Reklama

Który ryż jest zdrowszy: biały czy brązowy?

Rosnąca popularność diet wysokobiałkowych o niskiej zawartości węglowodanów sprawiła, że zdajemy sobie sprawę z tego, co nam szkodzi. Istnieją jednak produkty z zawartością węglowodanów, które są korzystne dla naszego zdrowia, i które można spożywać bez wyrzutów sumienia. Ryż to niezwykle popularne ziarna, bez których w krajach azjatyckich nie może się obejść niemal żaden posiłek. W kulturze południowej Azji stosowany jest on również w ceremoniach religijnych. Choć nie wszystkie rodzaje ryżu zasługują na miejsce na naszym stole, są również i takie, które powinny na stałe znaleźć się w naszym menu ze względu na zdrowotne właściwości.

Brązowy ryż

Ten, kto twierdzi, że przyjmowanie węglowodanów sprawi, że przybierze na wadze, z pewnością nigdy nie miał w swojej diecie brązowego ryżu! W procesie przetwarzania usuwa się z niego jedynie łupinę, a otręby i zarodki pozostają nietknięte. Dzięki temu zachowana jest większość składników odżywczych i błonnika pokarmowego, które w przypadku białego ryżu ulegają usunięciu. Brązowy ryż zawiera witaminę E, przeciwutleniacz wspomagający walkę z wolnymi rodnikami i przeciwdziałający uszkodzeniom, które prowadzą do takich chorób jak nowotwór. W brązowym ryżu znajdziemy też witaminę B. W szklance brązowego ryżu znajduje się o 1,5 g więcej błonnika pokarmowego niż w białym ryżu. Błonnik wspomaga ruchy jelit, korzystnie oddziałując na nasze trawienie. Daje nam również uczucie sytości na dłużej, co zapobiega bezmyślnemu podjadaniu, a co za tym idzie, przybieraniu na wadze.

Dziki ryż

Entuzjaści fitnessu twierdzą, że dziki ryż daje nam mnóstwo energii i białka. Zawiera on dużo składników odżywczych takich jak potas, kwas foliowy, cynk i fosfor. Potas to ważny minerał, który wspomaga regulację poziomu ciśnienia krwi. Kwas foliowy przeciwdziała rozwojowi nowotworów i jest ważnym składnikiem diety kobiet w ciąży, chroniąc cewkę nerwową płodu przed uszkodzeniami. Cynk z kolei wykazuje właściwości wzmacniające system immunologiczny. W szklance dzikiego ryżu znajduje się również ponad 6 g białka oraz około 3 g błonnika pokarmowego. Ma orzechowy smak z nutą dymu.

Czarny ryż

Jego ziarna, podobnie jak ziarna brązowego ryżu, zawierają części odżywcze, to jest otręby i zarodki. To, co odróżnia czarny ryż od brązowego, to wysoka zawartość przeciwutleniaczy. Jest on bogaty w antocyjaniny, które znaleźć możemy również w jagodach. Chronią one przed chorobami sercowo – wieńcowymi i nowotworem. Zmniejszają również ryzyko wystąpienia zaburzeń procesów poznawczych. Czarny ryż ma słodko – orzechowy smak i rośnie w Chinach.

Czerwony ryż

Czerwony ryż, podobnie jak czarny, zawiera dużą dawkę przeciwutleniaczy. Jest bogaty w węglowodany złożone, które dostarczają dużej ilości energii przez długi czas. Znany również jako czerwony ryż drożdżowy, w chińskiej medycynie stosowany jest w celu obniżenia ciśnienia, zmniejszenia poziomu "złego" cholesterolu oraz zwiększenia poziomu "dobrego" cholesterolu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama