Reklama

Nerwica żołądka - jak z nią walczyć?

Nadmiar emocji często uderza w żołądek. Gdy jesteśmy zdenerwowani, mózg przekazuje tę informację do wszystkich tkanek i narządów. Żołądek jest silnie unerwiony, dlatego na takie bodźce może odpowiadać przykrymi objawami (np. biegunką, wzdęciami, zgagą) nazywanymi potocznie nerwicą żołądka. Może się też pojawić kłucie w dołku, bolesne skurcze i mdłości. Objawy te łatwo przypisać innym dolegliwościom (np. niestrawności) i zbagatelizować. Jednak jeśli nie poradzimy sobie ze stresem, te problemy mogą się nasilać i powodować dalsze spustoszenia w organizmie, m.in. zapalenie błony śluzowej żołądka lub chorobę wrzodową. Podpowiadamy, co robić, aby do tego nie dopuścić.

Krótkotrwałe napięcie – pomogą proste sposoby

Na bóle brzucha wywołane nagłą stresującą sytuacją pomogą popularne leki i przestrzeganie odpowiedniej diety. Przedstawiamy je poniżej. Ale uwaga! Jeśli objawy nie miną w ciągu 3 dni – idź do lekarza.


Sięgnij po leki rozkurczowe. Ich główny składnik, drotaweryna, działa na mięśnie gładkie przewodu pokarmowego i likwiduje ich bolesne skurcze, także te wywołane przez stres. Bóle brzucha złagodzą też krople żołądkowe z pabialginą (ok. 4 zł). Gdy dopadnie cię biegunka, warto zastosować odpowiednie środki. W ten sam sposób można złagodzić zgagę i wzdęcia.


Dostosuj dietę do rodzaju dolegliwości. Jeśli np. dokucza ci zgaga, ogranicz kawę i ostre przyprawy. W przypadku zaparć jedz bogate w błonnik warzywa i pokarmy pełnoziarniste, a przy biegunce – unikaj ich.

Naukowcy z Kanady dowiedli, że tzw. dobre bakterie (np. kwas mlekowy) nie tylko korzystnie wpływają na układ pokarmowy, ale też łagodzą stres i niepokój. Przyjmuj więc preparaty z probiotykami.

Przewlekłe problemy – potrzebny lekarz

Jeśli dolegliwości żołądkowe nie mijają, zasięgnij fachowej porady. Doraźne leki złagodzą ból, ale nie usuną przyczyny choroby. Znaczna utrata wagi (ponad 10 proc. masy ciała w ciągu 6 miesięcy), utrata apetytu, wstręt do jedzenia lub niektórych potraw, np. mięsnych, osłabienie lub powiększanie się obwodu brzucha – te objawy mogą świadczyć nie o stresie, ale o znacznie poważniejszej przyczynie naszej choroby.

Skontaktuj się z lekarzem rodzinnym. Przeprowadzi szczegółowy wywiad i, w razie potrzeby, skieruje cię do gastrologa, który zleci dodatkowe badania. Zgłoś się do najbliższej poradni psychologicznej świadczącej usługi w ramach NFZ. Nie musisz mieć skierowania. Długotrwałe napięcie niekorzystnie odbija się nie tylko na żołądku, ale i na funkcjonowaniu całego organizmu.

Naturalne kuracje – dla ciała i duszy

Specjaliści ziołolecznictwa polecają skuteczne receptury, które przyniosą korzyści dla układu trawiennego i nerwowego. Oto przepisy, które warto wypróbować.

Przygotuj herbatkę z 50 g liści mięty, 10 g liści szałwii, 20 g kwiatu rumianku oraz 15 g korzenia waleriany. Łyżkę mieszanki zalej szklanką wrzątku, trzymaj w cieple 15 minut. Pij 4 razy dziennie po pół szklanki. Złagodzi uczucie rozpierania i bóle w nadbrzuszu.

Wymieszaj 40 g kwiatu głogu, 15 g owoców kolendry, 20 g korzenia waleriany i 30 g ziela dziurawca. Łyżkę mieszanki zalej szklanką wrzątku, zaparzaj 15 minut. Pij rano i wieczorem. Wyciszy układ nerwowy.

Popijaj herbatkę z melisy przed snem. Ukoi nerwy oraz złagodzi kłopoty trawienne. Pomoże się zrelaksować.

Kojąca moc witamin

Niektóre produkty korzystnie wpływają na żołądek i skutecznie koją nerwy. Możemy do nich zaliczyć pokarmy zawierające witaminy z grupy B, C, D i E, np. banany, kakao, orzechy.

Szkodliwe dla żołądka i układu nerwowego są natomiast: mocna kawa i herbata, alkohol, czerwone mięso, kiełbasy, wędliny.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama