Reklama

Dlaczego warto jeść kaszę pęczak?

Pęczak uznawany jest za produkt odpadowy i najgorszy rodzaj kaszy jęczmiennej. Tymczasem jest wprost przeciwnie – to najbogatsze źródło cennych witamin i minerałów, a także błonnika. Pęczak jest niezastąpionym produktem dla osób odchudzających się, zestresowanych i przemęczonych. Jego regularne spożywanie świetnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy i nerwowy, a także trawienny. Pęczak jest prosty w przygotowaniu i z powodzeniem zastąpi ziemniaki czy ryż, na jego bazie przygotujesz smaczny farsz do pierogów i gołąbków. Sprawdź, co zawiera ta niedoceniana kasza i jak używać jej na co dzień w kuchni.

Reklama

Co zawiera kasza pęczak?

Pęczak to kasza pozyskiwana z ziaren jęczmienia. Charakteryzuje się tym, że w przeciwieństwie do kaszy perłowej i łamanej (pozostałe odmiany kaszy jęczmiennej), ziarno nie jest poddawane procesowi łamania, a jedynie pozbawiane łuski. Dzięki temu pęczak zawiera więcej minerałów i błonnika. Szczególnie cenne są mangan, selen, cynk, magnez, miedź i żelazo. Kasza jest również bogatym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy A, E i K. Pęczak składa się głównie z węglowodanów, ale znajdują się w nim również duże ilości białka (w tym gluten, więc kaszy jęczmiennej nie powinny spożywać osoby z celiakią), co w połączeniu z błonnikiem świetnie wpływa na procesy metaboliczne.

W Polsce produkcja kaszy jęczmiennej obejmuje aż 70% wszystkich kasz, jednak największą popularnością wciąż cieszy się kasza perłowa.Tymczasem to pęczak zawiera najwięcej wartościowych składników odżywczych.

Właściwości kaszy pęczak

Regularne spożywanie kaszy pęczak bardzo pozytywnie wpływa na układ krążenia. Znajdujący się w niej błonnik reguluje wchłanianie tłuszczów do organizmu i obniża poziom złego cholesterolu. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia miażdżycy i innych chorób serca. Błonnik wspiera także pracę wątroby i jelit, przyspieszając wydalanie tłuszczów. Z kolei witamina K wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych oraz chroni przed tworzeniem się zakrzepów i żylaków, a spore ilości żelaza zapobiegają anemii.

Za sprawą witamin z grupy B kasza wspiera także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Stymuluje mózg, poprawia pamięć i koncentrację, ułatwia zasypianie i łagodzi objawy stresu. Witaminy z grupy B są również istotne dla właściwej pracy układu odpornościowego i biorą udział w produkcji czerwonych krwinek.

Pęczak polecany jest ponadto osobom na diecie redukcyjnej. Błonnik reguluje perystaltykę jelit, wspomaga procesy trawienne i chroni przed zaparciami. Przyspiesza też metabolizm i na dłużej zapewnia uczucie sytości po posiłku. Kasza pęczak charakteryzuje się również stosunkowo niskim indeksem glikemicznym, co oznacza, że znajdujące się w niej cukry wolniej wchłaniają się do organizmu, nie obciążając trzustki. Pęczak jest również polecany świeżo upieczonym mamom, ponieważ wspomaga laktację.

Zastosowanie kaszy pęczak

Przygotowanie kaszy pęczak jest bardzo proste. Wystarczy zalać ją wrzątkiem (na jedną szklankę kaszy powinny przypadać trzy szklanki wody) i gotować przez 20 minut na wolnym ogniu. Pęczak jest idealnym składnikiem gulaszów mięsnych, sosów grzybowych, placków ziemniaczanych oraz zup. Na jego bazie można zrobić apetyczny farsz do gołąbków, pierogów, papryki czy cukinii. Świetnie sprawdzi się również w zapiekankach, sałatkach i zastąpi ryż w popularnym risotto (kaszotto).

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama