Reklama

Techniki relaksacyjne łagodzące stres

Stres dotyczy każdego z nas. Doświadczamy go praktycznie codziennie. Jeśli nie będziemy potrafili sobie z nim radzić może prowadzić do rozwoju zaburzeń oraz chorób psychicznych. W każdym dniu powinniśmy znaleźć czas na relaks, a w sytuacjach stresowych potrafić opanować emocje i osiągnąć spokój wewnętrzny. Podpowiadamy najlepsze techniki relaksacyjne, które sprawią, że poczujemy się naprawdę dobrze i stabilniej.

Relaksacyjna muzyka

Doskonałą formą relaksu jest słuchanie muzyki relaksacyjnej, która uspokaja, wycisza i pomaga rozluźnić mięśnie. Najlepiej włączyć muzykę imitującą dźwięki natury lub delikatny jazz. Zapewniamy, że pomoże nam się zrelaksować. Wystarczy się jedynie wczuć w dźwięki. Różne rodzaje muzyki relaksacyjnej znajdziemy w internecie. Można również zaopatrzyć się w płyty CD z muzyką relaksacyjną.

Głębokie oddychanie

W sytuacjach stresowych pomóc może również głębokie oddychanie. Warto odrzucić wówczas wszystkie złe myśli i skupić się wyłącznie na oddychaniu. Jeśli mamy możliwość, usiądźmy wtedy w odosobnionym miejscu, na uboczu, najlepiej w pozycji „po turecku” i zacznijmy oddychać. Już po chwili odczujemy ulgę.

Napinanie i rozluźnianie mięśni

Kolejna technika relaksacyjna to napinanie i rozluźnianie mięśni. Polega ona na napinaniu i rozluźnianiu różnych partii mięśni. Wystarczy na chwilę potrzymać mięśnie w napięciu, a następnie delikatnie je rozluźnić. Takie ćwiczenie należy powtarzać do momentu ustania dolegliwości. Regularnie praktykowana taka technika pozwala rozpoznawać i zwalczać pierwsze objawy napięcia mięśniowego, które towarzyszy stresowi.

Mapowanie ciała

Mapowanie ciała to technika podobna do wyżej wymienionej, jednak nie polega na napinaniu mięśni, ale na głębokim odczuwaniu zmysłów na ciele. Staramy się odczuć każdy kawałek swojego ciała oraz zmysły. Najlepiej wykonywać to ćwiczenie na leżąco ze skrzyżowanymi nogami.

Skupianie uwagi na teraźniejszości

Uważna i świadoma koncentracja na rzeczywistości pozwala nam oderwać się od negatywnych emocji i skupić na tym, jak czujemy się w danej chwili. Wówczas smutki i obawy wydają się być błahe i znacznie słabsze niż podpowiada nam nasz umysł.

Wizualizacja

To odmiana tradycyjnej medytacji. Wizualizacja wymaga zaangażowania wszystkich zmysłów. Technika ta polega na wyobrażeniu sobie sceny, w której poczujemy się komfortowo, wolni od napięć oraz niepokoju. Najlepiej wykreować miejsce, które nasza psychika zapamiętała jako dobre, pełne miłości, spokoju. Możemy pomyśleć wtedy o Bogu, zielonej polanie, miejscu, które zawsze chcieliśmy odwiedzić. To wizualizacji potrzebne jest ciche i spokojne miejsce, w którym będziemy mogli się skupić.

Rytmiczne ćwiczenia

Ćwiczenia takie, jak bieganie, spacery czy jazda na rowerze uznaje się za najskuteczniejsze w zwalczaniu stresu. Warto pamiętać jednak, by koncentrować pełną uwagę na ich wykonywaniu oraz na poczuciu własnego ciała. Wtedy mają one sens.

Modlitwa

Osoby wierzące często modlą się, gdy czują niepokój lub są zdenerwowanie. Modlitwa dodaje wiary we własne siły oraz pomaga się uspokoić.

Nad stresem można przejąć kontrolę. Wystarczy jedynie poćwiczyć i uwierzyć we własne siły. Efekty na pewno będą widoczne.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama