Reklama

Jedz przynajmniej jedno jabłko dziennie, by zauważyć te efekty!

Soczyste odcienie zieleni, żółci oraz czerwieni. Delikatnie słodki lub kwaskowaty miąższ. Jabłko to jeden z najpopularniejszych i najchętniej jedzonych owoców w Polsce. Dzięki zawartości cennych składników odżywczych sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu organizmu, zapobiegając niebezpiecznym chorobom. Właściwości tego owocu jest jednak znacznie więcej. Przekonaj się, jakie efekty przyniesie codzienne jedzenie jabłek.

Polskie jabłko

Choć jabłoniowe sady naturalnie wpasowały się w polski krajobraz, tak naprawdę owoce te pochodzą z  terenów Azji Środkowej i Centralnej oraz Ameryki Północnej, gdzie ich dzikie odmiany uprawiano już kilka tysiącleci wstecz, najprawdopodobniej od ok. 6500 r. p.n.e. Za początkiem uprawy jabłek w Polsce stoi Zakon Cystersów, który w XII wieku zaczął szczepić dzikie leśne jabłonie, uzyskując znane do dziś jabłka ogrodowe.

Współcześnie na świecie istnieje ponad 10 tysięcy odmian tego smacznego owocu. Polska, jako jeden z największych w Europie i trzeci na świecie producent oraz eksporter jabłek, odpowiada za uprawę aż 250 ich rodzajów. Najbardziej znanymi i najczęściej wykorzystywanymi w kuchni są antonówki i renety, ale w popularności nie ustępują im także ligole, perły, warsy, sawy, ligoline oraz szampiony.

Reklama

Zdrowotne właściwości jabłka

Jabłka to owoce bogate w witaminy i składniki odżywcze. Ich skórka zawiera m.in. witaminę A, C, E, K oraz witaminy z grupy B. Dostarczają organizmowi także błonnika, cynku, flawonoidów, luteiny, magnezu, potasu, beta-karotenu, polisacharydów oraz pektyn. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy opóźniają procesy starzenia, dodatkowo niszcząc wolne rodniki, a także zmniejszając ryzyko zachorowania na nowotwory.

Regularne spożywanie jabłek pozytywnie wpływa na obniżenie złego cholesterolu we krwi (LDL), tym samym chroniąc przed miażdżycą, zawałem serca i udarem mózgu. Ze względu na znaczne ilości błonnika, przyspieszają perystaltykę jelit, co pozwala zachować prawidłową masę ciała oraz pozbyć się niebezpiecznych złogów pokarmowych. To wyraźnie obniża prawdopodobieństwo zachorowania na raka okrężnicy.

Jedno jabłko dziennie - efekty

Dietetycy w parze z lekarzami zalecają jedzenie dwóch jabłek dziennie. Rano - by korzystnie wpłynąć na urodę, a wieczorem - dla zdrowia. Wystarczy jednak już jedno jabłko dziennie, by zauważyć jego pozytywny wpływ na nasze funkcjonowanie. Jakich efektów możemy oczekiwać po codziennym spożywaniu jabłek?

Jabłko lekiem na zaparcia

Problem nawracających zaparć dotyka ok. 20-30 procent populacji - głównie kobiet. Tuż pod skórką jabłka znajduje się najwięcej błonnika, czyli składnika, który skutecznie pomaga w walce z zaparciami. Wystarczy już ok. 300-400g świeżych jabłek dziennie, by oczyścić kosmki jelitowe, zredukować zalegające w nich resztki pokarmu oraz pozbyć się uporczywego problemu.

Owoc dla alergików i cukrzyków

Jabłka mają stosunkowo niski indeks glikemiczny, dlatego nadają się do spożycia dla osób chorujących na cukrzycę. Owoce spożywane na surowo regulują poziom cukru we krwi oraz zapobiegają wystąpieniu zaćmy. Dzięki właściwościom przeciwzapalnymantyhistaminowym jabłka pomagają także alergikom, zwłaszcza przy katarze siennym oraz uczuleniu na pyłki, kurz lub sierść.

Ćwiczenie dla jamy ustnej

Pogryzienie twardego miąższu i skórki jabłek wymaga zaangażowania całej jamy ustnej. To doskonałe ćwiczenie, które nie tylko poprawia jej kondycję, ale dodatkowo masuje dziąsła i oczyszcza zęby z nadmiaru nagromadzonych wcześniej osadów. Okazuje się, że jabłko może przyjść nam z pomocą w podróży, kiedy nie mamy jak porządnie umyć zębów. Warto pamiętać, że jest to rozwiązanie doraźne, które nie zastąpi właściwej higieny jamy ustnej.

Lepsza pamięć

Czerwona skórka jabłek zawiera kwercetynę, czyli naturalny barwnik występujący w grupie flawonoidów. Międzynarodowe badania wykazały, że prócz wspomagania pamięci i procesu zapamiętywania, kwercetyna dba także o kondycję połączeń nerwowych i tworzenie nowych neuronów. Dzięki temu jedzenie jabłek zapobiega rozwojowi choroby Alzheimera i Parkinsona.

Sprawdź także:

Sałatka łabędzi puch

Jak rozpoznać prawdziwy miód? Prosty test pomoże wykryć "podróbkę"

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: jedz jabłka | jabłka | jabłka właściwości

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama