Reklama

Jakich owoców lepiej nie jeść na kolację?

Jedzenie owoców na kolację jest tematem kontrowersyjnym, wokół którego wyrosło sporo mitów. Jedni twierdzą, że to samo zdrowie, drudzy przestrzegają, strasząc ryzykiem szybkiego pojawienia się nadprogramowych kilogramów. Okazuje się, że w każdym z tych stwierdzeń jest trochę racji, a spożywania niektórych owoców lepiej nie zostawiać na godziny wieczorne.

Owoce w diecie: Jak je wprowadzać?

Rola owoców w codziennym jadłospisie jest nie do przecenienia. Zawierają mnóstwo witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego, które wpływają na szereg funkcji organizmu. Najlepiej jeść je w formie surowej. Świetnym sposobem na ich wprowadzenie jest komponowanie kilkuskładnikowych koktajli. Zaleca się jednak, by spożywać je stosunkowo niewielkimi porcjami, traktując np. jako zdrową przekąskę między głównymi posiłkami. Mniej, ale częściej - ta uniwersalna zasada żywienia znajduje zastosowanie również w przypadku owoców.

Czy owoce mogą szkodzić?

Choć mają bogaty skład, należy jadać je z umiarem, ponieważ zawierają naturalnie występujące cukry proste: glukozę, fruktozę oraz sacharozę. Właśnie te składniki stały się podłożem do licznych dyskusji na temat jedzenia owoców na noc. Są one źródłem energii, więc owoce o ich dużej zawartości mogą powodować problemy z zaśnięciem. Wieczorami aktywność fizyczna oraz umysłowa są mniejsze, a co za tym idzie, energia dostarczana ciału z cukrów prostych zużywana jest wolniej.

Reklama

Z tego też względu unikać należy produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Jest to informacja, którą do serca powinny wziąć sobie osoby zmagające się z cukrzycą, ale nie tylko. Uważać należy również wtedy, gdy mamy tendencję do problemów na tle układu pokarmowego. Fermentujące w jelitach cukry mogą prowadzić do gazów, wzdęć i bólu brzucha, które skutecznie zaburzają nocną regenerację organizmu.

Jedzenie owoców wieczorem może nasilać objawy związane z chorobą wrzodową, refluksem i zespołem jelita drażliwego. Ważne jest, by nie zastępować owocem lub sokiem pełnowartościowej kolacji. Może się wydawać, że to sprawdzony sposób na odchudzanie, ale to nie do końca prawda. Często okazuje się, że głód szybko powraca, co sprzyja wieczornemu podjadaniu przypadkowych przekąsek i skutkuje nadwagą.

Jakich owoców nie jeść wieczorem?

Unikać należy owoców cytrusowych, które mają działanie pobudzające i mogą utrudniać przejście do fazy snu głębokiego. To właśnie ona jest kluczowa dla pełnej regeneracji organizmu. Ich zjedzenie często objawia się zgagą.

W porze kolacji uważać należy także na:

  • banany,
  • winogrona,
  • gruszki,
  • śliwki,
  • daktyle,
  • figi.

Wieczorem wyeliminuj zwłaszcza owoce w wersji suszonej. Zrezygnuj również ze słodkich przekąsek owocowych w syropie, które zawierają dodatkową porcję cukru.

Polecamy:

Czy można jeść spleśniałe owoce?

Domowe napoje izotoniczne?

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama