Reklama

Profilaktyka antynowotworowa

Nowotwory są plagą naszych czasów. Powstają na skutek nieprawidłowego wzrostu komórek w organizmie, którego przyczyną jest uszkodzenie lub mutacja pewnych kluczowych genów, szczególnie DNA komórek. Niestety, czasami pomagamy nowotworom w ich powstaniu, poprzez palenie tytoniu, stosowanie nieodpowiedniej diety, poddawanie skóry długotrwałemu działaniu promieni UV. Warto więc wprowadzić kilka zmian w dotychczasowym trybie życia, zacząć dbać o swój organizm i w ten sposób powiedzieć NIE nowotworowi.

Papierosom stanowcze NIE

Nałogowi palacze są grupą szczególnie narażoną na powstawanie wielu chorób płuc, w tym raka płuc czy raka krtani, a także pewnych typów białaczki. Papierosy zawierają wiele substancji chemicznych, które uszkadzają DNA, m.in. polon, benzen, polon-210, benzo(a)piren, nitrozo aminy, a także arsen i nikiel, które przekształcają komórki uszkodzone w komórki nowotworowe poprzez zakłócenie możliwości naprawy zdefektowanego DNA.

Decyzja o rzuceniu palenia powinna być priorytetem w drodze do zdrowego trybu życia. Należy też unikać palenia biernego, które jest równie szkodliwe i ma bardzo negatywny wpływ na organizm.

Ograniczenie spożywania alkoholu

Intensywna konsumpcja napojów alkoholowych zwiększa ryzyko chorób nowotworowych. Lista jest bardzo długa: rak jamy ustnej, przełyku, krtani, żołądka, okrężnicy, wątroby, odbytnicy, a u kobiet rak piersi czy jajników, przy czym najsilniejsze powiązanie między alkoholem a chorobą nowotworową dotyczy górnego odcinka przewodu pokarmowego. Alkohol zakłóca aktywność genów i prowadzi do powstania mutacji, która może być punktem wyjścia do rozwoju nowotworu.

Ograniczenie ilości spożywanego alkoholu z pewnością zmniejszy ryzyko powstania nowotworu.

Zwiększenie aktywności fizycznej

Każda forma aktywności fizycznej jest dobra dla naszego zdrowia: wzmacnia odporność, poprawia stan układu krążenia, zmniejsza ryzyko cukrzycy, obniża ciśnienie krwi. Wśród zalet uprawiania sportu wymienić należy jeszcze jedną: zmniejsza ryzyko choroby nowotworowej poprzez utrzymanie odpowiedniej wagi ciała. Otyłość jest bowiem jednym z czynników, które sprzyjają rozwojowi choroby nowotworowej. Odkładające się w organizmie komórki tłuszczowe zwiększają produkcję hormonów, insuliny, a także czynników wzrostu, które mogą prowadzić do mutacji genów.

75 minut intensywnej aktywności fizycznej tygodniowo (bieganie, aerobik) lub 150 minut umiarkowanej (jazda na rowerze, spacery, prace ogrodowe) to dobra praktyka z wieloma korzyściami dla zdrowia.

Utrzymywanie odpowiedniej wagi

Jak już zostało wspomniane, ludzie borykający się z problemem nadwagi są bardziej narażeni na zachorowanie na raka. Tkanka tłuszczowa produkuje różnego rodzaju substancje, które zwiększają ryzyko choroby: estrogen, adipokiny (hormony regulujące procesy zapalne i wzrost komórek), insulinę.

Walkę z nadwagą trzeba podjąć od razu. Należy jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ skuteczne odchudzanie jest procesem długotrwałym. Nie ufaj cudownym dietom, które gwarantują szybkie efekty. Zapytaj lekarza lub dietetyka o pomoc w opracowaniu planu, który pomoże ci osiągnąć cel – szczupłą sylwetkę, dobre samopoczucie i zdrowie!

Regularne badania

Wykonywanie badań przesiewowych i regularne wizyty kontrolne pomogą zdiagnozować ewentualną chorobę na jej wczesnym etapie, kiedy możliwe jest jej całkowite wyleczenie. Obecnie na szeroką skalę prowadzona jest polityka profilaktyczna, zachęcająca kobiety po 40 roku życia do wykonywania badań mammograficznych, umożliwiających wykrycie raka piersi. Z kolei mężczyźni oraz kobiety po ukończeniu 45 roku życia powinni zdecydować się na wykonanie badań przesiewowych jelita grubego. Chociaż badania nie zapobiegają wystąpieniu choroby, to pozwalają na jej wykrycie we wczesnej fazie i natychmiastową interwencję, co znacznie zwiększa szansę pacjenta na całkowite wyleczenie.

Antybiotyki? Tak, ale z umiarem

Antybiotyki pomagają w leczeniu zakażeń bakteryjnych, nie powinny być jednak stosowane w przypadku przeziębienia czy grypy. Choć tak chętnie przepisywane przez niektórych lekarzy, stosowane zbyt często osłabiają system immunologiczny i eliminują tzw. przyjazne bakterie w jelitach, które pomagają w trawieniu pokarmów i substancji odżywczych i które chronią przez nowotworami. Aby zwiększyć ilość probiotyków w organizmie, jedz produkty bogate w żywe kultury bakterii: kefir, jogurt, kiszoną kapustę, kimchi.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama