Reklama

10 fantastycznych właściwości jęczmienia

Któż by pomyślał, że tak niepozorne ziarno jak jęczmień, może zawierać tyle wartości odżywczych! Jęczmień wcale nie jest niepozorny, przeciwnie - posiada właściwości, które pomagają osobom chorującym na astmę, artretyzm, nadciśnienie i wiele innych chorób. Zapoznaj się z poniższą listą pożytków dla zdrowia płynących z włączenia jęczmienia do swojej diety.

Pomaga w walce z cukrzycą

Dla osób cierpiących na cukrzycę, jęczmień może stać się źródłem rozpuszczalnego błonnika, który wspomaga kontrolę wchłaniania glukozy do krwi. W publikacji magazynu Nutritions Research wskazuje się na badania, które udowodniły, że u mężczyzn, którzy byli odporni na insulinę, podawanie jęczmienia znacząco obniżało zawartość glukozy we krwi.

Obniża ryzyko chorób serca i nowotworów

Kolejną z fantastycznych właściwości jęczmienia jest dostarczanie organizmowi źródła lignanów. To związki roślinne określane jako fitoestrogeny, nazywane również hormonami roślinnymi, gdyż w swoim działaniu, po dostaniu się do przewodu pokarmowego i szeregu przemian, przypominają ludzkie estrogeny.

Lignany są substancjami o potwierdzonych właściwościach zapobiegających powstawaniu i rozwojowi chorób serca i niektórych form nowotworów. Ponadto jęczmień obniża ciśnienie krwi i pomaga chronić organizm przed wolnymi rodnikami, a także redukuje poziom tłuszczu trzewiowego.

Pomaga budować zdrowe zeby i twarde kości

Jednym z wielu pożytków jęczmienia jest także to, że jest on bardzo bogaty w witaminy i minerały wzmacniające budowę zębów i kości. Zawiera m. in.: miedź, magnez, selen, cynk, fosfor, mangan, żelazo, potas i wapń, które są wykorzystywane przez nasze organizmy przy budowie tkanki kostnej. Co ciekawe, niektóre soki jęczmienne zawierają więcej wapnia niż krowie mleko.

Wzmacnia system odpornościowy

Jęczmień zawiera też bogactwo zdumiewających przeciwutleniaczy i witamin - witaminy A, K, B6, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas foliowy i cholinę, które odgrywają kluczową rolę we wsparciu działania układu odpornościowego oraz uczestniczą w zwalczaniu infekcji, jak przeziębienie i grypa. Pomagają także prawidłowo działać naszym nerkom i umożliwiają produkcję nowych komórek w naszym ciele.

Obniża ciśnienie krwi

Zjadanie pełnoziarnistego zboża, np. właśnie jęczmienia, może pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi i ułatwić zgubienie nadmiaru kilogramów. Magazyn Journal of the American Dietetic Association opublikował badania, które pokazały, że u pacjentów cierpiący na nadciśnienie i wysoki poziom cholesterolu, poddawanie pełnoziarnistego jęczmienia, wpłynęło wyraźnie na obniżenie obu nieprawidłowości.

Jest korzystny dla osób cierpiących na artretyzm

Jęczmień bardzo dobrze wpływa na poprawę stanu zdrowia osób cierpiących na artretyzm lub inne formy zapalenia stawów. Dzieje się tak za sprawą zawartego w nim wysokiego poziomu miedzi, wykorzystywanego przez organizm przy produkcji kolagenu i elastyny, które stanowią smarowidło naszych stawów.

Obniża ryzyko zachorowania na raka jelita grubego

Potwierdzone informacje wskazują, że regularne spożywanie jęczmienia znacząco ogranicza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego. Błonnik zawarty w jęczmieniu skraca czas przebywania treści jelitowej w organizmie, co przekłada się na spadek ryzyka rozwinięcia raka. Jęczmień jest także bogaty w selen, o którym sądzi się, że wspomaga odbudowanie się uszkodzonych komórek.

Przywraca kolor włosom

Z odrobinę mniej medycznych zalet jęczmienia warto wymienić jego zdolność do przywracania naturalnego koloru włosom zniszczonym farbowaniem. Tę właściwość jęczmień zawdzięcza wysokiej zawartości miedzi, która przez organizm wykorzystywana jest przy produkcji melaniny, pigmentu znajdującego się w naszych włosach i skórze.

Wspomaga odchudzanie

Jęczmień zawiera najmniejszą liczbę kalorii spośród wszystkich zbóż, przy jednoczesnej wysokiej zawartości błonnika redukującemu uczucie głodu i regulującemu tempo trawienia i poziom cukru we krwi, zaburzeniom których przypisuje się skłonność organizmu do odkładania nadmiaru tłuszczu i przybierania na wadze. Jęczmień w zupie czy sałatce poprawi jakość trawienia i wydłuży czas poczucia sytości po posiłku dzięki czemu nie będziesz podjadać.

Wpływa korzystnie na zdrowy porost włosów

I na koniec kolejna cudowna właściwość zdrowotna jęczmienia. Może być on niezwykle pomocny dla osób borykających się z problemem wypadania włosów. Po pierwsze, jest on bogaty w miedź i żelazo, dzięki czemu może ograniczać niedokrwistość organizmu, co jest częstą przyczyną tej dolegliwości, a po drugie stanowi źródło niacyny i tiaminy, odpowiedzialnych za porost nowych włosów.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama