Reklama

Jak dbać o układ nerwowy?

O układzie nerwowym przypominamy sobie dopiero wtedy, gdy daje o sobie boleśnie znać. Odpowiedzialny jest za wiele niezbędnych dla funkcjonowania organizmu procesów, takich jak pamięć i koncentracja, ale także sprawne działanie połączeń neuronów, mięśni i mózgu. Niestety, nasz obecny styl życia przyczynia się do zaburzeń w jego obrębie, co naraża nas na ciężkie choroby i powikłania. Jak dbać o układ nerwowy? Co mu najbardziej szkodzi?

Jak działa układ nerwowy?

Dlaczego układ nerwowy jest kluczowy? Ponieważ kieruje wszystkimi funkcjami życiowymi organizmu. Uznaje się, że jest najbardziej skomplikowany i, razem z układem krążenia, zaliczamy go do tzw. układów scalających. Podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich, zwana centralną lub ośrodkową, zbudowana jest z rdzenia kręgowego i mózgowia. Odpowiada m.in. za temperaturę ciała, częstotliwość akcji serca, ciśnienie tętnicze krwi oraz równowagę wodną organizmu. Druga zbudowana jest ze wszystkich zwojów i nerwów. Określa się ją mianem układu obwodowego - przekazuje m.in. ważne informacje między narządami, a wszystkimi komórkami w organizmie.

Na co narażony jest układ nerwowy?

Cały układ nerwowy jest często narażony na nieprawidłowe działanie oraz podatny na różne choroby. Niektóre z nich mają rodzaj pierwotny, inne mogą się przydarzyć w ciągu całego życia. Bardzo często zależą od czynników zewnętrznych i patogenów: zalicza się do nich np. epilepsję oraz choroby Alzheimera czy Parkinsona. Oczywiście, nasz styl życia może również przyczynić się do nieprawidłowego działania układu nerwowego i pozornie nie być z nim bezpośrednio związany.

Jak poznać, że układ nerwowy działa nieprawidłowo?

Układ nerwowy może dać o sobie znać na wieloraki sposób. Często mogą pojawiać się nerwobóle, które mogą być spowodowane stanem zapalnym. Charakteryzują się odczuciem silnego, piekącego i kłującego bólu, który może mieć różną intensywność. Ale nie tylko one mogą świadczyć o nieprawidłowym działaniu układu nerwowego. Niektóre z symptomów początkowo wydają się z nim niepowiązane. Co powinno wzbudzić czujność? Przede wszystkim nagłe i częste pojawienie się sztywności karku, drżenie, napięcie, zaburzenia w odczuwaniu bodźców, trudności w utrzymywaniu równowagi, zaburzenia widzenia, zawroty głowy, a także nietrzymanie moczu oraz zaburzenia osobowości.

Leczenie

Leczenie schorzeń związanych z układem nerwowym może być złożone i skomplikowane. Zauważając jakiekolwiek niepokojące symptomy warto udać się do lekarza, który skieruje na odpowiednie badania lub poprosi o konsultacje specjalistę. Niestety, lepiej nie wdrażać jakiejkolwiek kuracji samodzielnie, ponieważ może ona bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Co niszczy układ nerwowy?

Wiele czynników może wpłynąć na nieprawidłowe działanie układu nerwowego, a także narazić go na szwank. Często fundujemy sobie je sami, np. paląc papierosy, pijąc nadmierne ilości alkoholu lub stosując niezbilansowaną, obfitującą w tłuszcze trans dietę (ubogą w cenne wartości odżywcze). Szkodliwy dla niego jest również długotrwały stres, który jest coraz częściej obecny w życiu młodych (i nie tylko) ludzi.

Jak dbać o układ nerwowy?

Aby układ nerwowy działał prawidłowo i zminimalizować ryzyko jego degradacji, warto zmienić swój styl życia. Przede wszystkim zrezygnować z używek oraz postarać się ograniczyć ilość stresu. Jest to trudne, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby znaleźć odpowiednie dla siebie techniki relaksacyjne.

Pamiętaj o magnezie!

Magnez jest pierwiastkiem, który ma niebagatelny wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego. Aby o niego zadbać, wystarczy włączyć do diety produkty, które go zawierają. Źródłem magnezu są przede wszystkim długoziarniste kasze, orzechy oraz np. pestki dyni lub słonecznika. Znaleźć je można również w bananach oraz sezamie. Magnez pomaga dostarczać glukozę do wszystkich komórek organizmu, a także wspiera tworzenie się tzw. neuroprzekaźników.

Kwas foliowy

Do prawidłowego działania układu nerwowego, prócz magnezu, niezbędny jest kwas foliowy, który zapewnia jego sprawny rozwój. Znaleźć go można w wielu warzywach, przede wszystkich tych z rodziny kapustnych. Dlatego warto, aby w diecie obecne były sałata, kapusta czy brukselka, a także inne: rzodkiewka, melony, kiełki soi, soczewica czy brokuły.

Sięgaj po mięso!

Choć przez niektórych mięso i ryby okryły się złą sławą, nie zawsze warto je całkowicie eliminować z diety. Przede wszystkim dlatego, że znaleźć w nich można tryptofan i fenyloalaninę, które odpowiadają za pracę centralnego układu nerwowego, a także stymulują organizm do wytwarzania neuroprzekaźników. Poza tym fenyloalanina przekształcana jest w hormony: adrenalinę (zwiększa odporność i funkcje poznawcze) oraz serotoninę (zwaną również "hormonem szczęścia").

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama