Reklama

Dlaczego nie możesz odmówić sobie słodyczy i chleba?

Po raz kolejny obiecałeś sobie, że nie będziesz jadł słodyczy i zapychał się chlebem. I ponownie złamałeś to postanowienie. Dlaczego? Dietetycy dopiero teraz zaczynają rozumieć, że w zdrowej diecie konieczna jest równowaga kluczowych minerałów, witamin, błonnika, protein, cukrów, tłuszczy i węglowodanów. Organizm bardzo często odpowie na niedobory w każdym z tych obszarów poprzez uczucie głodu i nienasycenia, przez co ludzie zaczynają podjadać bez zwracania uwagi na jakość pożywienia, po to tylko, aby desperacko uzupełnić niedobory. Zrozumienie przyczyn takiego zachowania może pomóc wielu osobom w ustabilizowaniu diety i skończeniu z niechcianym podjadaniem.

Reklama

Nowe badania pokazują, że wiele osób zapełnia swoje żołądki pokarmami o wysokiej zawartości węglowodanów tylko dlatego, że ich organizmom brakuje śladowych, lecz niezwykle istotnych witamin i minerałów. Bardzo często ludzie objadają się potrawami mącznymi, bo w ich ciele występuje niedobór azotu. Dieta uboga w ten pierwiastek może prowadzić do powstawania niedoborów protein. To z kolei wywołuje silny głód i łaknienie słodyczy i chleba. Niedobory azotu można zaspokoić jedząc surowe owoce i warzywa, dzięki którym potrzeba jedzenia powinna być łatwiejsza do opanowania. Podobne działanie będą miały pokarmy bogate w proteiny, jak mięso czy orzechy.

Dla osób, które mają kłopoty z powstrzymaniem się do jedzenia pokarmów tłustych i oleistych, może być to wskazówką, że w ich organizmie występują niedobory wapnia. Poza zwyczajowym rozwiązaniem problemu w postaci zwiększenia ilości nabiału w diecie, użyteczne pokarmy warte jedzenia to, liście rzepy, szpinak, brokuły i inne zielone warzywa.

Niektórzy odczuwają niepohamowaną potrzebę jedzenia pokarmów słonych, co może oznaczać niedobór krzemu lub chlorku. Choć nasz organizm wymaga tylko śladowych ilości tych pierwiastków, ich niedobór może doprowadzić do odczuwania ogromnego głodu. Aby wprowadzić te pierwiastki do organizmu warto jeść więcej oleistych ryb, produktów z koziego mleka i orzechów nerkowca.

Najpowszechniejszą jednak zachcianką, której doświadcza bardzo wielu ludzi jest chęć jedzenia słodyczy. Tego typu głód odczuwamy często w wyniku niedoboru podstawowych elementów diety, jak chrom, fosfor i siarka oraz aminokwasów, jak tryptofan. Aby zwiększyć ilość chromu w diecie, jedz brokuły, winogrona, produkty mleczne i mięso drobiowe. Świeże i surowe owoce są idealnym źródłem węgla. Aby zaradzić niedoborowi fosforu, spróbuj jeść więcej mięsa drobiowego, wołowiny, oleistych ryb, jajek, produktów mlecznych, warzyw i orzechów. W twojej diecie nie potrzeba wiele siarki, pamiętaj jednak, aby od czasu do czasu zjeść rzodkiewkę, kapustę, kalafiora i żurawinę. Aby dostarczyć organizmowi wystarczającej ilości tryptofanu, jedz rodzynki, słodkie ziemniaki, szpinak i żółty ser.

Jeśli masz nadmierną ochotę na lody, można to oznaczać, że masz niedobór żelaza. Powinieneś jeść mięso, owoce morza, warzywa ciemnolistne i melasę.

Jeśli opisałbyś siebie jako nieuleczalnego czekoladoholika, może oznaczać to, że twój organizm odczuwa niedobór magnezu. Dietetycy sugerują przestawienie się na czarną, naturalną czekoladę bez żadnych dodatków. Inne pokarmy bogate w magnez to warzywa o ciemnozielonych liściach, nasiona, orzechy, ryby oleiste, rośliny strączkowe oraz melasę.

Wapń, fosfor i magnez są wykorzystywane przez organizm do budowania i utrzymywania w zdrowiu kości. Magnez odpowiada za zdrowie układu nerwowego oraz mięśni a także reguluje ilość wody w organizmie. Tryptofan pomaga w produkcji serotoniny, tak zwanego hormonu szczęścia. Żelazo natomiast ma podstawową rolę dla zdrowia naszej krwi – pozwala czerwonym krwinkom transportować tlen do mięśni i tkanek. Chlor pełni rolę elektrolitu a także jest potrzebny w procesie zwężenia naczyniowego i dylatacji, przy budowie mięśni i utrzymaniu w zdrowiu układu nerwowego.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama