Reklama

Jak działa na organizm siemię lniane?

Do siemienia lnianego - podobnie zresztą jak do jarmużu czy dyni - przylgnęło już określenie "polskie superfood" i nie ma w tym żadnej przesady. Pod względem zdrowotnych właściwości może śmiało konkurować z jagodami goji czy sławnymi nasionami chia. Dostarcza cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych i lignanów, dzięki którym skutecznie obniża poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a tym samym chroni serce i zapobiega miażdżycy czy zawałom. Siemię lniane znane jest także ze swojego fantastycznego działania na układ pokarmowy; gdyż stymuluje pracę jelit i podkręca trawienie. Poza tym świetnie radzi sobie z rozmaitymi infekcjami oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe i przeciwcukrzycowe. Jak najlepiej wykorzystać go w diecie albo w celach leczniczych? Podpowiadamy.

Właściwości siemienia lnianego

Brązowe bądź złociste nasiona lnu słyną z właściwości zdrowotnych i są cenionym składnikiem rozmaitych diet, kuracji czy zabiegów pielęgnacyjnych. Nietuzinkowe zdolności zawdzięczają zawartym w nim składnikom. Uchodzą za najlepsze źródło lignanów, które działają ochronnie na wątrobę, przeciwdziałają nowotworom, chorobom serca i stanom zapalnym. Poza tym dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz łatwo przyswajalnego błonnika pochodzenia roślinnego i tym samym usprawniają pracę jelit oraz obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. W siemieniu lnianym znajdziemy też niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu aminokwasy (m.in. lizynę, leucynę, tryptofan, fenyloalaninę); minerały takie jak magnez, wapń, potas i miedź oraz witaminy: C, E, K oraz te z grupy B.

Przykładowa kuracja na bazie lnu

Kuracje znanych zielarzy bazują na siemieniu lnianym. Dwie łyżki nasion wystarczy zalać 1,5 szklanką wody i gotować na małym ogniu przez około dziesięć minut. Od razu przecedzić. Dzięki temu prostemu zabiegowi śluz łatwo oddzieli się od nasion. Gdy zgęstnieje, będzie to znacznie trudniejsze. Aby wzmocnić smak, można dodać łyżkę soku z dzikiej róży albo czarnego bzu.

Siemię lniane w pielęgnacji skóry i włosów

Siemię lniane znajduje też rozmaite zastosowania w domowych zabiegach pielęgnacyjnych. Badania przekonują o bardzo korzystnym wpływie na cerę oraz włosy. Świetnym rozwiązaniem są maseczki na bazie siemienia lnianego stosowane na twarz, które przyczyniają się do zatrzymania wody w skórze i utrzymania odpowiedniego poziomu nawilżenia. Dodatkowo chronią skórę przed podrażnieniami, wykazują właściwości łagodzące i spowalniają procesy starzenia, m.in. niwelują zmarszczki. Len stosowany regularnie na włosy sprawi, że będą one bardziej odporne na przesuszenie, lśniące i bardziej gładkie.

Lniany dodatek do kąpieli

Len to także doskonały dodatek do kąpieli. Dzięki niemu skóra będzie bardziej miękka i delikatna w dotyku. Do przygotowania kąpieli potrzebne będą trzy porcje naparu - z trzech szklanek wody i trzech łyżek ziaren. Powstały żel wlewamy do wanny z wodą. Do kąpieli możemy dodać również sól morską oraz olejki eteryczne.

Naturalny żel do golenia

Napar z lnu można również wykorzystać w formie żelu do golenia. Świetnie sprawdzi się do skóry wrażliwej i delikatnej. Nie powoduje podrażnień i ułatwia golenie. Żel trzeba rozprowadzić równomiernie na nogach, a następnie je ogolić.

Jak jeść siemię lniane?

Korzystne właściwości siemienia lnianego bardzo zachęcają do wprowadzenia go do codziennej diety. Zastanawiasz się, jak przygotować smaczne i zdrowe potrawy z jego udziałem? Jest na to kilka sposobów. Można jeść go w dwóch postaciach - całych nasion lub mielonych. Ziarna świetnie sprawdzą się jako dodatek do różnego rodzaju wypieków (chleba, ciast, zdrowych ciasteczek) oraz jogurtów, owsianek czy nawet sałatek. Zmielone siemię lniane może stanowić ciekawy zamiennik jajka w różnych potrawach, na przykład w pulpetach. Proporcje powinny wyglądać następująco: 1 łyżka siemienia lnianego na 2 do 3 łyżki wody.

Dzienna dawka siemienia lnianego

Siemię lniane - podobnie jak wszystkie innego produkty - przy długotrwałym stosowaniu może powodować działania niepożądane, takie jak: zaparcia, wzdęcia, bóle brzucha oraz nudności. Specjaliści zalecają, aby nie przekraczać dawki 50 g na dzień. Najbardziej korzystna i bezpieczna porcja to 10 g dziennie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama