Reklama

Najzdrowsze soki, które robimy z letnich owoców

Latem mamy łatwy dostęp do smacznych i słodkich owoców. Można praktycznie bez ograniczeń spożywać je na surowo, ale warto też wykorzystać je do zrobienia odżywczych i zdrowych soków. Picie ich jest korzystne dla całego organizmu, ponieważ dostarczają wielu witamin i minerałów, które działają ochronnie na narządy, regulują trawienie oraz chronią przed starzeniem się. Jakie owoce nadadzą się do przygotowania letnich soków? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w artykule.

Reklama

Dlaczego picie soków jest takie ważne?

Wiele osób lubi sezonowe owoce i zjada je w postaci surowej. Nie ma w tym niczego złego – jest to wysoce korzystne dla zdrowia. Jednak warto przygotować z nich soki i koktajle, które urozmaicą dietę. Spożywanie owoców w postaci płynnej powoduje, że najważniejsze substancje odżywcze dostają się szybko do organizmu i równocześnie nie przeciążają układu pokarmowego – dlatego to dobry dodatek nawet do dań obiadowych. Do przygotowania litra soku potrzebujemy kilku kilogramów owoców, dlatego już jedna szklanka napoju jest bombą witamin i minerałów.

Różnorodność smaków

Tworzenie soków daje nam duże pole do popisu. Nie musimy ograniczać się wyłącznie do owoców: by stworzyć zdrową i smaczną kompozycję, warto dodać do niej różne warzywa. Taka sztuczka sprawi, że możemy zrównoważyć smak napoju (np. dodanie kawałka korzenia selera do słodkiej gruszki złagodzi jej smak). Nie jest trudno namówić najmłodszych do wypicia owocowego soku. Jednak nieświadomemu kilkulatkowi można w ten sposób „przemycić” też mniej atrakcyjne dla niego warzywa: garść szpinaku albo surowego buraka. Staną się one niewyczuwalne w soku, a dostarczą niezbędnych wartości odżywczych.

Jakie owoce są najlepsze, by przygotować z nich sok?

Latem najlepiej spożywać owoce sezonowe, które dostarczają do organizmu sporo właściwości odżywczych. Jeśli nie mamy swoich ogrodowych zasobów, warto kupować owoce na targu – są tańsze i zawsze można negocjować ceny.

Agrest – kwaśne owoce o grubej skórce i dużych pestkach. To cenne źródło luteiny, która zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku.

Arbuz – słodki owoc, który jednocześnie skutecznie orzeźwia. Jest bogaty w antyoksydanty opóźniające procesy starzenia się organizmu.

Borówka czernica – owoce bogate w witaminy oraz antyoksydanty. Pomagają w dolegliwościach układu pokarmowego oraz chronią narząd wzroku.

Jeżyna – delikatne kwaskowate owoce, które mogą nadać ciekawy smak soku. Posiadają bardzo dużo witaminy A (nazywana jest „witaminą młodości”) oraz C.

Maliny – delikatne i słodkie owoce, z których najczęściej przygotowujemy soki na zimę. To remedium na przeziębienie zawierające witaminy i składniki mineralne, takie jak: potas, magnez i wapń.

Śliwki – poprawiają perystaltykę jelit oraz – dzięki zawartości przeciwutleniaczy – opóźniają procesy starzenia się organizmu i chronią przed rozwojem chorób cywilizacyjnych.

Jabłka – owoce, które zawierają spore ilości potasu usprawniającego pracę układu nerwowego oraz serca. Ponadto znajdujące się w nich pektyny regulują działanie układu pokarmowego.

Gruszki – zawierają duże ilości jodu i boru, które działają ochronnie na narządy takie jak mózg, serce i tarczyca.

Nie ograniczaj się tylko do owoców

Najsmaczniejsze soki nie muszą być przygotowane wyłącznie z owoców. Ciekawą kompozycją smakową wykazują również te, które będą mieszane z warzywami. Dodatkowo takie połączenie fenomenalnie wpływa na zdrowie. Do koktajli warto dodawać np. szpinak, buraki, kalarepę, sałatę, marchew oraz cukinię.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama