Reklama

Jak uczyć się szybciej i efektywniej - zobacz 8 wskazówek

Chodzisz na siłownię, aby ćwiczyć mięśnie. Biegasz na powietrzu i chodzisz na dalekie spacery, aby ćwiczyć odporność. Lub też nie robisz żadnej z tych rzeczy, ale chciałbyś ćwiczyć więcej. Oto jak ćwiczyć jeden z najważniejszych obszarów twojego ciała: mózg. Dzięki treningowi mózgu: Unikniesz zawstydzających sytuacji: pamiętasz twarz, ale jak ten gość miał na imię? Będziesz szybciej uczył się nowych umiejętności: Halo awansie, oto nadchodzę! Unikniesz chorób związanych ze starzeniem się: nie, Alzheimerowi dziękujemy; raczej do siebie nie pasujemy. Jak zatem ćwiczyć mózg, aby uczyć się szybciej i zapamiętywać więcej?

Trenuj pamięć

Twyla Tharp, znana choreografka z Nowego Jorku wymyśliła sobie następujący trening pamięci:, kiedy ogląda jedno ze swoich przedstawień, stara się zapamiętać bez zapisywania pierwsze dwanaście do czternastu poprawek, które chce przedyskutować ze swoim zespołem. Jeśli myślisz, że to bułka z masłem, zastanów się. W swojej książce „The Creative Habit” Twyla Tharp pisze, że większość z ludzi nie jest w stanie zapamiętać nawet trzech.

Praktyka zapamiętywania zdarzeń lub rzeczy a następnie omawianie ich z innymi ma poparcie w badaniach nad ćwiczeniem mózgu. Czynności pamięciowe, które łączą w sobie wszystkie poziomy funkcjonowania mózgu – przyjmowanie, zapamiętywanie oraz myślenie – pomagają poprawić funkcjonowanie mózgu.

Możliwe, że nie masz tancerek, aby dawać im uwagi, ale możesz zostać poproszony o opinię dotyczącą prezentacji, albo znajomi mogą cię zapytać, jakie ciekawe rzeczy widziałeś w muzeum. To świetna możliwość, aby w praktyce ćwiczyć umysł napinając mięśnie pamięciowe.

Jak najłatwiej pomóc sobie w zapamiętaniu rzeczy, które widzisz? Powtarzaj.

Na przykład, kiedy poznajesz kogoś nowego, powtórz jego imię.

„Cześć, mam na imię Jerzy”.

Nie ograniczaj się do zwykłego „Miło cię poznać”. Powiedz raczej „Miło cię poznać Jerzy”. Rozumiesz, o co chodzi? Dobrze.

Zrób coś innego wielokrotnie

Robiąc coś nowego wiele razy, twój mózg utrwala nowe ścieżki, które pozwolą ci wykonywać tę nową czynność lepiej i szybciej.

Cofnijmy się do czasów, kiedy miałeś trzy lata. Z pewnością byłeś wystarczająco silny, aby utrzymać nóż i widelec. Kiedy jednak jadłeś samodzielnie, robiłeś przy tym strasznie dużo bałaganu. To nie była zatem kwestia siły. Chodziło raczej o lepsze utrwalenie ścieżek przewodzenia nerwowego, dzięki czemu będziesz w stanie jeść samodzielnie, tak jak dorośli. I co? Dzięki odpowiedniej liczbie powtórzeń udało ci się to!

Jak jednak ma się to do twojego obecnego życia?

Powiedzmy, że odkładasz wszystko na ostatni moment. Im częściej starasz się tego nie robić, tym bardziej uczysz swój mózg, aby nie czekać ze wszystkim na ostatnią chwilę.

Możesz sobie myśleć „Żeby tylko to było takie proste!” Cóż, może być. Robiąc coś naprawdę niewielkiego, czego zwykle nie robisz, ale co przybliża cię do celu, zaczynasz wydeptywać te cenne ścieżki przewodzenia nerwowego.

Jeśli nie możesz się zabrać do uporządkowania swojego biurka, weź jeden papier i odłóż go na właściwe miejsce. Możesz zrobić coś jeszcze mniejszego. Spójrz na jakiś papier i zdecyduj, gdzie go odłożyć: Kosz? Odpowiednia szuflada? Inne pomieszczenie? Przekazać go innej osobie?

Nie musisz od razu odnosić tego papieru na właściwe miejsce, wystarczy, że podejmiesz decyzję, co z nim zrobić.

Możesz zacząć od czegoś tak niewielkiego. Wspomniane ścieżki nerwowe ciągle się tworzą. Stopniowo, zmienisz się z osoby odkładającej wszystko na ostatnią chwilę w kogoś, kto od razu zabiera się za to, co ma do zrobienia.

Naucz się czegoś nowego

To może się wydawać oczywiste, ale im częściej używasz swojego mózgu, tym lepiej będzie on funkcjonował. Przykładowo uczenie się gry na nowym instrumencie polepsza twoją umiejętność przekładania czegoś, co widzisz (zapis nutowy) na coś, co rzeczywiście robisz (gra na instrumencie).

Uczenie się nowego języka pozwala twojemu mózgowi doświadczać różnych sposobów myślenia, różnych sposobów wyrażania siebie.

Możesz nawet pójść o krok dalej i nauczyć się tańczyć. Badania wskazują, że nauka tańca pomaga seniorom unikać choroby Alzheimera. Nieźle, prawda?

Zrób użytek z programu ćwiczącego mózg

Świat Internetu może pomóc ci polepszyć funkcjonowanie mózgu, podczas gdy ty będziesz leniwie wylegiwać się na własnej kanapie. Program o udowodnionym działaniu, jak na przykład BrainHQ pomoże ci polepszyć pamięć lub przyśpieszyć myślenie. Ty musisz tylko wykonywać wskazane ćwiczenia trenujące mózg.

Ćwicz swoje ciało

Wiedziałeś, że do tego dojdziemy, prawda? No tak, ćwiczenia fizyczne nie wpływają jedynie na twoje ciało, ale również na mózg.

Nawet krótki, dwudziestominutowy trening polepsza przetwarzanie informacji oraz funkcjonowanie pamięci. Ale to nie wszystko – ćwiczenia pomagają mózgowi w szybszym tworzeniu nowych połączeń nerwowych. Będziesz uczyć się szybciej, zwiększy się twoja czujność, a wszystko to dzięki temu, że ruszysz ciało.

Jeśli jeszcze nie ćwiczysz regularnie i czujesz się winny, że nie wspierasz mózgu w ten sposób wypróbuj specjalny program dla mózgu, jak na przykład Exercise Bliss. Pamiętaj, o czym mówiliśmy w punkcie drugim. Ćwicząc swój mózg robiąc coś nowego wielokrotnie, dokonujesz w sobie stałej zmiany.

Spędzaj czas z ludźmi, których kochasz

Jeśli zależy ci na optymalnych umiejętnościach poznawczych, musisz mieć w swoim życiu znaczące relacje z innymi ludźmi. Rozmowa z innymi i interakcje z osobami, które kochasz pomagają ci myśleć jaśniej, a także poprawiają twój nastrój.

Jeśli jesteś ekstrawertykiem, ma to dla ciebie jeszcze większe znaczenie. Na zajęciach w Stanford University dowiedziałem się, że dla ekstrawertyków rozmowa z innymi ludźmi to sposób na zrozumienie i przetworzenie swoich własnych myśli.

Pamiętam, że nauczycielka prowadząca te zajęcia powiedziała nam, iż była zaskoczona, po tym jak test osobowościowy wskazał, że jest ekstrawertyczką. Zawsze myślała o sobie, jako o introwertyczce. Zrozumiała wtedy jednak, jak bardzo rozmawianie z innymi pomagało jej ująć w ramy własne myśli i zaakceptowała swój nowy status ekstrawertyczki.

Krzyżówki to nie wszystko

Wielu z nas ćwiczenie umysłu przywołuje na myśl krzyżówki. To prawda – krzyżówki poprawiają naszą płynność językową, ale badania pokazują, że to nie wystarczy. Czy krzyżówki są rozrywką? Tak. Czy wyostrzają nasz umysł? Raczej nie.

Oczywiście, jeśli rozwiązujesz krzyżówki dla relaksu, to nie ma żadnego problemu. Ale jeśli wybrałeś to zajęcie, aby poćwiczyć umysł, to powinieneś poszukać czegoś innego.

Jedz zdrowo – i upewnij się, że w twojej diecie nie brakuje ciemnej czekolady.

Jedzenie takie jak ryby, owoce i warzywa wspomagają optymalną pracę twojego mózgu. Możesz jednak nie wiedzieć, że również ciemna czekolada świetnie pobudza szare komórki.

Kiedy jesz czekoladę, twój mózg produkuje dopaminę, która pomaga ci się uczyć szybciej i lepiej zapamiętywać. Nie wspominając nawet, że czekolada zawiera flawonoidy oraz przeciwutleniacze, które również wspomagają funkcjonowanie mózgu. Tak więc, kiedy następnym razem będziesz mieć do zrobienia coś trudnego, zrób kęs lub dwa ciemnej czekolady!

Teraz, kiedy już wiesz jak trenować swój umysł, czas przystąpić do działania. Nie ograniczaj się do przeczytania powyższych treści. Przekuj tę wiedzę w działanie i stań się bystry jak nigdy wcześniej!

Poświęć 30 sekund i napisz w komentarzu: co masz zamiar zrobić w ciągu trzech kolejnych dni, aby pobudzić swój umysł?

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama