Reklama

7 oznak niedoboru magnezu

Niedobór magnezu to powszechny problem i według niektórych szacunków występuje u ponad 90% ludzi na świecie. Od lat naukowcy zajmują się tym tematem, ale od niedawna sprawa niedoborów magnezu stała się coraz bardziej poważna.

Reklama

Dlaczego magnez jest tak istotny?

Magnez jest odpowiedzialny za ponad 300 reakcji biochemicznych zachodzących w organizmie i wpływa na ciśnienie krwi, metabolizm, funkcjonowanie układu odpornościowego oraz wiele innych aspektów zdrowotnych.

Niektórzy eksperci twierdzą, że niedobory magnezu to jeden z największych problemów mających negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Dlaczego niedobory magnezu są tak powszechne?

Istnieje wiele powodów tak dużego rozpowszechnienia problemu niedoboru magnezu we współczesnych czasach (chociaż w przeszłości tak nie było).

Wyjałowiona gleba oznacza, że rośliny (oraz mięso pochodzące od zwierząt, które żywią się tymi roślinami) zawierają niższy poziom magnezu. Zastosowanie substancji chemicznych, takich jak fluor i chlor w wodzie, która płynie do naszych kranów sprawia, że obecny w niej magnez jest w mniejszym stopniu przyswajalny.

Różne produkty spożywane przez nas codziennie, takie jak kofeina i cukier także zmniejszają poziom magnezu w naszym organizmie...

Niedobory magnezu mogą prowadzić do:

Skurczy mięśni

To prawdopodobnie najlepiej zauważalny objaw niedoborów magnezu. Tak samo jak proces zwapniania powoduje zesztywnienie tętnic, tak samo może doprowadzić do zesztywnienia tkanki mięśniowej, co powoduje skurcze.

Lęk i depresja

Wiele badań pokazuje, że niedobory magnezu mają bardzo duży wpływ na zdrowie psychiczne.

Magnez znajduje się w synapsach łączących neurony, razem z wapniem i kwasem glutaminowym. Wapń i kwas glutaminowy mają właściwości pobudzające i w nadmiarze są toksyczne. Aktywują receptor NMDA. Magnez może znajdować się na receptorze NMDA bez aktywowania go, jak strażnik przy bramie. Aktywacja receptora NMDA na dłuższą metę może prowadzić do zniszczeń neuronów, co skutkuje ich śmiercią. Nie łatwo jest zatrzymać lub cofnąć skutki tego procesu w mózgu.

Wysokie ciśnienie krwi/nadciśnienie

To prawdopodobnie najlepiej zbadany skutek niedoborów magnezu. Przeprowadzono badanie, które objęło ponad 70 000 osób. Wykazało ono, że osoby przyjmujące najwięcej magnezu miały najlepsze wyniki jeśli chodzi o ciśnienie krwi.

Badanie porównawcze wyników wykazało, że obniżenie ciśnienia krwi zależy od wysokości dawek magnezu przyjmowanych przez badane osoby.

Problemy hormonalne

Im wyższy poziom estrogenu lub progesteronu w organizmie kobiety, tym niższy poziom magnezu.

To również częściowo powód, dlaczego kobiety w ciąży częściej doświadczają skurczy nóg i dolegliwości mięśniowych, kiedy poziom progesteronu/estrogenu jest wyższy, a magnez spada.

Czekolada to dobre źródło magnezu i istnieje teza, że chęć sięgnięcia po ten smakołyk może być objawem niedoborów magnezu.

Intensywność kurczy menstruacyjnych również może być związana z poziomem magnezu w organizmie. Kobiety z intensywnymi objawami PMS i bolesnymi skurczami powinny przyjmować magnez na początku cyklu, zanim jeszcze pojawią się objawy.

Problemy ze snem

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione dotąd objawy niedoborów magnezu, nie dziwi fakt, że magnez ma także wpływ na sen. Magnez ma w tym zakresie działanie natychmiastowe.

Naukowcy nazywają magnez pierwiastkiem rozluźniającym. Pomaga on odprężyć ciało i umysł, co pozytywnie wpływa na spokojny sen.

Dodatkowo, magnez jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania receptorów GABA w mózgu. GABA to neuroprzekaźnik, który pozwala aby mózg przeszedł w stan odpoczynku.

Niski poziom energii

Magnez jest niezbędny aby zachodziły reakcje powodujące powstawanie energii ATP w komórkach.

ATP lub też adenozynotrójfosforan, to główne źródło energii w komórkach. Musi związać się z jonem magnezu, aby się uaktywnić.

Innymi słowy, bez magnezu nie mielibyśmy energii na poziomie komórkowym. Objawia się to zmęczeniem, niskim poziomem energii, apatią oraz innymi problemami.

Zdrowie kości

Wapń jest zawsze postrzegany jako najważniejszy minerał dla zdrowych kości, ale okazuje się, że magnez jest równie (a nawet bardziej!) istotny.

Magnez jest niezbędny, aby witamina D mogła wpłynąć na przyswajanie wapnia – dlatego tak ważne jest aby przyjmować odpowiednią ilość magnezu przy suplementacji witaminą D.

Magnez jest niezbędny do stymulacji kalcytonin, która powoduje że wapń opuszcza mięśnie oraz tkanki miękkie i przechodzi do kości. To po części tłumaczy, dlaczego magnez pomaga obniżyć ryzyko wystąpienia ataku serca, osteoporozy, artretyzmu oraz kamieni nerkowych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama