Reklama

7 sposobów jak zwalczyć ochotę na słodycze

Zachcianki na coś słodkiego z pewnością mogą być problematyczne i wiele osób próbuje z nimi walczyć. Nowoczesny styl życia, który często wiąże się z jedzeniem produktów przetworzonych, nieregularnymi porami snu, wystawieniem na działanie sztucznego światła oraz brakiem ruchu sprawia, że zakłócenia równowagi hormonalnej stanowią coraz większy problem, a ochota na słodycze jest coraz częściej występującym objawem. Jeśli zmagasz się z ciągłą ochotą na coś słodkiego, oto kilka pomysłów które pomogą ci walczyć z tym problemem w naturalny sposób:

Reklama

Odrobina L-glutaminy...

Teoria naukowa na temat silnej ochoty na słodycze jest taka, że stres, niewłaściwa dieta oraz czynniki środowiskowe prowadzą do takich niedoborów aminokwasów u niektórych osób, że sama dieta nie jest w stanie tego problemu naprawić. Żadna osoba z poważnymi deficytami aminokwasów i brakiem równowagi w zakresie neuroprzekaźników nie jest w stanie samodzielnie przezwyciężyć problemu jakim jest uzależnienie od cukru.

Badania proponują rozwiązanie polegające na krótkotrwałej suplementacji aminokwasem o nazwie L-glutamina. Według zaleceń, kilka 500 mg dawek L-glutaminy dziennie pomaga uwolnić się od chęci sięgnięcia po słodycze w przeciągu miesiąca lub dwóch.

Białko i dobre tłuszcze

Czasem chęć sięgnięcia po słodycze może być spowodowana czymś tak prozaicznym jak regularne spożywanie zbyt dużej ilości przetworzonych węglowodanów oraz brak w diecie odpowiedniej ilości białka i tłuszczów.

Węglowodany stanowią dla organizmu szybkie i łatwe źródło energii i z całą pewnością są ważnym elementem diety, ale jeśli ktoś regularnie spożywa ich duże ilości, skutkuje to skokami cukru we krwi, które z kolei wywołują chęć sięgnięcia po coś słodkiego.

Białka składają się z aminokwasów, które są kluczowe dla właściwej produkcji neuroprzekaźników, odgrywających istotną rolę w utrzymywaniu równowagi hormonalnej i unikaniu chęci zjedzenia czegoś słodkiego. Dobre tłuszcze są źródłem energii dla organizmu, pomagają zwiększyć uczucie sytości i zwalczyć pierwsze oznaki głodu.

Na dłuższą metę spożywanie odpowiedniej ilości korzystnych dla zdrowia tłuszczów i białek (oraz dużej ilości warzyw) to ważny krok, aby zapewnić organizmowi niezbędne kwasy tłuszczowe, aminokwasy oraz mikroskładniki odżywcze, których potrzebuje, aby zachować równowagę i nie łaknąć pożywienia.

Jedz, kiedy jesteś głodny

Czas, kiedy odczuwasz intensywny głód nie jest odpowiedni na dokonywanie wyboru odnośnie najzdrowszego pożywienia. Czasem najlepszą obroną jest konkretny atak. W tym przypadku oznacza to planowanie (a nawet wcześniejsze przygotowywanie, jeśli to konieczne) zdrowych posiłków, abyś miał je pod ręką, kiedy zgłodniejesz.

Jak wspominaliśmy już wyżej, spożywanie odpowiedniej ilości wartościowych pokarmów, takich jak białka, zdrowe tłuszcze i warzywa pomaga zapobiegać pojawieniu się silnego głodu i skokom cukru we krwi. Dzięki temu łatwiej jest wybierać zdrowsze przekąski, ponieważ chęć sięgnięcia po słodycze pojawia się częściej w sytuacji, kiedy jesteśmy bardzo głodni (zwłaszcza w połączeniu z odczuwanym stresem lub brakiem snu).

Ruszaj się

Ćwiczenia fizyczne powodują wydzielanie tych samych endorfin co pokarmy bogate w cukier i mogą doskonale je zastąpić, jeśli będą wykonywane regularnie.

Nie musisz uprawiać joggingu ani wykonywać niezwykle intensywnych ćwiczeń, aby zauważyć zalety wynikające z ruchu. Wystarczy energiczny spacer albo kilka minut na skakance aby uaktywnić endorfiny i uniknąć chęci sięgnięcia po coś słodkiego.

Wyśpij się

Nie od dziś wiadomo, że sen jest ważny. Niedobory snu są łączone z prawie każdym przewlekłym problemem zdrowotnym, a lista ta ciągle się wydłuża. Brak wystarczającej ilości snu może:

Zwiększyć ryzyko wystąpienia ataku serca, udaru oraz raka,

a także wysokiego ciśnienia krwi, choroby nerek i cukrzycy.

Zwiększyć ryzyko wystąpienia otyłości i problemów hormonalnych.

Jeśli chodzi o cukier, sen jest niezbędny dla utrzymania równowagi w zakresie poziomu cukru we krwi oraz utrzymania właściwego poziomu hormonów. Wystarczy jedna noc z nieodpowiednią ilością snu, aby poziom cukru we krwi danej osoby osiągnął poziom przedcukrzycowy. Nie jest to więc najlepszy pomysł, zwłaszcza w przypadku kogoś, kto chce zapanować nad swoją ochotą na słodycze.

Z powyższych powodów, oraz całego miliona innych, powinieneś uczynić ze snu priorytet. To niezbędny element pozwalający nam zachować zdrowie i jest dostępny całkowicie za darmo!

Chrom

To rozwiązanie często zalecane przez lekarzy, które wymaga jednak ich konsultacji. Chrom stosuje się w celu regulacji poziomu glukozy we krwi i odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu równowagi jeśli chodzi o poziom cukru we krwi.

Istnieją dowody na to, że przyjmowanie niewielkich dawek chromu pomaga eliminować skoki cukru, które powodują chęć sięgnięcia po słodycze.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B pomagają metabolizować węglowodany, a także odgrywają ważną rolę w innych procesach organizmu. Ilość witamin z grupy B zmniejsza się na skutek stresu, spożycia węglowodanów oraz zewnętrznych czynników stresogennych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama