Reklama

6 faktów na temat owoców i warzyw, o których nie masz pojęcia

Owoce i warzywa są obecne w naszej diecie od tysiącleci. Jemy je na surowo, gotowane, na chłodno, mrożone i w każdej kreatywnej kombinacji z innymi warzywami i owocami. Pijemy je w postaci soków, a nawet używamy jako dodatków poprawiających smak potraw (np. skórka pomarańczy). Są z nami od tak długiego czasu, więc istnieje na ich temat dużo informacji.

Nie ma czegoś takiego jak produkty o ujemnych kaloriach

Istnieje mit, który mówi, że są owoce i warzywa, które wymagają więcej kalorii do spalenia ich, niż same posiadają. Niestety to błąd. Istnieją pokarmy, które zawierają bardzo mało kalorii. Na przykład seler naciowy w jednej łodydze ma od sześciu do dziesięciu kalorii. Efekt Termiczny Pożywienia (TEF) pokazuje, ile kalorii (energii) potrzebujemy, by spalić dany pokarm. Ogólnie mówiąc jest to 10-20%. To oznacza, że dziesięć kalorii zawartych w selerze naciowym ciągle daje ci osiem kalorii po strawieniu.

Banany są niesamowite

Banany są bardzo popularnym owocem na całym świecie. Dobrze smakują, zawierają dużo potasu i doskonale nadają się do lodów. Jest to również bardzo ciekawy owoc. W 1950 choroba Panama spowodowała wymarcie wszystkich gatunków bananów, co zmusiło rolników do wykorzystania innej odmiany, którą jemy do dziś. Banany, które jemy, są tak naprawdę klonem pojedynczego banana z południowo-wschodniej Azji, co oznacza, że każdy banan jest taki sam. Ponadto, bananowiec to tak naprawdę zioło.

Niektóre owoce i warzywa zawierają toksyny

Nie ma wątpliwości, że jedzenie warzyw i owoców jest wymogiem zdrowej diety. Jednak nie każdy jest świadomy tego, że owoce i warzywa mogą zawierać toksyny. Najbardziej niebezpieczną substancją zawartą w owocach jest cyjanek. Jak zapewne wielu z was wie, cyjanek występuje w małych ilościach w jabłkach. Może również występować w morelach, brzoskwiniach i korzeniu tapioki. Ziemniaki niekiedy zawierają szkodliwą substancję o nazwie solanina. Jednak jej zawartość w ziemniakach jest zbyt niska, by przyczynić się do poważnych skutków ubocznych. Mimo wszystko jeśli spożywasz nadmierną ilość tych warzyw i owoców, możesz być narażony na toksyczne substancje chemiczne i tym razem nie pochodzą one z pestycydów.

Najbardziej znienawidzone warzywo na świecie jest najlepsze

W wielu krajach świata brukselka jest najgorszym z możliwych warzyw. Niektórzy twierdzą, że jej gorzki smak uniemożliwia jedzenie i gotowanie, bo usunięcie tego gorzkiego smaku jest sztuką. Mimo to brukselka jest jednym z najbardziej odżywczych warzyw. Jest pełna witamin i minerałów, ma bardzo mało kalorii, zero tłuszczu, cholesterolu i dodatkowo jest bardzo sycąca. W sieci możesz znaleźć masę przepisów, które pomogą pozbyć się jej gorzkiego smaku, więc zdecydowanie powinno się włączyć brukselkę do swojej diety.

Brokuły zawierają więcej białka niż stek

Brokuły zyskały złą sławę, gdy George W. Bush ogłosił, że nigdy więcej ich nie zje. Na nieszczęście było to złe posunięcie, bo brokuły są bardzo dobre dla twojego zdrowia. Poza różnymi składnikami odżywczymi, brokuły zawierają bardzo dużo białka. Jest go nawet więcej niż w białku, a mają mniej kalorii. W brokułach nie znajdziesz nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszczów trans czy cholesterolu, a możesz zapewnić organizmowi odpowiednią ilość białka i zmniejszyć szansę wystąpienia chorób układu krwionośnego. Podobnie jest z pestkami dyni, które zawierają więcej białka niż stek w tej samej ilości.

Ananas może zniszczyć twoje kubki smakowe

Możesz wierzyć lub nie, ale to prawda. Niewielu wie, że ananas zawiera enzym o nazwie bromelina. Ta substancja niszczy komórki białkowe w twojej jamie ustnej, głównie kubki smakowe. To może do końca dnia upośledzić twój zmysł smaku, do czasu, aż jama ustna pozbędzie się bromeliny. Mimo to bromelina bardzo dobrze zmiękcza mięso. Ananas jest owocem, a więc jest dobry dla twojego zdrowia, jednak przed zjedzeniem świeżo pokrojonego ananasa powinno się trzymać go w lodówce przez jakiś czas, aż enzym się rozłoży.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama