Reklama

Przekąski o niskiej zawartości cukru

Cukry, to nie tylko białe kryształki znajdujące się w cukiernicy, ale także inne związki, które zaliczają się do bogatej rodziny węglowodanów. To właśnie ich nadmiar w diecie jest bardzo niebezpieczny dla organizmu. Nie dość, że sprzyjają przybieraniu na wadze, to także mogą prowadzić do skoków poziomu glukozy, co nieuchronnie prowadzi, np. do cukrzycy. Dlatego chcąc sięgnąć po przekąskę, warto wybrać taką, które zawiera jak najmniejszą ilość cukrów.

Dlaczego cukry są szkodliwe?

O tym, że cukry są szkodliwe, specjalnie nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, jak często są one obecne w popularnych produktach spożywczych. Oczywiście, że są one w słodyczach oraz np. daniach gotowych, ponieważ sacharoza - czyli zwykły, biały cukier - to nie tylko nośnik smaku, ale także częsty konserwant. Poza tym do cukrów, czyli węglowodanów, zalicza się także m.in. fruktozę (obecną w wielu owocach), a także skrobię (znaleźć można ją np. w ziemniakach, ale także w wielu gatunkach zbóż), laktozę i inne. Czy w takim razie trzeba się ich wystrzegać? Należy pamiętać, że węglowodany, czyli cukry, są ważnym surowcem energetycznym, ale powinno się je jeść rozważnie.

Nadmiar cukru w diecie

Dlaczego nie wolno spożywać zbyt dużo cukru? Ponieważ jeśli dostarczamy go wraz z pożywieniem, podnosi się poziom glukozy, a to sygnał dla trzustki, aby wyprodukować insulinę niezbędną do jej zmetabolizowania. Im szybciej się one wchłaniają, tym więcej pracy musi wykonać trzustka, aby unormować poziom cukru w organizmie. Kiedy ten ważny narząd poradzi sobie z trawieniem cukrów, nadmiar insuliny przez pewien czas nie spada, co jest sygnałem dla mózgu, aby dostarczyć mu kolejną dawkę węglowodanów. Jak to się objawia? Przede wszystkim głodem, dlatego czasami po zjedzeniu słodkiej przekąski czujemy się syci, ale tylko na krótki czas.

Ważny jest indeks glikemiczny

Niektóre cukry mogą gwałtownie podnosić poziom glukozy, jednak inne robią to zdecydowanie wolniej. Dobrym wyznacznikiem jest indeks glikemiczny (IG). Wyższy oznacza szybszy przyrost glukozy i produkcję insuliny, natomiast niższy nie podnosi jej poziomu gwałtownie, przez co organizm lepiej sobie radzi z ich przyswajaniem. Dlatego mając ochotę na zdrową przekąskę, warto sięgać po produkty mające niski indeks glikemiczny. Przyjrzyjmy się, które są warte polecenia.

Jogurt

Jogurt to solidna porcja białka, który - obok węglowodanów - zaliczany jest do ważnych surowców energetycznych. Oczywiście, jako produkt fermentowany, częściowo jest pozbawiony laktozy, przez co łatwiej jest trawiony przez żołądek i jelita. A co nam daje zjedzenie jogurtu? Nie dość, że syci, to przysłuży się lepszej pracy jelit. Wszystko to zasługa żywych kultur bakterii, które wspierają mikroflorę jelitową: pomagają utrzymać odporność w doskonałej kondycji, a także przyspieszają perystaltykę i ułatwiają pozbywania się złogów z tego ważnego narządu.

Awokado

Awokado jeszcze kilka lat temu nie było aż tak popularne w naszym kraju, jednak ostatnio nadrabia stracony czas. A co zawiera awokado? Przede wszystkim znaleźć w nim można nienasycone kwasy tłuszczowe omega, które wspierają pracę serca, a także mogą korzystnie działać na układ nerwowy. Awokado to także cenne źródło witamin, m.in. A oraz E, które pomagają zregenerować skórę, a także mogą opóźnić proces starzenia się komórek. Awokado to również bogate źródło błonnika pokarmowego, który pomaga oczyścić jelita, a także przyspiesza metabolizm.

Truskawki

W zestawieniu produktów o niskiej zawartości cukru nie może zabraknąć truskawek. Choć sezon na nie trwa tylko kilka tygodni, to jest niezwykle intensywny. Jeśli dopada nas nagłe uczucie głodu, to kilka truskawek z pewnością przysłuży się zdrowiu. Owoce te zawierają pektyny, które zaliczane są do błonnika pokarmowego. One zaś pomagają nie tylko oczyścić jelita ze złogów, ale także ułatwiają wchłanianie cennych substancji odżywczych zawartych w pokarmie. Na korzyść truskawek przemawia również fakt, że mają niską zawartość cukru, za to znaleźć w nich można bromelinę - substancję, która ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej.

Jajka

Na temat jajek napisano i powiedziano już wiele, jednak jedno jest pewne: nie wolno z nich całkowicie rezygnować. Jeśli chcemy sięgnąć po zdrową przekąskę, nic nie stoi na przeszkodzie, aby sięgnąć właśnie po nie. Nie dość, że są bogate w białko oraz luteinę (substancja ta może chronić plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniami), to są całkowicie pozbawione cukrów. Jajka są również źródłem witamin z grupy B, a także aminokwasów, które wspierają pracę kluczowych układów organizmu: nerwowego, trawienia czy choćby krążenia.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama