Reklama

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego?

Od połowy lat 80. liczba osób zmagających się z rakiem jelita grubego maleje średnio o 1% rocznie. Niestety, na tym koniec dobrych wieści. Do niedawna zdecydowana większość pacjentów zmagających się z tą przypadłością była po 50. roku życia. Jednak najnowsze badania pokazują, że liczba zachorowań przed pięćdziesiątką drastycznie wzrasta. Co więcej – choroba często jest rozpoznawana zbyt późno. Rak jelita grubego to bardzo podstępna choroba, ale jest nadzieja. Dzięki wprowadzeniu kilku zmian w swoim życiu, możesz ustrzec się choroby.

Rzuć palenie

Istnieje szereg powodów, dla których warto rzucić palenie – oszczędność kilkuset złotych rocznie, piękniejsza skóra, włosy i zęby, czy ładniej pachnące ubrania. Jednak czy wiesz, że rzucenie palenia może uchronić cię przed nowotworem? Najnowsze badania wykazują, że z paleniem “przyczynowo związanych” jest także wiele innych chorób – cukrzyca, rak wątroby i wiele innych. I choć, często tragiczne, skutki tego nałogu są powszechnie znane, naukowcy wciąż wykazują, że „dymek” szkodzi w kolejnych płaszczyznach naszego życia...

Wstań!

Ciągle siedzimy. W pracy, w czasie jedzenia, przed telewizorem – lista ciągnie się w nieskończoność. „Kulturę siedzenia” ludzie rozwinęli perfekcyjnie, co może mieć dla nas naprawdę zły wpływ. Kolejne publikowane badania wykazują, że siedzący tryb życia jest przyczyną ponad 40 000 tysięcy zachorowań na nowotwór jelita grubego każdego roku. Niestety, nawet jeśli z miejsca wyrzucisz wszystkie krzesła, sprawa nie zostanie rozwiązana. Ale regularne spacery mogą przesądzić o naszym zdrowiu.

Utrzymuj prawidłową wagę

Jeszcze inne badania sugerują, że utrzymywanie odpowiedniej wagi może zmniejszyć niebezpieczeństwo choroby, szczególnie jeśli jesteś w wieku podwyższonego ryzyka. Badania przeprowadzone na Europejczykach wykazało, że u 120 000 osób, które przez okres 16 lat zmagały się z nadwagą i otyłością w wieku od 55 do 69 lat w ciągu zdiagnozowanie raka jelita grubego było o 25 procent wyższe niż w przypadku szczupłych pacjentów. Ciekawostka! Kobiety są w stanie zmniejszyć ryzyko choroby poprzez regularne ćwiczenia przez minimum 30 minut dziennie.

Wyrzuć czerwone mięso ze swojego jadłospisu

Wyniki wielu badań wykazują, że jedzenie czerwonego mięsa – szczególnie w produktach przetworzonych – może zwiększać ryzyko nowotworu. To chyba wystarczający argument by spróbować czegoś innego, prawda? Niestety, nikt nie jest pewien co konkretnie jest nie tak z tym mięsem. Jedna z teorii mówi, że konserwanty, które się w nie „pakuje” wytwarzają azotan. A ten jest dla naszego organizmu toksyczny.

Zredukuj ilość spożywanego cukru

Zastrzeżenia co do diety nie kończą się na czerwonym mięsie. Dieta bogata w cukry proste także jest na naszym celowniku. Odkąd producenci w wielu krajach z entuzjazmem zaczęli dosypywać do wytwarzanych przez siebie produktów miliony łyżek cukru lub – co gorsza – zaczęli faszerować je syropem fruktozowo – glukozowym, liczba zachorowań na nowotwór wzrosła. I nie są to luźne obserwacje – to fakty poparte badaniami.

Unikaj antybiotyków

Niektóre antybiotyki mają wpływ na szczepy dobrych bakterii w naszym organizmie. W dużym uproszczeniu: powodują, że nie są one już takie dobre. Podobnie jak dieta bogata w cukry, antybiotyk może zwiększyć ryzyko nowotworu jelita grubego.

Zadbaj o odpowiedni poziom witaminy D

Ostatnie badania sugerują, że poziom witaminy D ma związek ze stopniem ryzyka zachorowania na nowotworu jelita grubego. Ta czerpana z jedzenia i energii słonecznej witamina potencjalnie może wpłynąć także na zmniejszenie niebezpieczeństwa zapadnięcia na inne typy nowotworów. Oczywiście, możesz dostarczać ją sobie w formie tabletek, ale najlepiej jeśli zwyczajnie wyjdziesz na słońce. Jej optymalny poziom wciąż jest przyczyną sporu wiele naukowców, ale magiczna granica zamyka się między 1,000-2,000 j.m.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama