Reklama

Herbaty wzmagające bezsenność. Tych naparów nie pij wieczorem

Nie wyobrażasz sobie wieczora bez kubka gorącej i aromatycznej herbaty, ale nocą wpatrujesz się w sufit, zamiast spokojnie spać do rana? Okazuje się, że ten rodzaj napoju pity w późnych godzinach może skutecznie utrudnić zaśnięcie. Już teraz sprawdź, które popularne napary mogą przyczyniać się do wywołania bezsenności.

  • Eksperci dowodzą, że zbyt częste picie nieprawidłowo zaparzonej herbaty może przyczynić się do problemów z bezsennością.
  • Dotyczy to szczególnie tych naparów, w składzie których znajduje się dużo kofeiny oraz teiny.  Te związki chemiczne pobudzają i dodają energii do działania.
  • Przed snem lepiej zrezygnować z tradycyjnych herbat, a zamiast tego sięgnąć po ziołowe napary uspokajające, np. melisę lub rumianek.

Picie naparów - zachowaj umiar

Liczne właściwości zdrowotne herbaty znane są od wieków. Warto pamiętać, by jednak nie przesadzić ze zbyt częstym jej piciem. Ważne jest zachowanie umiaru, nie tylko odnośnie do ilości, ale także mocy naparu. Zalecana dzienna ilość, której lepiej nie przekraczać, to ok. 4-5 filiżanek, wypijanych minimum godzinę po posiłku.

Reklama

Odradza się picie herbaty na pusty żołądek, gdyż powoduje nadmierne wytwarzanie kwasów trawiennych. Garbniki zawarte w napoju podrażniają delikatną błonę śluzową, co w efekcie przełoży się na pogorszenie wchłaniania składników pokarmowych. Przeciwwskazaniem do wypijania zbyt mocnej herbaty są przede wszystkim:

  • choroba refluksowa przełyku,
  • ostre zapalenie trzustki,
  • choroba wrzodowa,
  • problemy z wątrobą.

Polifenole znajdujące się w herbacie wykazują pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu, ale w zbyt dużej ilości mogą powodować zablokowanie wchłaniania żelaza. By zneutralizować to działanie, dobrze jest sięgnąć po produkty bogate w witaminę C.

Sprawdź: Witaminowy napój z trzech składników, który spala tłuszcz jak najlepsze cardio

Herbata - powód bezsenności?

Picie herbaty nie pozostaje bez wpływu na jakość snu. Wszystko zależy od tego, jak mocną lub słabą przygotujemy, a także czy zdecydujemy się na napar ziołowy lub owocowy. Istotny jest też czas parzenia. Zbyt długie wywoła w nas pobudzenie, zamiast uspokoić i przygotować do wieczornego odpoczynku.

Nocną porą lepiej zrezygnować z herbat o dużej zawartości kofeiny. Nawet krótkie zaparzanie wywoła przypływ energii, utrudni i przedłuży proces zasypiania, a także pogorszy jakość snu. Kolejnym niepożądanym składnikiem o tej porze dnia jest teina, czyli odpowiednik wspomnianej kofeiny.

Sprawdź: Złote mleko - rozgrzewająca mikstura pełna przypraw i cennych właściwości

Noce bez snu z czerwoną herbatą

Pu-erh, czyli powszechnie znana czerwona herbata wywodzi się z południowo-wschodnich Chin. Picie jej do posiłku wspomaga i przyspiesza spalanie tłuszczu, co pozwala szybciej zrzucić kilka niechcianych kilogramów. Włączenie jej do diety reguluje poziom cholesterolu, uspokaja oraz ułatwia koncentrację. Wielu ludzi ceni ją za zdolności antyoksydacyjne, hamujące rozwój wolnych rodników i spowalniające procesy starzeniowe.

Wśród właściwości czerwonej herbaty nie mogło zabraknąć także mniej korzystnych efektów ubocznych. Ze względu na obecność teiny i kofeiny, nie będzie najlepszym wyborem do wieczornego relaksu. Już jedna filiżanka wywoła nadmierne pobudzenie, drażliwość, a nawet bezsenność. Obecność garbników w napoju przyczynia się do szybszej utraty minerałów, np. żelaza oraz wapnia, a także wody. Nie poleca się jej także anemikom, chorym na osteoporozę oraz kobietom w okresie ciąży i karmienia piersią.

Sprawdź: Aromatyczny napar z imbiru. Pij go, gdy zdrowie szwankuje

Zielona herbata - dba o figurę, wywołuje bezsenność

Napar z liści zielonej herbaty to obowiązkowy punkt w jadłospisie osób dążących do osiągnięcia wymarzonej wagi oraz sylwetki. Napój przyspiesza przemianę materii i hamuje apetyt, dzięki czemu rzadziej sięgamy po przekąski. Dzieje się tak za sprawą licznych składników, m.in. witaminy B, katechiny oraz polifenoli. Częste jej picie działa moczopędnie, oczyszczając organizm z nagromadzonych toksyn. Dodatkowo reguluje pracę wątroby i pozwala walczyć z cellulitem.

Substancje aktywne zawarte w zielonej herbacie mogą szybko i skutecznie obniżyć stres oksydacyjny, dlatego włączenie jej do diety wspomaga szybszą regenerację organizmu. Dla wielu osób najlepszą porą na jej wypicie jest wieczór. Dobrze jest mieć na uwadze, że liście zielonej herbaty zawierają w sobie dużo kofeiny. Już w jednej filiżance zaparzonego naparu znajdziemy jej ok. 10-50 mg, a to oznacza, że może wywołać bezsenność oraz inne nieprzyjemne skutki uboczne, jak np. nerwowość i nadmierną drażliwość.

Sprawdź: Napar z siemienia lnianego - niepozorny napój o licznych właściwościach zdrowotnych

Pobudzająca biała herbata

Szukając bogatego źródła antyoksydantów, bez wahania sięgnijmy po białą herbatę. Uchroni skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i zahamuje procesy starzenia. Obecność flawonoidów, czyli silnych przeciwutleniaczy, chroni organizm przed chorobami układu krążenia oraz łagodzi reakcje alergiczne. Napar skutecznie obniży zbyt wysokie ciśnienie krwi, tym samym chroniąc serce i układ krwionośny. Ten rodzaj herbaty jest często stosowany w profilaktyce chorób nowotworowych, a także w łagodzeniu dolegliwości związanych z osteoporozą i zapaleniem stawów.

Napar jest w pełni bezpieczny zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Lekarze odradzają jednak picie białej herbaty przed snem. Wiąże się to przede wszystkim z jej właściwościami pobudzającymi, które mogą powodować bezsenność w nocy. Nie są to jednak przeciwwskazania, które wymagałyby  całkowitego odstawienia napoju. Bezpieczniej będzie wybrać jednak inną porę dnia.

Sprawdź również:

Rzadko robimy ten sok. Jest dobry na problemy z pamięcią, nerkami i wzrokiem

Czy picie kurkumy jest zdrowe? Kto powinien jej unikać?

Uwielbiamy i jemy, ile się da. Dietetycy: nie róbcie tego błędu!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: herbata biała | herbata czerwona | herbata zielona | bezsenność
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama