Reklama

Dlaczego warto jeść halibuta?

Halibuta docenia się przede wszystkim za delikatny smak i konsystencję oraz cenne wartości odżywcze, w które obfituje. Dostarcza m.in. nienasyconych kwasów omega-3, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a także cennych minerałów, takich jak potas, fosfor czy selen. Poza tym stanowi bogate źródło pełnowartościowego białka, które wpływa korzystnie na odporność organizmu i jest ważnym budulcem tkanek oraz płynów ustrojowych. Co ciekawe, mimo dużej popularności halibuta istnieje też grono sceptyków, którzy wskazują, że może on kumulować w sobie metale ciężkie. Czego warto dowiedzieć się o halibucie? Kto powinien po niego sięgać, a kto musi z niego zrezygnować?

Reklama

Czym jest halibut?

Halibut, zwany inaczej kulbakiem, należy do rodziny flądrowatych. Żyje w wodach oceanicznych, ale można spotkać go również w słonych wodach Morza Białego czy Bałtyku. Dorosłe osobniki osiągają nawet kilka metrów długości, a ich waga dochodzi do 300 kg. Halibut pływa głównie w głębokich partiach mórz i oceanów, gdzie żywi się najczęściej skorupiakami, głowonogami i mięczakami. Wyróżnia się, podobnie jak flądra, płaskim, wydłużonym i owalnym kształtem. Dawniej halibut był często serwowany na stołach, jednak obecnie, ze względu na znaczny spadek jego populacji, połowy są ściśle kontrolowane.

Co można znaleźć w halibucie?

Halibut jest, podobnie jak inne ryby morskie, doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które korzystnie wpływają na organizm. Przede wszystkim obniżają stężenie trójglicerydów we krwi oraz mogą zapobiec powstawaniu zakrzepów i wystąpieniu groźnych chorób układu krążenia m.in. zawału serca czy miażdżycy. Jeśli są dostarczane w pożywieniu regularnie, przyczyniają się do normalizacji ciśnienia tętniczego krwi. W halibucie można również znaleźć dużą ilość białka (19g w 100g ryby), które nie tylko jest składnikiem płynów ustrojowych, ale też ułatwia transport witamin i minerałów do wszystkich komórek organizmu, wpływa na jego odporność, a także jest ważnym budulcem mięśni. Halibut dostarcza również cennych aminokwasów: lizyny i leucyny.

Halibut: Źródło witamin i minerałów

Halibut jest cennym źródłem substancji rozpuszczalnych w tłuszczach. Znaleźć w nim można m.in. witaminę D, która korzystnie wpływa na prawidłową budowę układu kostnego, a także może zapobiegać występowaniu anemii, alergii czy cukrzycy. Halibut dostarcza również witamin z grupy B (szczególnie B12 i B6), które są silnymi przeciwutleniaczami. Dzięki nim organizm łatwiej pozbywa się toksyn oraz wolniej starzeją się jego komórki. W rybie znaleźć można cenne pierwiastki, m.in. potas (korzystnie wpływa na działanie układu krążenia, sprzyja pracy serca oraz funkcjonowaniu układu nerwowego), selen (poprawia odporność oraz ułatwia detoksykację), a także fosfor (wspiera procesy energetyczne oraz ułatwia utrzymanie prawidłowej gospodarki kwasowo-zasadowej).

Halibut a ciąża

Choć w halibucie można znaleźć wiele korzystnych dla zdrowia substancji, to kobiety w ciąży powinny się go wystrzegać. Wszystko z powodu możliwości kumulacji w rybie metali ciężkich, m.in. rtęci. Mogą one uszkadzać rozwijający się płód, a przede wszystkim niekorzystnie działać na układ nerwowy (szczególnie mózg). Poza tym spożywanie halibuta powinny ograniczyć kobiety karmiące piersią.

Jak wybierać i przyrządzać halibuta?

Przed zakupem halibuta warto przyjrzeć się tuszce. Powinna być ona pozbawiona przebarwień oraz odkształceń, a także pachnieć wodą morską. Cechą świeżej ryby jest również dobra kondycja oczu: dyskwalifikują ją mętne oraz zapadnięte oczodoły. Halibut jest rybą delikatną, dlatego przygotowując ją, warto wydobyć i podkreślić jej smak. Najlepiej zrezygnować z jej smażenia na rzecz pieczenia w folii aluminiowej albo gotowania na parze. Halibut idealnie komponuje się z różnego rodzaju marynatami, które można w łatwy sposób przygotować samodzielnie. Wystarczy wymieszać oliwę z sokiem wyciśniętym z cytryny, dodać zioła (pietruszkę, bazylię oraz koper) oraz przyprawić odrobiną pieprzu i soli. Prócz pieczenia halibuta można przygotować na grillu albo patelni grillowej z minimalnym dodatkiem tłuszczu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama