Reklama

Raki, kraby i krewetki. Dlaczego warto jeść skorupiaki?

Skorupiaki, takie jak krewetki czy kraby, kojarzone są przede wszystkim z wykwintną kuchnią. Zaliczają się one do tzw. owoców morza, które mają swoich licznych koneserów. Warto wiedzieć, że do skorupiaków włącza się też obecnie zapomniane raki. Dawniej często królowały na polskich stołach, o czym wspomina sam Mikołaj Rej. Warto czasem skusić się na skosztowanie skorupiaków, bowiem mają wiele prozdrowotnych właściwości. Dodają energii, chronią przed chorobami układu krążenia, a poza tym wspierają utrzymanie szczupłej i zdrowej sylwetki. Dlaczego jeszcze powinno się po nie sięgać? Sprawdźmy.

Skorupiaki

Mięso skorupiaków większość osób kojarzy z wyrafinowaną kuchnią, która nie jest dostępna na co dzień. Okazuje się, że wiele sklepów oferuje owoce morza w promocyjnych cenach. Przeważnie pochodzą one z importowanych i kontrolowanych połowów. Choć często brakuje nam doświadczenia w przygotowywaniu i konsumpcji krewetek, krabów czy raków, to w internecie jest mnóstwo inspiracji, które pozwolą na stworzenie oryginalnego, prostego, smacznego, a co najważniejsze, zdrowego dania.

Raki: Co w nich wyjątkowego?

Prawie całkowicie zapomniane mięso raków dawniej było powszechnie obecne na polskich stołach. Ciekawostką jest to, że żyjące w naszych rzekach i stawach raki były wyznacznikiem jakości wód, bo nie tolerowały one najmniejszego zanieczyszczenia. W krajach skandynawskich nadal chętnie i często są spożywane. Co prawda, wiele gatunków jest pod ścisłą ochroną, ale istnieją specjalne hodowle, w których można się w ten rarytas zaopatrywać.

Mięso z raków cechuje obecność niewielu kalorii (ok. 70 kcal w 100g), za to można w nim znaleźć wiele cennych wartości odżywczych. Stanowią bogate źródło pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, które jest również lekkostrawne. Poza tym znajdują się w nim aminokwasy, z czego najcenniejsza jest tauryna; chroni komórki nerwowe przed uszkodzeniami. Korzystne dla układu krążenia są kwasy omega-3 oraz omega-6: obniżają poziom cholesterolu w organizmie, regulują ciśnienie tętnicze krwi oraz chronią przed udarem i zawałem serca. Dodatkowo znajdują się w nim witaminy z grupy B, a także witaminy A, K oraz E, które zapewniają m.in. zdrowy wygląd skóry.

Mięso z krabów

Kraby najczęściej występują w wodach okalających kraje tropikalne, choć można je również spotkać w morzach chłodniejszych, takich jak Bałtyk. Mięso najlepiej przygotować i spożywać w dniu połowu skorupiaka, jednak nie każdy ma taką możliwość. Dlatego coraz częściej w sklepowych chłodniach obecne są odpowiednio przygotowane i zamrożone. Najcenniejsze jest mięso białe, które pochodzi ze szczypiec oraz bezpośrednio spod pancerza.

Kraby prócz walorów smakowych posiadają cenne wartości odżywcze. Ich mięso - podobnie jak w przypadku raków - zawiera dużo pełnowartościowego białka, przy czym jest ono łatwo przyswajalne. Krabie mięso jest również niskokaloryczne; w 100 g znajduje się około 100 kcal. Dodatkowo zawarte są w nim witaminy z grupy B, zwłaszcza witaminy B12, zapewniającej prawidłowy rozwój układu nerwowego. Mięso kraba wspiera pamięć i koncentrację, sprzyjając osiągnięciu dobrego nastroju. Dodatkowo wpływa na prawidłowy rozwój kości, mięśni i stawów.

Krewetki

Krewetki są obecnie najpopularniejszymi skorupiakami, które można spotykać w naszych kuchniach. Ich liczne odmiany, znajdują zastosowanie w przygotowaniu przeróżnych dań: idealnie pasują do sosów i past, ale równie dobrze komponują się z zupami czy daniami głównymi; np. w połączeniu z makaronem albo jako samodzielny posiłek.

Krewetki są obfite w białko; w 100 g znajduje się aż 15 g, co czyni te małe skorupiaki idealnym zamiennikiem czerwonego mięsa, a nawet drobiu. Cenna jest również obecność wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega w krewetkach. Ich idealna kompozycja sprawia, że chronią układ krążenia przed zawałem i udarem, a także zwiększają wydolność żył i tętnic, równocześnie je wzmacniając. Wyjątkową substancją w krewetkach jest karotenoid, który wykazuje silne działanie antyoksydacyjne. (Niszczy wolne rodniki, które odpowiedzialne są za powstawanie chorób cywilizacyjnych i przedwczesne starzenie).

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama