Reklama

Korzyści płynące z jedzenia jeżyn

Jeżyny od ponad 2000 lat są wykorzystywane w medycynie. Starożytni Grecy i Rzymianie stosowali owoce, liście, korę i korzenie jeżyn do leczenia licznych problemów zdrowotnych, poczynając od łagodnych infekcji po jadowite ukąszenia. W XVIII wieku, Grecy wykorzystywali jeżyny do leczenia dny moczanowej tak powszechnie, że w Europie roślina ta była znana jako "owoc dny moczanowej". Niedawne badania naukowe dostarczyły licznych dowodów skuteczności jeżyn, dzięki czemu uznano ich terapeutyczne zastosowanie i ponownie rozpowszechniono je na całym świecie. Oto nasza lista dziesięciu najważniejszych korzyści dla zdrowia płynących ze spożywania jeżyn: Pełne błonnika Jedna szklanka jeżyn zawiera ponad 7,6 g błonnika. Ta istotna właściwość zapewni ci energię i pomoże zachować uczucie sytości na dłużej, dzięki czemu nie będziesz sięgać po niezdrowe przekąski. Błonnik znakomicie pomaga także na trawienie.

Reklama

Pełne przeciwutleniaczy

Jeżyny są bogate w przeciwutleniacze, które chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Stanowią także źródło kwasów fenolowych, flawonoidów i flawonoli. Szczególnie antocyjanozydy obecne w jeżynach działają przeciwko szkodliwym, pozbawionym tlenu cząsteczkom i zapobiegają ich wpływowi, co oznacza że w sposób naturalny oczyszczają twój organizm.

Wzmacniają funkcje mózgu

Periodyk medyczny "Nutritional Neuroscience" twierdzi, że jeżyny mogą pomóc w utrzymaniu odpowiednich zdolności poznawczych i motorycznych w okresie starzenia. Badania dowodzą, że w dłuższej perspektywie jeżyny poprawiają równowagę i koordynację. Zawarte w nich polifenole wzmacniają poziom przeciwutleniaczy w organizmie, co potencjalnie jest korzystne dla starzejących się osób.

Mają właściwości przeciwnowotworowe

Właściwości przeciwutleniające jeżyn są bardzo pomocne w zapobieganiu rakowi płuc, jelita grubego i przełyku. Owoce te zawierają mikroelementy, które dają efekt chemo-prewencyjny i zapobiegają rozprzestrzenianiu się komórek rakowych. Naukowcy przypisują działanie antynowotworowe jeżyn występowaniu w nich w dużych ilościach antocyjanów i innych fitochemikaliów, takich, jak kwas ellagowy i cyjanidyno-3-glukozyd.

Poprawiają zdrowie jamy ustnej

Regularne spożywanie jeżyn zabija bakterie wywołujące choroby jamy ustnej. Z badań przeprowadzonych przez Oregon State University wynika, że jeżyny zawierają kwas galusowy, rutynę i kwas ellagowy, naturalne przeciwutleniacze fenolu, które znajdujemy w owocach i warzywach. Posiadają one właściwości przeciwnowotworowe i przeciwbakteryjne. W roku 2012 badacze z University of Kentucky i University of North Carolina przetestowali właściwości przeciwbakteryjne jeżyn na dziesięciu różnych typach bakterii. Badania zakończyły się konkluzją, że jeżyny mają zdolność niszczenia patogenów i posiadają właściwości przeciwwirusowe, korzystnie działające w leczeniu infekcji przyzębia.

Dbają o zdrowe serce

Flawonoidy, takie, jak antocyjany chronią serce. Wysoka zawartość magnezu i błonnika chroni arterie przed zakrzepami i zatorami oraz stymuluje właściwy przepływ krwi. Wysokie stężenie magnezu pomaga także regulować ciśnienie krwi i chroni przed atakiem serca.

Wzmacniają system odporności

Zawarte w jeżynach fitoestrogeny i minerały wzmacniają system odporności. Regularne spożywanie tych owoców pomaga zawalczyć liczne patogeny i chroni organizm przed infekcjami.

Pomagają regulować wagę ciała

Jeżyny maja niską zawartość cukru i są bogate w błonnik, dzięki czemu pomagają w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała.

Dbają o zdrowe kości

Zawarte w jeżynach magnez i wapń pomagają utrzymać zdrowe kości. Wapń wzmacnia kości, a magnez wspiera przyswajalność wapnia i potasu, natomiast fosfor pomaga w regulacji wapnia i wspiera budowę mocnych kości, a także przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania komórek organizmu.

Utrzymują odpowiednią krzepliwość krwi

Jeżyny są bogate w witaminę K, która pomaga utrzymać odpowiednią krzepliwość krwi i wspiera jej zdrowy przepływ przez naczynia krwionośne w organizmie. Witamina K jest także użyteczna w procesie modyfikacji protein i odgrywa istotną rolę w ochronie kości przed osteoporozą.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama