Reklama

Jak dbać o tarczycę?

O tym, że tarczyca odgrywa kluczową rolę w organizmie, nie trzeba nikogo przekonywać. To właśnie ona produkuje hormony, które pomagają w pracy układów nerwowego, krążenia, czy choćby pokarmowego. Jeśli działa nieprawidłowo, narażamy na szwank nasze zdrowie, co bezpośrednio przekłada się na komfort naszego życia. Aby tarczyca działała bez zarzutu, warto dowiedzieć się, jak o nią dbać. Wtedy zmniejszymy prawdopodobieństwo występowania groźnych dolegliwości, które mogą rzutować na działanie naszego organizmu. Jak dbać o tarczycę? Przekonajmy się.

Dlaczego tarczyca jest taka ważna?

Tarczyca jest niewielkim gruczołem, który znajduje się w przedniej części szyi. Choć jest niewielkich rozmiarów (jej waga nie przekracza 30g), to spełnia niebagatelną funkcję w organizmie. Dlaczego? Ponieważ tarczyca odpowiedzialna jest za produkcję hormonów: między innymi trójjodotyroniny, tyroksyny czy kalcytoniny. To właśnie one normalizują pracę kluczowych układów w organizmie i pilnują jego homeostazy. Niestety, tarczyca często działa nieprawidłowo, co rzutuje na działanie kluczowych funkcji w naszym ciele i przekłada się na zdrowie. Do występujących chorób tego ważnego gruczołu zaliczyć można:

Reklama

  • nadczynność tarczycy,
  • niedoczynność tarczycy, 
  • choroba Hashimoto
  • występowanie woli
  • nowotwór tarczycy.

Oczywiście, część z nich można uniknąć, ale tylko wtedy, gdy zaczniemy przykładać większą uwagę do tego bardzo ważnego gruczołu. Zatem jak dbać o tarczycę?

Dieta

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że racjonalna dieta jest kluczem do zachowania pełnego zdrowia. Oczywiście, zwracając uwagę na to, co jemy, możemy również przysłużyć się naszej tarczycy. Pokarm, który składa się na nasze menu, powinien zawierać wszystkie składniki odżywcze, ale jeśli kondycja tarczycy leży nam na sercu, powinniśmy zadbać o dostarczenie:

  • jodu
  • selenu
  • witaminy D oraz C.

W takim razie, co powinno znaleźć się w naszej diecie, jeśli chcemy zadbać o tarczycę? W przypadku dostarczenia jodu należy do jadłospisu włączyć tłuste ryby morskie, takie jak np. dorsz, makrela czy łosoś. Ten pierwiastek także można znaleźć także w soli jodowanej (jednak nie wolno zjadać jej w nadmiarze - łyżeczka dziennie wystarczy) oraz w niektórych wodach mineralnych. 

Selen można znaleźć w wielu produktach, przede wszystkim - podobnie jak jod - w tłustych rybach morskich, ale także w orzechach brazylijskich, nabiale oraz w kiełkach wielu roślin. 

Witamina D jest syntetyzowana w skórze w kontakcie ze słońcem, ale zimą warto ją suplementować. Natomiast witamina C jest obecna w wielu owocach i warzywach: znanym jej źródłem są - oczywiście - cytrusy, ale warto także do diety włączyć kiwi, paprykę czerwoną, nać pietruszki czy jabłka. 

Stres

Stres to stan, który często nam towarzyszy w ciągu dnia. Czasami działa mobilizująco i może pomóc nie tylko w podejmowaniu ważnych decyzji w ciągu dnia, ale także uporać się ze wszystkimi zadaniami, jakie trzeba wykonać. Niestety, długotrwały stres może również działać destrukcyjnie. Najbardziej wpływa na układ nerwowy, ale także może obniżać odporność, co stanowi otwartą drogę dla patogenów. Oczywiście, stres może także osłabić kondycję tarczycy i powodować, że i ona będzie działać nieprawidłowo. 

Niestety, stresu w przeważającej mierze nie da się zniwelować, ale warto podjąć z nim walkę. Jak radzić sobie ze stresem i wspomóc tarczycę? Na szczęście sposobów jest kilka, chociażby znalezienie sobie wyciszającego hobby, który pomoże zapomnieć o nieprzyjemnych doświadczeniach, ale warto też postawić na spacery bądź aktywność fizyczną. Oczywiście, kluczową rolę odgrywa dieta, która obfituje w kwasy tłuszczowe omega oraz magnez. Te substancje można znaleźć w m.in. orzechach. 

Pozbądź się toksyn

Toksyny otaczają nas na co dzień i trudno znaleźć miejsce, w których tak naprawdę nie występują. Oczywiście, winą można obarczyć zanieczyszczone środowisko oraz przebywanie w miastach, w którym na co dzień panuje natężony ruch kołowy, który potęguje smog. Niestety, do tych czynników trzeba również dodać palenie papierosów oraz spożywanie alkoholu. To właśnie używki powodują, że nie tylko dostarczamy trujące substancje, które negatywnie wpływają na narządy - serce, wątrobę, wątrobę czy tarczycę - ale także relatywne osłabiamy ich działanie i na własne życzenie zwiększamy ryzyko powstawanie groźnych chorób, takich jak nowotwory.

Jak uchronić się przed toksynami i zadbać o tarczycę? Przede wszystkim najpierw trzeba przestać stosować używki, a w miarę możliwości wyjeżdżać poza miasto, gdzie łatwiej o czystsze powietrze. Warto w domu ustawić również kilka roślin filtrujących, do których zalicza się chociażby aloes, skrzydłokwiat czy sansewierię, a także zakupić oczyszczacz powietrza.

Profilaktyka

Jeśli chcemy poważnie zadbać o tarczycę, to zmiana nawyków żywieniowych i aktywność fizyczna niewiele pomoże, jeśli nie będziemy stawiać na profilaktykę. W jaki sposób? Niestety, nie każde zmiany dokonujące się w tarczycy można zauważyć gołym okiem, ponieważ niedziałający gruczoł nie zawsze daje jasne i jednoznaczne objawy. Czasami schorzenia tarczycy zrzucamy albo na karb przemęczenia, albo przesilenia pogodowego. Dlatego warto raz na jakiś czas badać się, np. wykonując USG tarczycy albo mierzyć poziom hormonów. U osób z podwyższonym ryzykiem wystąpienia chorób tarczycy, można również wykonywać samokontrole gruczołu pod kątem obecności guzków. Warto wspomnieć, że nie każda narośl musi wiązać się z nowotworem, ale też nie wolno żadnych zmian bagatelizować. Im wcześniej wykryje się schorzenie, łatwiej jest nie tylko je wyleczyć, ale także dojść sprawniej do pełni zdrowia.

Sprawdź także:

Karetki częściej jeżdżą w święta. Powody dają do myślenia

Czy czarny pieprz jest szkodliwy dla zdrowia?

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama