Reklama

Jakich witamin najbardziej potrzebuje mężczyzna?

Zdrowa i racjonalna dieta jest podstawą zachowania dobrej kondycji organizmu i znacząco zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób cywilizacyjnych. Urozmaicone menu dostarcza niezbędne do życia witaminy i minerały, których potrzebują zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Trzeba zaznaczyć, że w zależności od płci, organizm ma odmienne wymagania. Których witamin potrzebuje na co dzień mężczyzna? W jakich produktach je znajdzie? Na jakie konsekwencje narażeni są panowie wskutek niedoboru cennych substancji? Przekonajmy się.

Reklama

Najcenniejsze witaminy

Męska dieta powinna obfitować w produkty zawierające witaminę C. Kwas askorbinowy jest najbardziej znany jako środek, który zażywany jest podczas infekcji, takich jak np. przeziębienie. Warto wiedzieć, że przyjmowany regularnie, poprawia odporność organizmu. Witamina C jest antyoksydantem, który usuwa wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się komórek organizmu oraz za powstawanie chorób cywilizacyjnych, takich jak np. choroba Alzheimera. Poprawia również wchłanianie przez organizm żelaza – pierwiastka odpowiedzialnego za prawidłowy stan naczyń krwionośnych. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób związanych z układem krążenia.

Jak objawia się niedobór witaminy C? Przemęczeniem, stanami zapalnymi mięśni i stawów, zaburzeniami układu pokarmowego, brakiem apetytu oraz utrudnionym gojeniem się ran i występowaniem siniaków. Po witaminę C powinny sięgnąć osoby, które podejmują się na co dzień wytężonego wysiłku fizycznego, narażone na długotrwałe działanie stresu, cierpiące na nadciśnienie, a także palacze.

Aby zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę C, warto włączyć do codziennego menu kilka kluczowych produktów. Witamina C znajduje się nie tylko w owocach cytrusowych, ale też w czarnej porzeczce, owocach dzikiej róży, a także w warzywach: brokułach, brukselce i papryce.

Witamina A

Witamina A występuje pod dwoma postaciami: jako retinol w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz beta-karoten (prowitamina A) w roślinach. Spełnia bardzo ważną funkcję w organizmie – pobudza organizm do syntezy tłuszczów oraz stymuluje go do wzrostu. Poza tym, tak samo jak witamina C, jest przeciwutleniaczem i jej obecność może zmniejszyć ryzyko występowania chorób nowotworowych: jelita grubego czy płuc. Witamina A korzystnie wpływa na wzrok, pomaga chronić oczy i wspiera prawidłowe widzenie. Jednak najbardziej korzystnie wypływa na kondycję skóry – może likwidować przebarwienia, wygładzać drobne zmarszczki oraz zapobiegać nowym. Dzięki niej skóra jest jędrna oraz mniej podatna na działanie promieniowanie UV.

Niedobór witaminy A może wywołać poważne szkody w męskim organizmie: zmniejszyć jego odporność i zwiększyć podatność na infekcje. Panowie, u których brakuje tej cennej substancji, narzekają na pogorszenie wzroku, suchość gałki ocznej oraz skóry. Poza tym niedobór niekorzystnie działa na układ nerwowy, m.in. na zdolność do przyswajania wiedzy.

Gdzie można znaleźć witaminę A? Przede wszystkim w podrobach drobiowych, serach i twarogach, jajkach, rybach i pełnoziarnistym pieczywie, a także w marchwi, szpinaku, papryce, sałacie, brzoskwiniach i wiśniach.

Witamina młodości

Witamina E często nazywana jest "witaminą młodości" albo "witaminą płodności". Jest ona rozpuszczalna w tłuszczach. Pełni ważne funkcje w organizmie – nie tylko jest ważnym przeciwutleniaczem, ale korzystnie wpływa na układ krążenia. Zapobiega tworzeniu się zakrzepów oraz pomaga obniżyć poziom tzw. złego cholesterolu, co zmniejsza ryzyko poważnych powikłań, takich jak zawał serca czy udar. Uczestniczy również w ochronie czerwonych krwinek i ma nieoceniony wkład w męskiej potencji, ponieważ poprawia kondycję plemników. Poza tym witamina E korzystnie działa na kondycję skóry – dzięki niej staje się jędrna sprężysta oraz mniej podatna na uszkodzenia, za to szybciej się regeneruje.

Jak wygląda niedobór witaminy E? Przede wszystkim chronicznym zmęczeniem, anemią, zrogowaciałą i suchą skórą, a także zmniejszaniem się mięśni i ich bólem, a także zaburzeniami z układem kostnym.

Aby zapobiec niedoborowi witaminy E, warto włączyć do codziennego jadłospisu orzechy oraz oleje tłoczone na zimno. Poza tym znaleźć ją można w kapuście, jarmużu, pietruszce, awokado, białym mięsie oraz w pełnoziarnistym pieczywie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Reklama