dla serca, gdyż obniża ciśnienie i "zły" cholesterol, zmniejszając ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia. To wyjątkowo zdrowe warzywo ułatwia także trawienie, zapobiega zaparciom i wspiera pracę nerek.

Co warto wiedzieć o selerze naciowym?

Seler naciowy to roślina z rodziny selerowatych, która znana jest już od starożytności. Uprawiana była w Grecji i Rzymie, gdzie stanowiła nie tylko produkt spożywczy, ale była też cenną rośliną leczniczą. Od czasów Hipokratesa wykorzystywano ją jako środek uspokajający oraz skuteczny afrodyzjak. W Rzymie wizerunek naci selera wybijano na monetach wymiennie z wawrzynem. Seler naciowy jest odmianą selera zwyczajnego charakteryzującą się większą zawartością witaminy C, soli mineralnych i olejków eterycznych. Doszukano się w nim aż 86 cennych składników, dzięki czemu uznano go za jedno z najwartościowszych warzyw.

Wartości odżywcze selera naciowego

Swoje prozdrowotne właściwości seler naciowy zawdzięcza wielu witaminom, minerałom, antyoksydantom oraz korzystnej proporcji białek, węglowodanów i tłuszczów. Dzięki temu, że seler składa się w 95 proc. z wody, jest niskokaloryczny, ale ma przy tym bardzo dużą gęstość odżywczą. Ma też niski indeks glikemiczny (IG = 15), dzięki czemu może być spożywany przez osoby chorujące na cukrzycę lub odchudzające się. Seler naciowy to bogate źródło witaminy C – zawiera jej dwukrotnie więcej niż owoce cytrusowe. Znajdują się w nim również witaminy A, E, K i z grupy B oraz wiele minerałów, m.in. potas, wapń, sód, magnez, fosfor, cynk czy żelazo. W selerze zawarte są także flawonoidy, polifenole, foliany i olejki eteryczne. Dodatkową wartość stanowi także wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który usprawnia procesy trawienne.

Właściwości selera naciowego

Seler naciowy to warzywo, które koniecznie powinno znaleźć się w diecie. Wysoka wartość energetyczna względem niskokaloryczności sprawia, że jest to doskonały produkt w kuracjach oczyszczających i odchudzających. Zawarty w nim błonnik poprawia trawienie, zaspokaja apetyt na długo, stymuluje pracę jelit i usuwa z nich toksyny oraz zbędne produkty przemiany materii. Również obecne w nim olejki eteryczne pobudzają produkcję żółci i zapobiegają jej zastojowi w woreczku żółciowym, który przyczynia się do powstawania kamieni. Regularne spożywanie selera może więc niwelować problem z zaparciami, zaburzeniami pracy jelit i pomagać w utracie zbędnych kilogramów. Seler naciowy ma również właściwości moczopędne, poprawia pracę nerek i zmniejsza ryzyko infekcji pęcherza moczowego. Pomaga pozbyć się kwasu moczowego, który może odkładać się w stawach i powodować dnę moczanową.

Zawartość potasu i antyoksydantów sprawia, że seler korzystnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy. Obniża ciśnienie tętnicze i poziom "złego" cholesterolu LDL, zmniejsza więc prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia, np. miażdżycy. Natomiast obecny w selerze magnez działa uspokajająco, koi nerwy, zwiększa koncentrację i zapobiega drżeniu mięśni. Seler zawiera także dużo wapnia, który wzmacnia kości i obniża ryzyko osteoporozy, a także witaminy K wspierającej wychwytywanie wapnia przez układ kostny. W tym warzywie znajdziemy też argininę, która rozszerza naczynia krwionośne i usprawnia przepływ krwi, np. do narządów płciowych. Występują w nim też feromony, androsteron i androstenol, dlatego zwiększa napięcie seksualne. Ponadto wspomaga produkcję plemników, więc już od wieków uznawano go za afrodyzjak.

Dlaczego jeszcze warto sięgać po selera naciowego?

Seler naciowy obfituje w witaminę C, która działa przeciwutleniająco i tym samym zwiększa odporność i zapobiega procesom starzenia się. W warzywie tym znajdziemy także sporo witaminy A odpowiadającej za prawidłowe widzenie oraz poprawiającej kondycję skóry. Na tę ostatnią bardzo dobrze wpływa również obecna w selerze witamina E, czyli witamina młodości. Zapobiega powstawaniu zmarszczek, nawilża i napina skórę oraz odżywia włosy.

Jak można wykorzystać selera w kuchni?

Mimo że seler naciowy jest niezwykle zdrowym warzywem, wiele osób rzadko po niego sięga. Wszystko za sprawą charakterystycznego, intensywnego smaku z korzenną nutą. Można jednak wykorzystać go na różne sposoby, dzięki którym smak selera nie powinien być problemem. Warzywo to świetnie sprawdza się jako dodatek do zup, sosów, sałatek czy dań jednogarnkowych. Z selera często przyrządza się zielone koktajle, które mogą być świetnym składnikiem kuracji oczyszczających. Warto dodać do niego owoce, aby zamaskować jego specyficzny smak. Można np. zmiksować ze sobą trzy łodygi selera, jabłko, kiwi, świeżo obrany imbir (plaster 0,5 cm) i połączyć z odrobiną wody. Z selera można również zrobić pyszny i odżywczy sok.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama