Reklama

6 prostych sposobów, aby chronić swoje piersi przed rakiem

Istnieje wiele czynników ryzyka tej choroby. Wśród nich można wymienić: przypadek zachorowania w rodzinie, mutacje genu BRAC1 i BRAC2, coraz starszy wiek, wcześnie rozpoczęte miesiączkowanie, wystawienie na działanie promieniowania oraz pestycydów, nadmierne spożycie alkoholu (dwa drinki dziennie lub więcej), otyłość, brak ćwiczeń fizycznych. Na niektóre kwestie, takie jak występowanie choroby w rodzinie czy mutacje genów nie mamy wpływu. Jest jednak kilka prostych rzeczy, które możemy zrobić, aby zmniejszyć szanse wystąpienia u nas raka piersi. Oto, co udało nam się w tym temacie znaleźć.

Reklama

Ćwiczenia.

Zaledwie dwie i pół godziny żwawego spacerowania tygodniowo może zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka piersi o prawie 20%.

Stosuj zdrową dietę zawierającą zmielone ziarna siemienia lnianego.

W Kanadzie przeprowadzono badanie na 39 kobietach z niedawno zdiagnozowanym rakiem piersi. Przez miesiąc podawano im albo zwykłego muffina, albo muffina z dodatkiem 25 gram zmielonego siemienia lnianego. Nie stosowano żadnego innego leczenia. Pod koniec miesiąca wykonano u tych kobiet kolejną biopsję piersi i zmierzono aktywność komórek rakowych. U kobiet, które zjadały muffina z dodatkiem siemienia lnianego zanotowano 31% spadek aktywności komórek rakowych w piersiach. U kobiet z onkogenem HER-2 (bardziej agresywna forma raka) spadek aktywności komórek rakowych wynosił 71%.

Eksperci radzą, aby stopniowo wprowadzić 2 łyżki stołowe zmielonych ziaren siemienia lnianego do swojej diety. Możesz dodać je do koktajlu, sałatek, jogurtu lub muffinek. Pamiętaj, aby przechowywać zmielone siemię lniane w lodówce. Ważne: zwiększaj porcje przyjmowanego siemienia stopniowo, albo spędzisz sporo czasu w toalecie.

Jedz grzyby.

Liczne badania przeprowadzone na całym świecie pokazują, że grzyby nie tylko pomagają zapobiegać wystąpieniu raka piersi, ale również wspomagają jego leczenie.

Pij zieloną herbatę.

Badania, którym poddano Azjatki i Amerykanki udowodniły, że wśród kobiet, które piły zieloną herbatę zanotowano zdecydowanie mniej przypadków raka piersi, niż u tych, które jej nie piły. Nie ma jasności, co do tego ile zielonej herbaty należy pić, ale wiadomo, że jest zdrowa i nie należy jej sobie odmawiać.

Jedz warzywa

Szczególnie te z rodziny kapustowatych, takie jak brokuły, brukselka i kalafior. Związek o nazwie indolo-3 karbinol obecny w tych warzywach redukuje negatywny efekt, jaki ma estrogen na piersi. Soja w formie przeznaczonej do spożycia również pomaga zapobiegać rakowi piersi za pomocą tych samych mechanizmów.

Przyjmuj witaminę D i wapń.

Ostatnie testy kliniczne pokazały, że suplementacja kobiecej diety dzienną dawką wapnia (1500 mg) oraz witaminy D (1000 IU) zmniejszyła ich ogólny współczynnik zachorowalności na raka o 60%. Oczywiście najlepszym źródłem wapnia jest dieta. Nowe zalecenia obniżyły dzienne zapotrzebowanie do 800 mg, ale najpewniejszy sposób pozyskiwania witaminy D to suplementy.

Wprowadzenie prostych zmian w stylu życia oraz kilku suplementów może mieć ogromny wpływ na zapobieganie chorobie, której kobiety boją się chyba najbardziej.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama