Reklama

Z tych dodatków do kawy lepiej zrezygnuj. Codziennie szkodzisz swojemu organizmowi

Naukowcy udowodnili, że codzienne picie zwykłej czarnej kawy w rozsądnych ilościach może korzystnie wpłynąć na pamięć i nastrój w danym dniu. Kolejnym plusem jest zmniejszenie prawdopodobieństwa zachorowania na cukrzycę. Sytuacja odwraca się, gdy nie wyobrażamy sobie kawy bez sporej ilości cukru, syropów i innych sztucznych dodatków. Takie połączenia są szkodliwe dla zdrowia. Sprawdź, z czym lepiej nie łączyć kawy.

Zdrowotne właściwości kawy

Nawet najbardziej ponury dzień rozpoczęty od filiżanki parującej i aromatycznej kawy sprawia, że jesteśmy pozytywnie nastawieni do zadań i obowiązków. Ulubiona mała czarna nie zastąpi zdrowego śniadania, ale może uchronić organizm przed licznymi zagrożeniami. Kawa odznacza się wieloma cennymi właściwościami zdrowotnymi, m.in.:

Reklama

  • obniża stres - kawa ma działanie terapeutyczne i już sam jej zapach odpręża. Poranny aromat świeżo zmielonych ziaren lub zaparzonej niedawno kawy na długo utrzymuje się w kuchni. Dobroczynne substancje zawarte w kawie stymulują mózg i niwelują wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu stresu.
  • zmniejsza ryzyko cukrzycy - badania przeprowadzone w 2009 roku dowiodły, że picie jednej filiżanki kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę o 7%. To choroba, z którą zmaga się ponad 300 milionów ludzi na całym świecie. Warto zadbać o jej profilaktykę, gdyż cukrzyca jest rozwijającą się chorobą cywilizacyjną, która może dotknąć każdego.
  • zapobiega chandrze - kawa to jeden z najlepszych poprawiaczy nastroju. Po każdorazowym wypiciu filiżanki kawy, poziom serotoniny i dopaminy wzrasta. Chcąc uniknąć wahań nastroju w sezonie jesienno-zimowym, warto częściej sięgać po mocniejsze kawy, np. espresso.
  • spala tłuszcz - dzięki zawartości kofeiny, kawa odgrywa istotną rolę w procesie przemiany materii i szybszego zrzucania kilogramów. Im lepsza jakość kawy, tym sprawniej przebiega odchudzanie. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty, lepiej zrezygnować z dosładzania napoju oraz nie wzbogacać jej sztucznymi aromatami, które tylko zwiększą kaloryczność.

Gotowy napój z ziaren kawy dostarcza niezbędnych witamin i minerałów, w tym: magnezu, fosforu, wapnia oraz potasu. W nieco mniejszych ilościach występuje w nim także żelazo, sód, nikiel, miedź, kobalt, chrom czy jod. Niektórzy nie wyobrażają sobie wypicia zwykłej kawy bez popularnych dodatków. Okazuje się to zgubne, gdyż większość polepszaczy smaku w połączeniu z kawą może mieć zgubne skutki dla organizmu. Sprawdź, czego lepiej nie dodawać do kawy.

Śmietanka w proszku

To jeden z najpopularniejszych zabielaczy do kawy, z którego korzystają nie tylko smakosze. Często można spotkać ją w pracowniczych pomieszczeniach socjalnych lub na różnych szkoleniach i wydarzeniach służbowych. Niestety nie należy do najzdrowszych produktów. Zawiera w sobie sporo tłuszczów trans, które przyczyniają się do podwyższenia ryzyka zachorowania na serce oraz wpływają na wystąpienie problemów z układem krążenia. Gdyby tego było mało, śmietanka w proszku składa się głównie z cukrów w różnych postaciach, a to przekłada się na wzrost masy ciała.

Odtłuszczone mleko

Odrobinę zwykłego mleka bez większych problemów możemy dodać do kubka ulubionej kawy. Sytuacja nieco się komplikuje w przypadku nabiału odtłuszczonego. Zaobserwowano zależność, z której wynika, że osoby wybierające mleko odtłuszczone częściej w ciągu dnia sięgają po węglowodany. Odtłuszczone produkty zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Jeśli chcemy uniknąć kłopotów ze zdrowiem, a nie wyobrażamy sobie kawy bez mleka, lepiej wybrać opcję nieodtłuszczoną.

Cukier

O tym, że cukier nie należy do najzdrowszych produktów spożywczych, nie trzeba nikogo przekonywać. O ile spożywanie odrobiny nie powinno drastycznie wpłynąć na dietę, tak regularne dodawanie go do każdej wypijanej kawy sprzyja rozwojowi nadwagi i cukrzycy. By zachować słodki smak kawy, warto zastąpić zwykły biały cukier brązowym lub zdrowszym zamiennikiem, m.in. stewią.

Syrop smakowy

Szeroki wybór syropów smakowych może przyprawić o zawrót głowy. Od lat cieszą się sporą popularnością, jednak należy na nie uważać. Jeśli przypatrzymy się ich składom, dostrzeżemy, że w głównej mierze składają się z cukru. Oprócz tego na liście znajdują się barwniki i sztuczne wzmacniacze smaków, które nie pozostają bez wpływu na zdrowie i funkcjonowanie organizmu.

Słodziki

Chcąc wykluczyć dodawanie cukru do kawy, najczęściej zastępujemy go popularnymi w sklepach słodzikami, np. sacharyną. Sugerujemy się niską kalorycznością, nie zdając sobie sprawy, że tego typu substancje negatywnie wpływają na metabolizm. Dodając słodziki do kawy, zaczniemy słabiej odczuwać sytość, a to przełoży się na zwiększenie ilości spożywanego pokarmu w ciągu dnia. Stąd już prosta droga do przybrania na wadze.

Alkohol

Kawa z prądem to prawdziwy rarytas dla wielu smakoszy. Dobrze jest pamiętać, że nawet najmniejsza dawka alkoholu może mieć szkodliwe działanie na organizm. Pobudzająca kawa może utaić depresyjne działanie trunków wysokoprocentowych oraz skutecznie niwelować uczucie upojenia alkoholowego. Taka sytuacja prowadzi do wypicia zbyt dużej dawki alkoholu, a konsekwencje potrafią być wyjątkowo nieprzyjemne. Regularne picie kawy z dodatkiem alkoholu nadmiernie obciąża wątrobę oraz może prowadzić do pojawienia się wrzodów.

Sprawdź również:

GIS apeluje: Nie zbierajcie grzybów w ten sposób. To grozi zatruciem!

Połącz przyprawy w ten sposób. Mieszanka w mig usunie złogi z jelit

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama