Reklama

Pstrąg: Dlaczego warto go jeść?

Pstrąg to ryba, która nie jest dostatecznie doceniana, choć jest zdrowsza od wielu innych gatunków. Pływa w rzekach i strumieniach, lecz dorównuje morskim rybom zawartością kwasów omega-3, tak ważnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i krwionośnego. Przy tym nie jest zanieczyszczona toksynami, metalami ciężkimi i antybiotykami. Pstrąg z powodzeniem może zastąpić mięso drobiowe czy inne w naszej diecie, gdyż zawiera dużo białka, w dodatku bardziej przyswajalnego. Jest poza tym niskokaloryczny, więc powinny zainteresować się nim osoby chcące zachować smukłą sylwetkę lub zrzucić zbędne kilogramy. Pstrąg wpływa również na mocne kości, a także zapobiega osteoporozie i schorzeniom reumatycznym. Ponadto to pyszna, delikatna w smaku ryba, która jest dość tania i łatwo dostępna. Sprawdźmy, dlaczego warto jeść pstrąga.

Reklama

Charakterystyka pstrąga

Pstrąg zalicza się do drapieżnych ryb słodkowodnych z rodziny łososiowatych. Lubuje się w czystych wodach rzek, strumieni i jezior. Pstrąg naturalnie występuje w Europie, Ameryce Północnej i Azji Północnej. Został także sztucznie wprowadzony do wód innych krajów, np. Australii i Nowej Zelandii. Pstrąg obejmuje kilka gatunków ryb, w Polsce można spotkać trzy z nich: pstrąga źródlanego, potokowego i tęczowego. Ten ostatni jest najpopularniejszy i hoduje się go w gospodarstwach rybackich. Nie należy jednak obawiać się, że zawiera toksyny, metale ciężkie i antybiotyki, gdyż hodowcy muszą zapewnić tym rybom warunki zbliżone do naturalnych.

Pstrągi mogą różnić się nieco ubarwieniem i kształtem, lecz najczęściej mają one oliwkowe grzbiety, złote boki z czarnymi kropkami i srebrzyste brzuchy. Ich chude mięso ma kolor bladego różu i cechuje się delikatnym, soczystym smakiem. Pstrągi były przez to doceniane już w kuchni staropolskiej, dziś Polacy nie sięgają po nie zbyt często, wybierając inne gatunki ryb. Warto jednak urozmaicić nim dietę, zwłaszcza że ma wiele właściwości korzystnych dla zdrowia.

Dlaczego warto jeść pstrąga?

Pstrąg to chuda ryba, która nie zawiera dużo kalorii (97-160 kcal na 100 g), ale ma bogaty skład wartości odżywczych. Wśród ryb słodkowodnych zawiera najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, korzystnie oddziałujących na serce, krążenie i układ nerwowy. Kwasy te rozrzedzają krew, zapobiegają zakrzepom i obniżają poziom złego cholesterolu. Regulują tym samym ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy, zawału czy arytmii serca. Kwasy omega-3 poprawiają też ukrwienie mózgu, przez co wpływają na lepszą sprawność intelektualną, ułatwiają zapamiętywanie i przeciwdziałają depresji. Zapobiegają także stanom zapalnym, więc spożywanie pstrągów zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się schorzeń reumatycznych, a także chorób przewlekłych, np. cukrzycy czy nowotworów.

W pstrągu zawarta jest spora ilość pełnowartościowego białka, przyswajalnego w 98 procentach. Dlatego też ten gatunek ryb może być świetną alternatywą dla mięsa drobiowego. Białko nie tylko daje uczucie sytości, ale także bierze udział w wielu procesach budulcowych, np. buduje mięśnie. Pstrąg zalecany jest osobom aktywnym fizycznie i odchudzającym się. Poza tym ta słodkowodna ryba to bogactwo witamin i minerałów. Znajdują się w niej witaminy z grupy B, które mają zbawienny wpływ na układ nerwowy, zapewniają dobry nastrój i uodparniają na stres. W pstrągu znajduje się również (choć w mniejszej ilości niż w tłustych rybach) korzystnie oddziałująca na wzrok witamina A, odmładzająca i regenerująca skórę witamina E oraz wzmacniająca odporność i układ kostny witamina D. Mocne kości zapewniają też obecne w pstrągu fosfor i wapń. Spożywanie tej ryby może zapobiec osteoporozie. Pstrąg zawiera ponadto selen, magnez, potas i żelazo.

Jak przyrządzać pstrąga?

Kupując pstrąga, warto pamiętać o tym, że zawiera on dużo wody, więc szybko się psuje. Najlepszą opcją będzie w takim razie zaopatrywanie się w świeże ryby bezpośrednio od hodowcy. Ponadto smaczniejsze są mniejsze okazy (do 20 dag), gdyż większe mogą być stare lub przekarmione. Świeży pstrąg ma połyskliwe, przylegające do ciała łuski, błyszczące, wypukłe oczy i nie ma ciągnącego się śluzu. Pstrąga można upiec w piekarniku lub na grillu, a także ugotować na parze. Nie zaleca się smażenia ryb, ponieważ tracą one wtedy swoje wartości odżywcze i zawierają zbyt dużo tłuszczu. Pstrąga można gotować w wodzie z dodatkiem warzyw przez 15 minut. Piec można go w całości lub pokrojonego w filety razem ze świeżymi ziołami, podkręcającymi jego smak i aromat.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama