Reklama

Jakie chleby najlepiej jeść?

Polacy chętnie spożywają pieczywo, a właściciele sklepów wychodzą naprzeciw ich potrzebom i prezentują bardzo szeroką ofertę. Jasne, ciemne, razowe, bezglutenowe - wymieniać można długo. Oczywiście, zanim dokonamy ostatecznego wyboru, warto się dobrze zastanowić, ponieważ nie każdy chleb czy bułki są dla nas zdrowe. Niektóre uczulają, powodują przybieranie na wadze, a inne nafaszerowane są zbędnymi dodatkami. Jakie chleby najlepiej jeść? Podpowiadamy.

Reklama

Rodzaj chleba

Wybierając rodzaj chleba, powinniśmy się kierować wartościami odżywczymi, które posiada. Za najzdrowszy uznaje się ten wypieczony z pełnego ziarna, tzw. chleb razowy. Zawiera on najwięcej błonnika pokarmowego, który reguluje procesy trawienne oraz zapewnia na długo uczucie sytości. Poza tym znaleźć w nich można witaminy z grupy B, a także witaminę E oraz cenne pierwiastki, takie jak żelazo, cynk, fosfor, wapń i magnez. Natomiast jasne pieczywo w przeważającej mierze pozbawione jest cennych wartości odżywczych, często uczula oraz nie sprzyja prawidłowej pracy żołądka i jelit.

Czy pieczywo białe szkodzi?

Niestety nie każdy może jeść chleb z pełnego ziarna. Jest on szkodliwy dla osób cierpiących z powodu refluksu, choroby wrzodowej, zespołu jelita wrażliwego czy zapalenia trzustki. Zawiera kwasy: mlekowy i octowy, które mogą wzmagać istniejące dolegliwości oraz powodować bolesne stany zapalne. W takich przypadkach korzystniej jest sięgać po pieczywo białe, które w połączeniu z lekkostrawną dietą nie wyrządzi organizmowi wielkiej szkody.

Jak rozpoznać dobry chleb?

Rozpoznanie dobrego pieczywa jest nie lada wyzwaniem. Aby nie paść ofiarą sztuczek marketingowych podczas zakupu warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, które zapewnią wysoką jakość produktu. Nie każde pieczywo razowe charakteryzuje się ciemnym kolorem; niekiedy barwi się je karmelem, aby imitowało to wypieczone z pełnego ziarna. Oczywiście, zawsze należy zwracać uwagę na skład produktu – powinien się tam znajdować jednie zakwas, mąka, woda i sól. Użycie dodatków świadczy o gorszej jakości chleba, które nafaszerowane jest spulchniaczami oraz konserwantami. Dodatkowo dobre wypieki nie kruszą się, nie rozwarstwia się ich struktura, szybko nie pleśnieją i na długo zachowują świeżość.

Jaki chleb wybrać?

Chleb otrzymał niechlubną łatkę produktu, który nie sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki oraz będącego przyczyną alergii pokarmowych. Okazuje się, że wcale nie trzeba z niego rezygnować, aby cieszyć się pełnym zdrowiem. Osoby dbające o szczupłą sylwetkę powinny sięgnąć po pełnoziarnisty chleb żytni. Ten produkowany na zakwasie zawiera najwięcej witamin z grupy B oraz kwas foliowy, który dobroczynnie wpływa na działanie układu pokarmowego. Dodatkowo chleb żytni nie jest bardzo kaloryczny; w 100g znajduje się około 250 kcal. Co prawda, razowe chleby wypieczone z innej mąki, są mniej kaloryczne (w 100 g znajduje się nieco ponad 200 kcal), ale zawierają mniej cennych witamin.

Chleb a celiakia

Osoby borykające się z celiakią albo nietolerujące glutenu często rezygnują z chleba. Wywołuje on u nich nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe, a nawet prowadzi do powstawania bolesnych stanów zapalnych. Dlatego lepiej sięgnąć po pieczywo wypiekane na mące bezglutenowej. Chleb kukurydziany czy gryczany jest coraz bardziej dostępny w sklepach. Oczywiście, nie brak w nich cennych wartości odżywczych. Znaleźć w nich można witaminy, takiej jak A, D oraz E, a także pierwiastki magnez, potas, fosfor oraz żelazo.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama