Reklama

Jak uniknąć jesiennej chandry?

Mówi się, że jesień sprzyja depresji. Jest w tym spora ilość prawdy. Jesienna aura sprawia, że stajemy się bardziej nostalgiczni, tęsknimy za latem i mamy mniej energii. Następstwem jest chandra, czyli złe psychiczne samopoczucie, przygnębienie, złość i niechęć do innych. Wieczory zaczynamy spędzać w mieszkaniu, otuleni kocem i z kubkiem gorącej herbaty, wyczekując nadejścia wiosny. Czy ten opis to przesada? Myślę, że wielu z nas może się przyznać, że właśnie w taki sposób spędza większość jesiennych wieczorów. Ale czy chcemy spędzić tak całą jesień? Na pewno nie, dlatego powinniśmy wiedzieć, co uchroni nas przed jesienną depresją i pozwoli utrzymać dobrą kondycję psychiczną.

Reklama

Odnalezienie utraconej równowagi psychicznej nie jest łatwym zadaniem, ale gdy osiągniemy upragniony cel, poczujemy siłę i satysfakcję, które pomogą nam osiągnąć dobrą kondycję psychiczną. Należy pamiętać, że na równowagę psychiczną składają się najważniejsze aspekty naszego życia. Są to m. in.:

-miejsce, w którym żyjemy;

-nasze ciało;

-wygląd;

-kondycja zdrowotna;

-życie osobiste i zawodowe;

-czas dla siebie.

Właśnie o te elementy naszego życia powinniśmy najbardziej dbać.

Oto kilka cennych porad, o których należy pamiętać jesienią, by zapewnić sobie równowagę psychiczną:

Regularny sen

Sen to podstawa naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Powinien być regularny i odpowiednio długi. Lekarze uważają, że potrzebna dawka snu na dobę to osiem godzin. Tylko w takim czasie organizm ma szansę zregenerować się i odpocząć. Warto zadbać również o to, by do snu dobrze się przygotować. Kąpiel relaksacyjna czy odpowiedni materac to podstawowe elementy zapewniające dobry i wydajny sen. Przed snem warto również wypić szklankę ciepłego mleka z miodem, które pozwoli rozgrzać organizm i uzupełnić poziom białka oraz składników odżywczych w ciele człowieka. Dodanie przypraw, takich jak cynamon czy imbir sprawi, że poczujemy jak otula nas jesienno-zimowy aromat. Pamiętaj zatem: sen to podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia!

Jedz ciepłe posiłki

W okresie jesienno-zimowym warto jeść produkty gotowane (łatwe do strawienia) oraz podawane na ciepło. Szczególnie unikaj mrożonych koktajli, soków, sałatek oraz suchych pokarmów typu orzechy, krakersy, popcorn czy batoniki zbożowe. Ciepłe zupy pomogą rozgrzać ciało od środka, a przyprawy, takie jak curry, cynamon, kardamon, imbir, kurkuma i koper, dodadzą im aromatu, przy okazji wzmacniając naszą odporność. W okresie jesiennym może nam się również pogorszyć przemiana materii, dlatego nasza dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które usprawnią pracę naszego układu trawiennego.

Spróbuj herbaty chai

Herbata chai składa się z czterech podstawowych składników, które stanowią bazę dla naparu. Są to herbata, przyprawy korzenne, mleko i cukier. Zawiera zatem większość składników rozgrzewających nasze ciało i dodających nam energii, której jesienią przecież wyjątkowo potrzebujemy. Warto wiedzieć także, że chai to prawdziwa herbata, a nie aromatyzowany proszek. Znajdziesz ją tylko w lokalnych sklepach ze zdrową żywnością. Chai sprawdza się również lepiej niż kawa, ponieważ w naturalny sposób pobudza organizm. Regularnie pita może również pomóc w walce z jesienną depresją czy chandrą. Na jesień, zadbaj zatem o torebkę herbaty chai w swojej kuchni.

Nawilżaj organizm

W okresie jesienno-zimowym powinniśmy również pamiętać o dostarczaniu do organizmu większej ilości zdrowych tłuszczów, by nawilżać go od wewnątrz. W tym celu warto używać produktów, takich jak olej kokosowy, awokado czy olej lniany. Jako zdrowe tłuszcze idealnie sprawdzą się jako nawilżacz organizmu.

Zwolnij tempo życia i zadbaj o siebie

Szybkie tempo życia, ciągły stres i brak czasu na zadbanie o podstawowe elementy naszego życia są najczęstszymi przyczynami depresji. Dlatego, jeśli czujesz, że twój tryb życia jest zbyt szybki i odbija się na twoim zdrowiu, po prostu zwolnij i pomyśl o zadbaniu i siebie. Na początek pozwól organizmowi się zregenerować po ciężkim czasie. Wysypiaj się i nie myśl o zmartwieniach. Od razu poczujesz się lepiej i będziesz miał więcej energii. Pamiętaj również, by znajdować więcej czasu dla siebie. Szczególnie swojego zdrowia, urody, a także hobby. To pozwoli ci się poczuć lepiej. W okresie jesiennym najważniejsza jest odpowiednia regeneracja organizmu. Sen to oczywiście podstawa, ale ważna jest również aktywność fizyczna. Dla poprawy naszego psychicznego samopoczucia zaleca się regularny lekki jogging, a także długie spacery, które jednocześnie poprawią naszą kondycję zdrowotną.

Rozgrzewaj się

W okresie jesieni, gdy temperatura znacznie spada musimy zadbać o rozgrzanie naszego organizmu. Warto zatem nie tylko pić ciepłe napoje, ale również zakładać na siebie cieplejsze ubrania. Zadbaj o to, by w twojej garderobie pojawiła się ciepła i jednocześnie przyjemna odzież. Dzięki temu ochronisz swoje ciało przed przeziębieniem i poczujesz się lepiej w ubraniu, które nosisz. Nie zapominaj również o ciepłych, relaksacyjnych kąpielach z dodatkiem soli morskich i aromatycznych olejków, które otulą ciało wspaniałym zapachem. Po długiej kąpieli od razu przejdź do łóżka i owiń się starannie kołdrą, aby utrzymać ciepło. W okresie jesieni bardzo ważne jest zatrzymywanie ciepła w organizmie. Wzmocni to naszą odporność, ale i samopoczucie psychiczne.

Medytuj

Medytacja oraz joga są uważane za jedne z najbardziej skutecznych naturalnych sposobów na wyciszenie naszego umysłu oraz relaks. Dla długotrwałych efektów i poprawy zdrowia psychicznego zaleca się od 10 do 15 minut codziennej medytacji. Najlepiej medytować rano, gdyż dostarczamy sobie cennej energii na cały dzień. Medytacja pozwala nie tylko odprężyć nasz umysł i ciało. W konsekwencji dodaje pewności siebie i obniża ryzyko rozwoju depresji. Warto zatem znaleźć w ciągu dnia kilkanaście minut na wykonanie relaksacyjnych ćwiczeń.

Oddaj się przyjemności płynącej z masażu

Masaż uznawany jest za jedną z bardzo skutecznych form relaksacyjnych. Najlepiej wykonywać go po gorącej kąpieli i przy użyciu olejków aromatycznych. Dobrym wyborem będzie olejek sezamowy, ponieważ posiada on wiele właściwości przeciwzapalnych. Ponadto, przenika przez skórę lepiej niż inne olejki nawilżające, dzięki czemu nasza skóra pozostaje doskonale nawilżona. Jeśli wolisz korzystać z masażu oferowanego przez profesjonalnych masażystów, poproś, aby używali oni olejku sezamowego.

Gdy zbliża się jesień, warto zadbać nie tylko o swoją odporność, ale i zdrowie fizyczne. Po lecie nasz organizm posiada mniej serotoniny, czyli hormonu szczęścia. To dlatego jesienią możemy odczuwać chandrę lub przygnębienie. Powyższe sposoby pomogą utrzymać dobre samopoczucie psychiczne, a także będą stanowić wsparcie w walce z chandrą.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama