Reklama

Jakie cechy osobowości rozróżniamy?

Charakter to zespół cech, które warunkują nasze zachowanie w konkretnych sytuacjach. Psychologia rozróżnia cztery podstawowe typy temperamentu, czyli sangwinika, melancholika, choleryka oraz flegmatyka. Rzadko jednak mamy do czynienia z typem osobowości w tak zwanej czystej postaci. Każdy człowiek stanowi mieszankę indywidualnych cech charakteru - zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych.

Reklama

Wpływ cech charakteru na nasze życie

Kluczowy wpływ na to, jacy jesteśmy, mają, oczywiście, geny. Innymi słowy, część cech dziedziczymy po naszych przodkach. Inne zmienne decydujące o naszym charakterze mają swoje źródło w wychowaniu oraz poczuciu (bądź jego braku) zadowolenia czy stopniu wygodnictwa. Skąd takie wnioski? Bo charakter możemy kształtować przez całe życie. Wystarczy tylko chcieć podjąć ten trud. Wysiłek z pewnością się opłaca, bo nasze usposobienie i cechy charakteru mają ogromny wpływ na całe życie, w tym także na jakość pracy, którą wykonujemy.

Jak zabłysnąć podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Kandydaci na poszczególne stanowiska powinni wyróżniać się odpowiednimi, często bardzo specyficznymi, umiejętności oraz cechami charakteru, istnieje jednak swojego rodzaju uniwersalny typ osobowości, który jest atrakcyjny dla każdego rekrutera, który przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy szukamy pracy lub postanowiliśmy ją z bardziej lub mniej uzasadnionych powodów zmienić.

Jakie cechy mogą pomóc ci w znalezieniu pracy?

Przeprowadzający rozmowę kwalifikacyjną oceniają przede wszystkim wiedzę potencjalnego kandydata, jego doświadczenie zawodowe czy posiadane kwalifikacje, ale na ostateczną decyzją wpływ ma szereg innych zmiennych. Kluczowe jest także tak zwane pierwsze wrażenie, na które składa się osobisty wdzięk, wygląd, czy po prostu ubiór. Każdy z nas jest inny i na co innego zwraca uwagę, jednak każdemu HR-owcowi z pewnością zaimponują kandydaci z poniższymi cechami charakteru:

1. Profesjonalizm

Profesjonalizm może przejawiać się pod wieloma postaciami. Warto trzymać się kilku zasad. Na rozmowę kwalifikacyjną ubierz się odpowiednio (wskazana klasyczna elegancja). Bądź uprzejmy i przyjazny dla osoby rekrutującej, ale pamiętaj, żeby nie zmniejszać dystansu i nie zachowywać się tak, jakby była twoim dobrym znajomym. Staraj się trzymać odpowiednich - adekwatnych do sytuacji - tematów i wątków.

Umiejętność pracy w zespole

Rekruterzy cenią osoby, które potrafią pracować w zespole i potrafią zaprezentować ten atut podczas rozmowy o pracę. To w końcu HR-owcy budują zespół, który ma sprawnie i prężnie działać dla dobra firmy. Jeśli zatem opowiadasz o swoim wcześniejszym doświadczeniu zawodowym, zaznacz, że brałeś udział w jakimś projekcie wspólnie z całym zespołem. Akcentuj liczbę mnogą wykonawców, a nie pojedynczą tzn. siebie.

Szczerość

Można przekonywać rekrutera, że posiadamy jakąś cechę charakteru, ale to, czy tak jest naprawdę, okaże się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Dlatego tak ważny jest sposób prowadzenia konwersacji. Eksperci podkreślają, że osoby, które finalnie okazały się najlepszymi pracownikami, podczas rozmowy rekrutacyjnej były szczere, pełne energii i zaangażowane. Jeśli czegoś nie potrafiły, nie doświadczyły, nie koloryzowały swoich umiejętności, a przedstawiały je w prawdziwym świetle. Podobnie jest z motywacją do podjęcia pracy i wyborem firmy, do której są rekrutowani.

4. Zaangażowanie

Osoby rekrutujące oceniają nasze zaangażowanie, które pozwoli im, z dość dużym prawdopodobieństwem, przewidzieć, jak pracownik będzie sobie radził na nowym stanowisku. Osobom zaangażowanym zależy na pracy, na swoich wynikach i na kolegach z pracy. Bardzo często deklarują, że chcą się uczyć, doskonalić, wykazują inicjatywę podjęcia szkoleń, są chętne do działania i pomocy.

5. Komunikatywność

Budowanie zespołu i współpraca z osobami, które są mało komunikatywne, jest bardzo trudna, a bywa też że i niewykonalna. Dlatego podczas rozmowy staraj się przekonać rekrutera, że nie masz problemów z nawiązywaniem kontaktów. Na zadawane pytania odpowiadaj całymi zdaniami, a nie monosylabami, patrz od czasu do czasu swojemu rozmówcy w oczy, nie spuszczaj wzroku. Pracodawcy nie tylko delegują zadania, ale oczekują również różnych sugestii np. w kontekście rozwiązania jakiegoś problemu, bardzo pozytywnie reagują na ciekawe pomysły.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama