Reklama

Jakie właściwości ma kasza gryczana?

Kasza gryczana, choć wygląda zupełnie niepozornie, ma bardzo cenne właściwości lecznicze. Zaczęto ją uprawiać już 4000 lat temu, a mimo to Polacy wciąż mają problem z włączeniem jej na stałe do swojej diety. A szkoda, jest ona bowiem bogatym źródłem błonnika i trudno dostępnych witamin. Dlaczego jeszcze warto docenić kaszę gryczaną, dowiesz się z dalszej lektury.

Błonnik i skrobia Skrobia to niezwykle cenny składnik dla wszystkich osób chorych na cukrzycę. Rozkłada się powoli i nie powoduje szybkiego wzrostu insuliny we krwi. W kaszy gryczanej znaleźć można również dużą ilość błonnika, który nie tylko zapobiega zaparciom i chorobom jelit, ale też pomaga w walce z nadwagą i obniża poziom złego cholesterolu.

Źródło cennych witamin Kasza gryczana to prawdziwa skarbnica witamin z grupy B, które mają zbawienny wpływ na przemianę materii i niwelują niekorzystne skutki stresu. Znajdziesz w niej też witaminę P (rutynę), uszczelniającą naczynia krwionośne i zwiększającą wchłanialność witaminy C. Z kiełkującej gryki otrzymuje się też naturalną witaminę C o najwyższej przyswajalności. Wzmacnia ona naszą odporność, neutralizuje wolne rodniki i zwiększa syntezę kolagenu.

Ważne minerały Kasza gryczana jest bogatym źródłem magnezu, który zapewnia prawidłową pracę układu nerwowego. Znajdziesz w niej również dużo potasu istotnego z punktu widzenia układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Zawarty w gryce fosfor to budulec kości i zębów (tak jak wapń). Cynk wzmacnia paznokcie i skórę, sód zapewnia prawidłową gospodarkę wodną.

Cenne flawonoidy Flawonoidy to związki roślinne, które chronią nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i grzybów. Zapobiegają zmianom miażdżycowym, cukrzycy i nowotworom.

Wysokiej jakości białko Nie dość, że w kaszy gryczanej jest go dużo, to jeszcze szybko się ono przyswaja i ma wysoką jakość. Białko z gryki stanowi 80 proc. wartości żywieniowej białka jaja kurzego, które ma skład najbardziej optymalny dla naszych potrzeb. Poza tym nie zawiera glutenu, a więc mogą je jeść nawet osoby z celiakią i uczulone na gluten.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama