Reklama

Czym zastąpić pszenicę? Najlepsze alternatywy

Komosa ryżowa, brązowy ryż, gryka, kaniwa czy amarantus mogą śmiało zastąpić popularną pszenicę czy kukurydzę, a pod względem właściwości zdrowotnych często biją je na głowie. Nie tylko dostarczają niezbędnych witamin i minerałów, ale regulują też poziom cukru we krwi. Co więcej, z racji tego że nie zawierają glutenu, stanowią doskonałe rozwiązanie dla osób zmagających się z celiakią. Przyjrzyjmy się im bliżej, bo naprawdę warto.

Quinoa

Komosa ryżowa, znana również pod nazwą quinoa, szybko stała się popularną alternatywą dla zbóż w Stanach Zjednoczonych, skąd również pochodzi. Jej znakiem rozpoznawczym jest wysoka zawartość skrobi, białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wapnia, żelazu, fosforu i witaminy E. Co więcej, swobodnie mogą po nią sięgać osoby będące na diecie bezglutenowej. Przeprowadzone badania potwierdziły też, że zapobiega powstawaniu nowotworów.

Proso

Proso - uprawiane najczęściej w Chinach, Japonii oraz RPA - uznawane jest za wysokiej jakości ziarno, które bez przeszkód mogłoby konkurować z pszenicą, ryżem czy owsem. Badania potwierdziły, że wyjątkowo dobroczynnie wpływa na nasz organizm; między innymi reguluje poziom cukru we krwi i poprawia kondycję naszych oczu.

Brązowy ryż

Brązowy ryż - pod względem zdrowotnych właściwości - bije na głowę klasyczny, czyli biały. Stanowi bogate źródło niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu przeciwutleniaczy i błonnika. Ponadto dzięki temu, że nie jest przetworzony, posiada nienaruszone włókna, które spowalniają wchłanianie węglowodanów.

Gryka

Przypominająca komosę ryżową i stanowiąca bogate źródło niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu aminokwasów gryka może śmiało stanowić zamiennik ryżu, owsa czy mąki. Co więcej, nie zawiera glutenu i mogą po nią bez przeszkód sięgać osoby zmagające się z celiakią.

Amarantus

Amarantus nazywany jest "zbożem XXI wieku", jednak jego drogocenne właściwości zostały odkryte na przełomie XIV – XV wieku przez cywilizacje Azteków. Ziarna amarantusa charakteryzują się wysoką zawartością lizyny oraz aminokwasów, których brakuje w pszenicy, dlatego zyskały ogromną popularność wśród osób będących na diecie wegetariańskiej bądź wegańskiej. Dodatkowo amarantus jest bogaty w przeciwutleniacze, które są niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu.

Kaniwa

Kaniwa, znana również pod nazwą canihua, jest kuzynką komosy ryżowej i szybko stała się popularną alternatywą dla zboża. Jej właściwości zdrowotne pokrywają się w dużej mierze z tymi, jakie wykazuje quinoa. Jednak mimo że stanowi bogate źródło cennych składników odżywczych, do sklepów ze zdrową żywnością przedziera się powoli i stopniowo zdobywa swoich zwolenników.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama