Reklama

Otręby: Świetnie działają na jelita i wspierają odchudzanie

W czasach, gdy piękny wygląd i bycie "fit" stanowi jeden z największych walorów, zapomniane nieco otręby zyskały drugą młodość. W sumie trudno się temu trendowi dziwić, gdyż zalet posiadają bez liku. Solidna porcja zawartego w nich błonnika pochodzenia roślinnego sprawia, że fantastycznie wpływają na pracę jelit, zapewniają na długo uczucie sytości, a tym samym są jednym z najbardziej pożądanych produktów w dietach odchudzających. Poza tym wspierają rozwój pożytecznej flory bakteryjnej, regulują poziom cukru we krwi, obniżają poziom złego cholesterolu i - jak wskazują eksperci - minimalizują ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Z jakich jeszcze powodów warto włączyć otręby do codziennego jadłospisu? Jaki składnik sprawia, że fantastycznie podkręcają metabolizm? Dlaczego nie wolno przesadzić z ich ilością w diecie? Podpowiadamy.

Reklama

O otrębach słów kilka

Jeszcze nie tak dawno otręby uznawane były za "odpad", gdyż istotnie stanowią produkt uboczny rozmaitych zbóż. Pozyskuje się je z pszenicy, owsa, jęczmienia i prosa. Ich budulcem jest zewnętrzna część ziarna; składająca z

się z dwóch warstw - aleuronowej i owocni. Ta ostatnia zostaje oddzielona od zboża w procesie produkcji mąk i kasz. Od plew różni je to, że ziarno stanowi ich integralną część. Dziś otręby kojarzone są przede wszystkim z różnej maści dietami odchudzającymi i stanowią niezbędny element dobrze zbilansowanej diety. Do ich największych walorów zaliczyć należy bogactwo witamin oraz składników mineralnych, które w sobie zawierają. Nie wspominając już o pokaźnej porcji łatwo przyswajalnego białka pochodzenia roślinnego. Co jeszcze znajdziemy w otrębach? Przede wszystkim mikroelementy, które regulują poziom cukru we krwi, m.in. chrom, cynk, mangan; dobroczynnie wpływający na trzustkę krzem, witaminy z grupy B, witaminę C, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz antyoksydanty i skrobię.

Dlaczego warto jeść otręby?

Specjaliści zwracają uwagę, że otręby warto włączyć do diety, gdyż zawarty w nich błonnik fantastycznie działa na perystaltykę jelit, stymuluję prace układu pokarmowego, wspiera wydzielanie żółci, ułatwia rozwój pożytecznej flory bakteryjnej, reguluje poziom cukru we krwi, a ponadto zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelit.

Dlaczego otręby wspierają odchudzanie?

Otręby są produktem bardzo pożądanym w każdej dobrze zbilansowanej diecie. Obecne w nich włókno pokarmowe szybko i skutecznie wypełnia żołądek i na długo zapewnia uczucie sytości. Jednocześnie działa oczyszczająco na jelita i ogranicza przyswajanie tłuszczu.

Kiedy otręby szkodzą?

Podobnie jak w przypadku wielu innych produktów otręby spożywane w nadmiarze mogą nam znacznie bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Bywa, że są powodem pojawienia się reakcji alergicznych, bólu brzucha, wzdęć i zaparć, mogą działać deregulująco na gospodarkę hormonalną oraz prowadzić do zespołu jelita drażliwego. Dietetycy podkreślają ponadto, że zbyt duża ilość otrębów w jadłospisie zmniejsza wchłanianie niektórych składników mineralnych, takich jak wapń, żelazo, cynk (odpowiedzialny za to jest m.in. zawarty w otrębach kwas fitynowy. Najmniej mają go otręby owsiane). Zalecana dawka dzienna otrębów oscyluje wokół 2-3 łyżek na dzień.

Kto nie powinien jeść otrębów?

Co prawda, otręby dostarczają nam cennych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu; fantastycznie wpływają na pracę jelit, metabolizm oraz pracę całego układu pokarmowego, nie mniej jednak z dużą ostrożnością powinny podchodzić do nich osoby zmagające się z niektórymi schorzeniami. Jakimi konkretnie? Przeciwwskazaniem do obecności otrąb w diecie są przede wszystkim choroby nerek i układu moczowego, rozmaite schorzenia układu pokarmowego, takie jak zapalenie trzustki czy żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, wrzody żołądka czy wymioty; niedokrwistość, osteoporoza, nowotwory czy okres rekonwalescencji po przebytych operacjach.

Jak najlepiej jeść otręby?

Pomysłów na wykorzystanie otrębów w kuchni jest całe mnóstwo, ograniczenie mogą w zasadzie stanowić jedynie nasze kulinarne preferencje. Bardzo łagodny, wręcz naturalny smak otrębów sprawia, że doskonale sprawdzają się jako dodatek do dań wytrawnych, jak i słodkich. Najczęściej - zmieszane z płatkami śniadaniowymi oraz owocami - występują w formie dodatku do jogurtów oraz koktajli mleczno-owocowych, ale równie dobrze prosperują jako składnik ciast, pieczywa oraz gulaszów, potrawek i sałatek. Mogą również śmiało zastąpić mąkę przy panierowaniu mięsa i innych smażonych potraw. Wystarczy połączyć je z ulubionym zestawem przypraw i w gotowej mieszance obtoczyć produkt.

Jak widać włączając otręby do dobrze zbilansowanej diety możemy czerpać same profity. Oczywiście, pod warunkiem, że będziemy czerpać z ich walorów rozważnie. Skorzysta na tym nie tylko nasze podniebienie, ale także cały organizm.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama