Reklama

Kamut - właściwości zdrowotne

Kamut jest rynkową nazwą specjalnej odmiany pszenicy zwanej khorasan. Jest on, podobnie jak zdecydowanie lepiej znana quinoa (komosa ryżowa), stałym składnikiem irańskiej diety od wielu wieków. Nazywany jest również zbożem faraonów, ponieważ archeolodzy często odkrywali go w starożytnych egipskich grobowcach. Kamut jest dużo zdrowszy od popularnej pszenicy. Do krajów cywilizacji zachodniej trafił dzięki żołnierzowi armii USA, który wysłał kilka ziaren swojemu ojcu za pośrednictwem poczty lotniczej. Wszyscy jesteśmy mu za to wdzięczni! Kamut to zboże, które przynosi nam wyjątkowo wiele korzyści. Zawiera około 30% więcej białka niż pszenica oraz pokaźne ilości kwasów tłuszczowych. Może być spożywany nawet przez ludzi, którzy są uczuleni na pszenicę. Dzięki swojemu specyficznemu, smakowi szybko stało się ono popularnym dodatkiem do letnich sałatek. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej o tym niesamowitym zbożu wystarczy, że zerkniesz poniżej. Przygotowaliśmy dla was listę 10 głównych korzyści zdrowotnych wynikających z jedzenia kamutu.

Zawiera w sobie dużo białka i błonnika

Kamut jest bogatym źródłem wszystkich trzech podstawowych składników odżywczych - błonnika, węglowodanów i białek. Białko jest szczególnie istotne dla naszego ogólnego stanu zdrowia, ponieważ przyczynia się do utrzymania kondycji tkanek, transportu tlenu oraz funkcjonowania systemu odpornościowego. Natomiast błonnik obniża poziom cholesterolu, przeciwdziała cukrzycy typu 2 i wspomaga zdrowie układu pokarmowego.

Jedna szklanka (około 200 gramów) gotowanego kamutu zawiera w sobie aż 10 gramów białka oraz 7,4 gramów błonnika. Jest to prawie 30% dziennego zalecanego spożycia dla kobiet!

Jest również bogaty w magnez i cynk

Magnez i cynk to niezbędne minerały do utrzymania zdrowia naszego ciała. Bez nich nie bylibyśmy w stanie funkcjonować i ten artykuł na pewno by nie powstał!

Jedna porcja kamutu zawiera aż 83 miligramy magnezu - ponad ćwierć zalecanej dziennej dawki dla kobiet oraz prawie jedna czwarta w przypadku mężczyzn.

Zawiera w sobie sporo niacyny

Niacyna (witamina B3) wspomaga nasz organizm w produkcji odpowiedniej ilości hormonów dokrewnych, które wspierają zdrowie układu nerwowego. Jest to również znakomita substancja odżywcza, która pomaga w metabolizowaniu tłuszczów, białek i węglowodanów. Bez jej pomocy szybko przybralibyśmy na wadze i cierpieli na częste problemy trawienne.

Jedna porcja gotowanego kamutu zawiera około 5 miligramów niacyny - około 34% zalecanej dziennej dawki u kobiet.

Pomaga w walce z wieloma chorobami

Wyniszczające nasz organizm choroby pojawiają się coraz częściej. Najczęściej są one bezpośrednią przyczyną niewłaściwego odżywiania. Ludzie często cierpią na choroby serca, nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzycę typu 2, osteoporozę i wiele innych dolegliwości.

Kamut wspomoże nasz organizm w walce z tymi uciążliwymi dolegliwościami oraz zapobiegnie ich nagłemu pojawieniu się. Swoje działanie zawdzięcza w dużej mierze wysokiej zawartości niacyny. Niewielka porcja kamutu każdego dnia powinna wystarczyć, by skutecznie poradzić sobie z wieloma dolegliwościami.

Jest korzystny dla wątroby

Większość dietetyków i ekspertów w dziedzinie zdrowego żywienia rzadko wspomina o wątrobie. Zazwyczaj temat ten poruszany jest w kontekście nadmiernego spożywania alkoholu i uzależnienia się od niego. Kamut jest bogatym źródłem związków, które skutecznie chronią naszą wątrobę. Zawierająca go dieta skutecznie zmniejszy uszkodzenia komórek powodowane nadmiarem toksyn i uratuje białka w wątrobie przed tragicznym losem. Kamut pobudza również pracę wielu enzymów antyoksydacyjnych, co znacząco zmniejsza ryzyko zapalenia wątroby.

Jest dobry na zespół jelita drażliwego

Gdy cierpisz na choroby przewodu pokarmowego, takie jak zespół jelita drażliwego, jedzenie może stać się prawdziwym koszmarem. Musisz być bardzo selektywny i stale uważać na to, co jesz. najmniejszy błąd może mieć bowiem katastrofalne skutki.

Wspominaliśmy już, że kamut jest doskonałym substytutem dla pszenicy. Wielu ludzi, którzy są uczuleni na to zboże są w stanie spożywać kamut bez żadnych konsekwencji zdrowotnych. Dzięki niemu chorzy mogą wciąż cieszyć się korzyściami płynącymi ze spożywania zbóż, bez narażania się na dotkliwe bóle.

Zapewnia potężny zastrzyk energii

Wymagania codziennego życia zmuszają nas do ciągłej aktywności, zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Z tego też powodu coraz więcej osób szuka skutecznych i łatwo dostępnych sposobów na dostarczenie ciału dodatkowej energii. Wielu z nich zwraca swoją uwagę w stronę napojów energetycznych, natomiast inni uzależniają się od kawy. Żadne z tych rozwiązań nie jest szczególnie dobre dla naszego zdrowia.

Kamut potrafi skutecznie pomóc nam w naszych codziennych zmaganiach. Jest on znakomitym źródłem energii - głównie dzięki wysokiej zawartości białka, minerałów i kwasów tłuszczowych. Regularne spożywanie tego zboża pobudzi nasz organizm, poprawi naszą koncentrację i da nam większą chęć do pracy. Wszystko to zaś bez konieczności mierzenia się z paskudnymi efektami ubocznymi, jak w przypadku np. kawy.

Jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych

Około 100 gramowa porcja kamutu zawiera blisko 60% nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz kolejne 20% ich jednonienasyconych odmian. W przeciwieństwie do niezdrowych tłuszczów nasyconych są one niezwykle korzystne dla naszego zdrowia - zwłaszcza kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które występują w kamutcie wyjątkowo obficie.

Zawiera sporo selenu i manganu

Selen i mangan to minerały niezbędne do utrzymania dobrego zdrowia. Są naprawdę znakomitymi antyoksydantami, chroniącymi organizm przed wolnymi rodnikami, mutacjami genetycznymi i uszkodzeniami komórek. Regularne spożywanie, bogatego w te substancje, kamutu znacząco zmniejsza ryzyko rozwoju chorób nowotworowych, chorób serca oraz nieprzyjemnych chorób skóry.

Posiada niski poziom utleniania

Niski poziom utleniania oznacza, że produkt spożywczy jest w stanie zachować najbardziej wartościowe składniki odżywcze, nawet po zakończeniu podstawowego procesu przetwarzania. Właśnie wtedy liczne zboża tracą sporo swoich pozytywnych właściwości. Szczegółowe badania wykazały, że kamut zachowuje np. około 30% więcej białka niż pszenica.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama