Reklama

Dlaczego warto jeść cykorię? Zimowe warzywo dla diabetyków i sercowców

Cykoria to mało popularne i trochę niedocenione warzywo. Ciężko je dostrzec w sklepie na pierwszy rzut oka. Jednak warto mieć wiedzę na temat tej niezwykłej rośliny. Jej największą zaletą jest to, że wzmacnia układ odpornościowy i serce. W swojej diecie powinni ją też uwzględnić diabetycy czy osoby z nadwagą. Dlaczego warto jeść cykorię? W jakiej postaci ją spożywać? Dowiesz się z tego artykułu.

  • Cykoria to warzywo, które powinno spożywać się w okresie przeziębienia czy infekcji bakteryjnej. 
  • Roślina ta wspomaga pracę serca, jest idealna dla cukrzyków i ma mało kalorii.
  • Stanowi świetny dodatek do zup, sałatek czy kanapek.

Jak wygląda cykoria?

Cykoria to roślina zimowa dostępna w sprzedaży od jesieni do wiosny (listopad-kwiecień). W tym okresie jest mało świeżych warzyw, dlatego warto sięgnąć po właśnie ten gatunek. To roślina nieco przypominająca sałatę czy kapustę. Odróżniają ją jednak niebieskie kwiaty. Warzywo ma jasnozielone liście, które do siebie przylegają. Cykoria osiąga długość około 15 centymetrów, natomiast główka ma zazwyczaj do czterech centymetrów średnicy.

Reklama

Czytaj: Pij po obfitych biesiadach pełnych alkoholu. Odciąży nerki i wątrobę

Wzmocnienie odporności

W okresie zimowym wzmocnienie odporności jest bardzo ważne. To dzięki zawartości żelaza, a także witaminy C. W okresie chorób sezonowych warto sięgać po napar z cykorii. Witamina C to silny antyoksydant, który ma niebagatelne znaczenie w czasie grypy czy infekcji bakteryjnej. Zwalcza wirusy i bakterie, zmniejsza katar, kaszel i osłabienie. W budowaniu odporności pomaga też żelazo. Pierwiastek między innymi reguluję produkcję białek. Odpowiadają za niwelowanie stanów zapalnych w organizmie. Są one strażnikami odporności i bronią nas przed infekcjami.

Warzywo dla diabetyków

Cykoria jest zalecana w diecie osób cierpiących na cukrzycę. Największe znaczenie mają tutaj polisacharydy, czyli tak zwane cukry złożone. Obniżają poziom glukozy we krwi. Dodatkowo mielony korzeń cykorii poprawia metabolizm i oczyszcza nerki. To istotne kwestie w przypadku pacjentów zmagających się z 1 i 2 typem cukrzycy. Ponadto znajdujący się w cykorii potas odpowiada za produkcję insuliny. Oczywiście nie zastąpi to specjalistycznego leczenia. 

Pomaga w odchudzaniu

Jeśli chcesz pozbyć się nadprogramowych kilogramów, sięgnij po cykorię. W główce warzywa (150 gramów) znajduje się tylko 31 kalorii. Ponadto w jej składzie jest mangan, który wspiera trawienie i przemianę tłuszczów. Liście cykorii zawierają drogocenny błonnik niwelujący uczucie głodu. Dzięki temu zmniejsza się chęć podjadania między posiłkami. Warto też wspomnieć o kwasie foliowym, którego niedobory prowadzą do zaburzeń w procesie metabolizmu.

Wspiera pracę serca

Spożywanie cykorii lub picie naparów na jej bazie, pomaga zadbać o serce. Bylina ma w swoim składzie dwa cenne pierwiastki: magnez i potas. Pierwszy z nich zmniejsza pobudliwość nerowowo-mięśniową. To sprawia, że organ zaczyna pracować miarodajnie i prawidłowo pompuje krew. Suplementowanie magnezu rozkurcza naczynia krwionośne, a serce jest odpowiednio dotlenione. Potas również wpływa na równą pracę mięśnia sercowego. Zapobiega arytmii, zawałom czy nadciśnieniu tętniczemu.

Jak spożywać cykorię?

Cykoria to świetny dodatek do kanapek, sałatek czy zup. Pomimo goryczkowego posmaku, ma swoje grono miłośników. Problemu pozbędziesz się, odcinając głąb. Liście natomiast opłucz i wymocz w soku z cytryny. Poniżej sprawdzony przepis na danie z cykorią.

Składniki:

  • trzy średnie cykorie,
  • dwa jabłka,
  • sok z połówki cytryny,
  • 50 gramów orzechów włoskich,
  • szczypiorek,

Sos:

  • łyżeczka musztardy,
  • łyżka octu jabłkowego lub cydru jabłkowego,
  • 150 mililitrów gęstej śmietany (30 procent),
  • sól i świeżo zmielony pieprz.

Sposób przygotowania:

  1. Najpierw opłucz i osusz cykorię. Pozbądź się głąbów i mizernych liści. Warzywo pokrój na kawałki.
  2. Obrane jabłka pokrój w kostkę. Dodaj do nich kilka kropel soku z cytryny.
  3. Orzechy obierz i pokrój na małe części. Poczekaj, aż zarumienią się na patelni.
  4. Sos: składniki daj do małej miski i miksuj przez dwie minuty.
  5. Do głębokiej misy włóż cykorię, jabłka, orzechy. Całość polej sosem i wymieszaj. Sałatkę udekoruj kawałkami szczypiorku. Smacznego!

Polecamy:

Sassy water. Ten odchudzający napój bije rekordy popularności. Kosztuje grosze!

To najzdrowsze śniadanie. Doskonały wybór dla serca, jelit, mózgu i figury

Kardamon. Poznaj niezwykłe właściwości orientalnej przyprawy

INTERIA.PL
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Reklama