Reklama

Jak zmniejszyć ryzyko raka płuc ?

Czosnek jest dodatkiem który poprawia smak wielu potraw. Dodajemy go niemal do wszystkiego, od sosów, zup do marynat mięsa. Te małe białe ząbki mają w sobie wielką moc. Co prawda nie jest to zbyt popularne warzywo, ze względu na swój zapach, jednak od lat jest używany w medycynie ludowej. Jego dobroczynne działanie znane jest przede wszystkim z działania bakteriobójczego. Okazuje się jednak, że jest również pomocny do obniżania ciśnienia krwi, a także jako środek zapobiegający rakowi płuc.

Reklama

Badania wykazują, że główną przyczyną raka płuc jest palenie papierosów. Niestety dotyczy to zarówno palenia czynnego jak i biernego, czyli wdychania dymu w obecności osoby palącej. Rak płuc jest bardzo przebiegłą chorobą, gdyż długo może pozostawać w postaci utajonej, nie dając żadnych niepokojących objawów, a przez to może swobodnie się rozwijać. Dlatego tak ważne jest, aby zapobiegać jego powstawaniu.

Jak wskazują badania chińskich naukowców, Zjadanie surowego czosnku może powodować zmniejszenie ryzyka raka płuc aż o 44%. Badanie potwierdziło się u większości osób poddanych obserwacjom. Naukowcy sugerują, że za taki stan rzeczy odpowiadają związki chemiczne obecne w surowym czosnku. Sprawdzony został również wpływ innych produktów na obniżenie ryzyka raka płuc. Regularne ćwiczenia fizyczne zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania o 14%, a picie zielonej herbaty o 18%. Daleko im jednak do 44 procentowego wyniku czosnku.

Aby maksymalnie wykorzystać dobroczynne działanie czosnku zaleca się spożywanie go przynajmniej dwa razy w tygodniu w łącznej dawce 33g. Co dziwne, nawet osoby które nie zrezygnowały z palenia papierosów mogły skorzystać obniżonego ryzyka. U czynnych palaczy ryzyko zmniejszyło się o około 30 procent.

Jak działa czosnek? Naukowcy sugerują, że kluczowe są związki siarki, które znajdują się w tym zdrowym warzywie. Istotne jest, aby przed zjedzeniem rozgnieść ząbki. Olejki eteryczne i związki siarki są wówczas wdychane również do płuc, a te które zjadamy, wraz z krwią dostają się również do płuc. Ciekawym spostrzeżeniem okazało się to, że allicyny zawarte w czosnku mogą powodować obniżenie prawdopodobieństwa choroby nowotworowej jelita, żołądka czy wątroby, a nawet raka piersi czy nawet raka węzłów chłonnych.

Jak zjadać surowy czosnek? Ma on dosyć ostry i specyficzny smak, który niekoniecznie przypadnie wszystkim do gustu. Kluczowe jest jednak to, że gotowana wersja nie posiada takich właściwości jak surowa. Aby ułatwić sobie zjedzenie czosnku, możesz dodać go do sałatek, warzyw czy innych zdrowych produktów, na przykład avocado czy salsy meksykańskiej.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama