Reklama

Edamame: Właściwości i zastosowania

Edamame, czyli włochata młoda soja to prawdziwy rarytas azjatyckiej kuchni. Nie tylko świetnie smakuje i pasuje do wielu potraw, ale jest też źródłem cennych dla zdrowia składników odżywczych. Z powodzeniem stosuje się ją w kuchni japońskiej, chińskiej i hawajskiej. Ogromną popularność zyskała także w USA, gdzie z jej dobroczynnych właściwości korzystają osoby dbające o zdrowe odżywianie się. Edamame nie tuczy, dostarcza za to mnóstwa energii i przyspiesza metabolizm. Wzmacnia kondycję włosów i paznokci, ma też zbawienny wpływ na układ nerwowy. Pozytywnie wpływa na krzepliwość krwi i łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego. Sprawdź, co zawiera japońska soja, dlaczego warto włączyć ją do diety i w jaki sposób przyrządzać z niej posiłki.

Czym jest edamame i co zawiera?

Edamame to młode, niedojrzałe nasiona soi, które znajdują się w twardych i pokrytych włoskami strąkach. Wyglądem przypomina bób i charakteryzuje się słodkim, lekko orzechowym smakiem. Według naukowców zawdzięcza to właśnie swojej niedojrzałości. Młode nasiona zawierają więcej cukrów, a także aminokwasów, dzięki którym mają bardziej mięsistą konsystencję, a przy tym są miękkie.

Edamame, nazywana też zieloną soją, pochodzi z Japonii, gdzie od lat wykorzystuje się ją do przygotowywania wielu posiłków. Jest też popularnym składnikiem kuchni chińskiej. Ze względu na dużą zawartość białka (w tym cennych aminokwasów) w szczególności poleca się ją wegetarianom. Jedna szklanka gotowanej zielonej soi pokrywa aż jedną trzecią dziennego zapotrzebowania organizmu na białko. W edamame znajdziemy także bardzo duże ilości błonnika i sporo witamin z grupy B, a także witaminę K, żelazo, mangan, magnez i fosfor. Niezwykle wartościowym składnikiem zielonej soi są również nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

Właściwości edamame

Znajdujące się w zielonej soi nienasycone kwasy tłuszczowe mają zbawienny wpływ na układ krążenia. Obniżają poziom złego cholesterolu, regulują ciśnienie tętnicze krwi i wzmacniają naczynia krwionośne. Dzięki temu skutecznie zmniejszają ryzyko miażdżycy i wiążących się z nią innych chorób, takich jak zawał czy udar. Z kolei witamina K odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi.

Ze względu na dużą zawartość błonnika edamame ułatwia też odchudzanie (mimo znajdujących się w niej cukrów nie jest kaloryczna). Reguluje wchłanianie cukrów i tłuszczów do organizmu, przyspiesza metabolizm i poprawia pracę jelit, chroniąc przed zaparciami. Spożywanie zielonej soi jest również korzystne dla urody – duże ilości znajdującego się w niej białka stymulują produkcję keratyny, czyli budulca włosów i paznokci.

Edamame to także bogate źródło witamin z grupy B, które wspierają prawidłową pracę układu nerwowego i stymulują mózg. Poprawiają pamięć i koncentrację, ułatwiają możliwość zrelaksowania się, zmniejszają stres i chronią przed bezsennością.

Zielona soja, podobnie jak zwykła, zawiera także fitoestrogeny, czyli substancje przypominające żeńskie hormony płciowe. Dzięki temu łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego, a także uciążliwe dolegliwości związane z menopauzą.

Zastosowania edamame

Zielona soja jest bardzo prosta w przyrządzaniu. Gotuje się ją w strąkach w osolonej wodzie przez 5-7 minut (wcześniej można obciąć końce strąków). Edamame świetnie smakuje zarówno na ciepło, jak i na zimno. Można spożywać ją razem ze strąkami lub jedynie wyłuskać nasiona. Idealnie nadaje się do przyrządzania warzywnych sałatek, potraw z ryżem, wegetariańskiego gulaszu czy zup, szczególnie azjatyckich. Zielona soja to także wyborna i zdrowa przekąska, którą można spożywać samodzielnie. Zdaniem jej smakoszy rewelacyjnie komponuje się z zimnym piwem lub może być przystawką do sushi.

Dużym minusem zielonej soi jest to, że Polsce dostępna jest jedynie w postaci mrożonek. Można je kupić w sklepach z żywnością azjatycką oraz w dużych sieciach spożywczych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama