Reklama

Co powoduje otyłość brzuszną? Osiem największych błędów

To najgroźniejszy dla zdrowia rodzaj otyłości. Tkanka tłuszczowa zmagazynowana w obrębie jamy brzusznej sprowadza się nie tylko do kłopotów ze znalezieniem odpowiedniego rozmiaru w sklepie odzieżowym. Dlaczego otyłość brzuszna jest niebezpieczna? Nie dość, że trudno ją wyeliminować, to może prowadzić do poważnych chorób. Cukrzyca typu 2., nadciśnienie tętnicze i schorzenia układu sercowo-naczyniowego to tylko początek tej niechlubnej listy. Zachowaj czujność i sprawdź, jakie są objawy otyłości brzusznej. Im wcześniej zostanie zdiagnozowana, tym lepiej!

Reklama

Otyłość brzuszna - co to jest i jak ją rozpoznać?

Spotkać się można z określeniami otyłość typu jabłko, otrzewna lub centralna. Niezależnie od nazwy, jest to groźna przypadłość, której w żadnym wypadku nie należy ignorować. Jak wygląda otyłość brzuszna? Tłuszcz gromadzi się nie tylko w pasie, ale obrasta też serce, wątrobę, trzustkę i mięśnie szkieletowe, co stanowi ogromne ryzyko dla zdrowia i życia.

Kluczowe okazuje się wczesne wykrycie otyłości brzusznej. Od czego zacząć? Podstawową metodą rozpoznania otyłości brzusznej jest wskaźnik WHR. Może brzmieć zagadkowo, lecz jego wyliczenie wykonasz samodzielnie w domowym zaciszu. Obwód talii podziel przez obwód bioder - obie wartości podawaj w centymetrach. U kobiet o otyłości brzusznej świadczy wynik większy niż 0,8, u mężczyzn większy niż 1,0.

Samo zmierzenie obwodu talii może nie być wystarczające. Nie bazuj również wyłącznie na wskaźniku BMI, odnoszącym się przede wszystkim do wagi ciała. Mieszczenie się w normach wcale nie wyklucza wystąpienia otyłości brzusznej.

Skąd się bierze otyłość brzuszna?

Lekarze i dietetycy biją na alarm, zwracając uwagę na to, że  w skali globalnej mamy do czynienia z epidemią otyłości. O ile otyłość pośladkowo-udowa nie wiąże się z aż tak drastycznymi konsekwencjami, o tyle otyłość otrzewna jest wyjątkowo niebezpieczna, a często fundujemy ją sobie na własne życzenie. Przedstawiamy największe błędy w codziennych nawykach, które są prostą drogą do otyłości.

Produkty wysoko przetworzone a otyłość brzuszna

Jadłospis opierający się na takich artykułach pod żadnym względem nie sprzyja zdrowiu. Tego rodzaju żywność jest zazwyczaj po brzegi wypełniona cukrami prostymi, tłuszczami nasyconymi i szeregiem chemicznych dodatków. Do produktów, które powodują otyłość brzuszną, zaliczają się słodzone napoje, fast foody i słodycze.

Za mało warzyw i owoców w diecie

Otyłość brzuszna - co jeść, by jej uniknąć? Postaw na jak największą ilość świeżych warzyw i owoców. Jeśli nie jesteś przekonany do spożywania ich w surowej formie i w całości, spróbuj przyrządzać gęste koktajle lub zupy kremy.

Jasne pieczywo sprzyja otyłości

Okrąglutkie kajzerki albo puszysty chleb z chrupiącą skórką i porcją masła dla wielu osób są prawdziwym przysmakiem. Niestety, regularne spożywanie białego pieczywa to coś, co w przypadku otyłości brzusznej trzeba wykluczyć. Wyeliminuj je z diety na rzecz produktów pełnoziarnistych, które są najprostszą metodą dostarczenia ciału błonnika. Wpływa on korzystnie na perystaltykę jelit, pomaga ograniczać wahania cukru we krwi oraz wchłanianie tłuszczu.

Obróbka żywności, czyli czego unikać?

Kotlety w złocistej panierce smażone na głębokim tłuszczu u niejednego smakosza mogą powodować wzmożenie apetytu, ale opieranie na nich menu jest błędem. Bardzo dobrym domowym sposobem na otyłość brzuszną jest zmiana przyzwyczajeń kuchennych. Zamiast smażenia, zacznij częściej gotować posiłki na parze. Grillowanie lub pieczenie bez zbędnej porcji tłuszczu też wchodzi w grę.

Nieregularne posiłki

Ważne jest nie tylko to, co jesz, ale także kiedy i w jakich ilościach. W żadnym razie nie rezygnuj ze śniadania. Powinno zostać zjedzone w pierwszej godzinie po przebudzeniu. Gdy mowa o jedzeniu, sprawdza się zasada: mniej, ale częściej. Wkomponuj w swój plan dnia cztery do pięciu posiłków, jednak pamiętaj, by porcje nie były zbyt obfite. Głodzenie się przez cały dzień doprowadza do rzucania się na jedzenie w godzinach popołudniowych i wieczornych, co sprzyja rozwojowi otyłości brzusznej.

Alkohol a otyłość

Częste spożywanie alkoholu, nawet w niewielkich ilościach, może być bardzo szkodliwe. Bez jego wyeliminowania nie ma mowy o leczeniu otyłości brzusznej. Szczególnie uważać należy na mocne alkohole oraz kolorowe drinki, do których często dodawany jest cukier pod postacią syropów i soków. Koniec z bardzo kalorycznym piwem.

Brzuch rośnie w miarę siedzenia

Skutecznym sposobem na walkę z otyłością brzuszną jest ruch. Zwłaszcza gdy przez większą część czasu prowadzisz siedzący tryb życia. Nie musisz od razu porywać się na sporty wyczynowe. Zacznij od spacerów, jazdy na rowerze czy spokojnego joggingu.

Brak profilaktyki o otyłość brzuszna

Dlaczego mam otyłość brzuszną, mimo że odżywiam się zdrowo i regularnie uprawiam sport? To pytanie zadaje sobie niejedna osoba, szukająca przyczyn swojego problemu. Tymczasem otyłość typu jabłko może być wynikiem zaniedbań innych kwestii zdrowotnych lub zwyczajnie nieświadomości.

Problemy na tle hormonalnym często przez lata nie dają żadnych objawów, a mogą być przyczyną rozrostu tkanki tłuszczonej w rejonach brzucha. Stres także jest czynnikiem, który może temu sprzyjać. Na wystąpienie otyłości brzusznej narażone są kobiety po menopauzie. Jeśli przeanalizowałeś wszystkie możliwe przyczyny i nadal nie znalazłeś rozwiązania, weź pod uwagę wykonanie badań genetycznych w odniesieniu do metabolizmu oraz otyłości.

Dlaczego otyłość brzuszna jest groźna?

Dużo lepiej działać profilaktycznie i kontrolować swoje nawyki na co dzień, ponieważ leczenie otyłości to proces bardzo długi i skomplikowany. Organizm wręcz broni się przed utratą każdego kilograma. Jest to zgubne dla kręgosłupa - jego nadmierne obciążenie prowadzi do wad postawy. Tłuszcz, który gromadzi się przy organach wewnętrznych, może prowadzić do zakrzepów. Zwiększa się ryzyko wystąpienia cukrzycy, miażdżycy i nadciśnienia tętniczego. Choroby krążenia, wynikające z otyłości brzusznej, mogą być przyczyną udaru mózgu i zawału serca.

Polecamy także:

Dieta w insulinooporności - co jeść, a czego unikać? Lista produktów z niskim IG

Jak obniżyć indeks glikemiczny węglowodanów? Cztery sztuczki dla insulinoopornych

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama