Reklama

Jak uniknąć raka?

Wiadomość o tym, że mamy raka należy do najbardziej traumatycznych rzeczy, które mogą nam się przytrafić. Tymczasem zdaniem naukowców od 40 do 70 proc. nowotworów można zapobiec. Wystarczy stosować bogatą w antyoksydanty dietę, dużo się ruszać i nauczyć się panować nad stresem. Poniżej znajdziesz więcej wskazówek, które pozwolą ci uniknąć różnego rodzaju raka. Wprowadź je w życie, by zachować życie.

Zmień jadłospis

To jeden z najważniejszych elementów antyrakowego stylu życia. Odpowiednia dieta może wspomóc organizm w obronie przed nowotworzeniem się komórek.

Niektóre składniki pokarmowe, takie jak indole, polifenole czy sulforafan potrafią neutralizować substancje rakotwórcze, a co za tym idzie zapobiegają mutacji zdrowych komórek organizmu.

Możliwie jak najczęściej jedz pomidory – świeże, gotowane oraz w przecierach, pastach, czy ketchupach. Zawierają likopen, który chroni przed nowotworami prostaty, piersi, płuc i żołądka.

Doskonałym źródłem antyoksydantów są zielone i fioletowe warzywa i owoce (im ciemniejsze, tym zawierają ich więcej). Jedz sałaty, kapusty, bakłażany i brokuły.

Wprowadź ryby na stół

Przynajmniej dwa razy w tygodniu jedz morskie ryby (makrelę, łososia, sardynki). Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które są niezbędne organizmowi do budowania błon komórkowych. Dzięki nim komórki rzadziej mutują (rakowacieją).

Zamiast alkoholu pij sok pomarańczowy

Picie kilka razy w tygodniu dużych ilości napojów alkoholowych bardzo obciąża wątrobę. Alkohol jest jedną z głównych przyczyn marskości wątroby oraz nowotworów tego organu.

Dlatego zamiast po kolejny kieliszek, sięgnij po soki owocowe i warzywne. Staraj się też jak najczęściej pić sok pomarańczowy. Badania wykazały, że szklanka tego soku dziennie chroni przed nowotworami piersi, układu pokarmowego i krwi. Sok z pomarańczy bowiem zawiera narigeninę i hespedrynę. Związki te są bardzo silnymi przeciwutleniaczami, które hamują, opóźniają a nawet odwracają nowotworzenie komórek.

Unikaj cukru

Badania naukowe dowiodły, że rozwój guzów nowotworowych jest w dużej mierze uzależniony od spożycia glukozy. Z tego powodu ogranicz słodycze w diecie.

Walcz ze stresem

Unikaj długotrwałego napięcia nerwowego. Stres działa wyniszczająco. Dlatego zadbaj o regularny relaks. Naucz się technik rozluźniających, znajdź sobie hobby, chodź na spacery albo na przykład regularnie trenuj jogę.

Stosuj kremy z filtrem

Smaruj odsłoniętą skórę preparatami z jak najwyższym faktorem (np. SPF 50). Promienie ultrafioletowe niszczą struktury białek, doprowadzając do nieodwracalnego uszkodzenia i szybszego starzenia się skóry. Oparzenia słoneczne sprzyjają zaś rozwojowi czerniaka, czyli raka skóry.

Ruszaj się

Aktywność fizyczna jest niezbędna do utrzymania sprawności i zdrowia twojego ciała. Ruch usprawnia krążenie krwi i odżywia wszystkie tkanki, dzięki czemu zdolność organizmu do obrony przed chorobami znacząco wzrasta. Badania dowodzą, że już 2 godziny umiarkowanego ruchu tygodniowo zmniejszają ryzyko zachorowania na raka o 18 procent!

Badaj się regularnie

Regularne badania pozwalają na wczesne wykrycie choroby, a tym samym dają szanse na wyleczenie, dlatego:

  • kobiety, które ukończyły 35. rok życia, powinny regularnie (raz na rok, dwa lata) zgłaszać się na mammografię, młodsze zaś na USG piersi oraz co miesiąc (kilka dni po miesiączce) same badać piersi;
  • mężczyźni powinni raz na rok zgłaszać się do lekarza na badanie prostaty. Przynajmniej dwa razy w roku należy robić podstawowe badania krwi i moczu, żeby wykryć ewentualny proces chorobowy w organizmie;
  • raz na dwa lata trzeba robić prześwietlenie albo tomografię płuc (to szczególnie ważne dla palaczy oraz osób z ich towarzystwa, które palą biernie).

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama