Reklama

Objawy świadczące o niedoborze witaminy D

Tak zwana witamina D w rzeczywistości nie jest witaminą. To hormon, który produkowany jest przez nasz organizm w odpowiedzi na ekspozycję na słońce. Z tego też powodu witaminę tę nazywa się też często słoneczną witaminą. W części tylko możemy pozyskiwać ten składnik z pożywienia i suplementów diety. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania.

Niedobór witaminy D to poważny problem, gdyż może stać się przyczyną wielu chorób. Osoby z niewystarczającym poziomem tej witaminy w organizmie narażone są na zwiększone ryzyko śmierci spowodowanej chorobami sercowo – naczyniowymi, nowotworem piersi, okrężnicy i prostaty. Osoby takie częściej cierpią na otyłość i depresję, a w starszym wieku wykazują zaburzenia funkcji poznawczych. U dzieci z niedoborem witaminy D częściej rozwija się astma.

Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie pozwala na uniknięcie takich chorób jak cukrzyca typu 2, nadciśnienie, nietolerancja glukozy oraz miażdżyca. Witamina ta jest niezbędna dla zdrowych i mocnych kości, wzmacnia układ odpornościowy, zwalcza infekcje, poprawia krążenie krwi i wpływa korzystnie na pracę serca.

Osoby z ciemniejszą karnacją skóry są bardziej narażone na niedobór witaminy D, ponieważ potrzebują one 10 razy większej ekspozycji na promienie słoneczne niż osoby o jasnej karnacji, aby wyprodukować jej odpowiednią ilość. Symptomem mogącym świadczyć o jej niedoborze jest też depresja - ekspozycja na słońce wyzwala w naszym organizmie produkcję serotoniny, hormonu, który wpływa na poprawę nastroju.

W 2006 roku przeprowadzono badanie, które miało na celu ocenę wpływu poziomu witaminy D w organizmie na zdrowie psychiczne u osób w podeszłym wieku. Wyniki badania pokazały, że osoby o niższym poziomie witaminy D w organizmie były jedenastokrotnie bardziej narażone na depresję. Niski poziom witaminy D może także objawiać się częstymi złamaniami, pęknięciami i bólem kości. Niemieccy badacze wykryli, że niedobór witaminy D w organizmie powoduje zwiększenie ryzyka złamań kości o 31%.

Kolejnym objawem niedoboru witaminy D w organizmie mogą być problemy ze snem. Jeśli wszelkie inne warunki dobrego zasypiania zostaną spełnione, a mimo to nie możemy zasnąć, być może powodem takiej sytuacji jest niedobór witaminy D. Może on wywoływać wiele zaburzeń snu takich jak bezsenność, bezdech senny, niewytłumaczalne wybudzenia, a także nieprawidłowe ruchy ciała podczas snu.

Niedobór witaminy D może również objawiać się częstymi infekcjami, grypą i przeziębieniem, jest to bowiem składnik ważny dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Grupa niemieckich naukowców udowodniła, że wysoki poziom witaminy D może zwiększyć możliwości organizmu w zwalczaniu infekcji wirusowych aż pięciokrotnie.

Najłatwiejszym i prawdopodobnie najprzyjemniejszym sposobem na uzupełnienie niedoborów witaminy D jest ekspozycja na słońce. Należy spędzać na słońcu co najmniej 15 minut dziennie, przy ciele odkrytym w co najmniej 40%. Mimo że balsamy do opalania z filtrem stanowią profilaktykę przeciwko nowotworom skóry, warto wiedzieć, że jednocześnie zmniejszają możliwości organizmu do produkcji witaminy D nawet o 95%.

Jeśli ekspozycja na słońce nie jest wystarczającym sposobem na pozyskanie odpowiedniej ilości witaminy D, warto wzbogacić swoją dietę o następujące produkty: żółtko jaja, ryby, owoce morza, wołowina, olej z wątroby dorsza oraz produkty takie jak soki pomarańczowe, płatki kukurydziane, jogurt, mleko krowie i kozie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama