Reklama

Jak stres może wpływać negatywnie na nasz mózg?

Masz problemy z koncentracją oraz kreatywnym myśleniem? W nocy nie możesz zasnąć i przekręcasz się z boku na bok? Wszystko to nie dzieje się bez przyczyny. Według naukowców są to skutki uboczne zbyt dużej ilości stresu, który niszczy twój organizm. Ostatnio odkryto, że nadmiar stresu może dosłownie zmniejszyć rozmiar mózgu oraz ograniczyć zdolność myślenia.

Reklama

Niektóre osoby mówią, że stres w rzeczywistości nie jest taki zły, jak powszechnie się uważa. Niewielka ilość stresu jest bardzo pomocna, ponieważ popycha nas i motywuje do konkretnego działania. W pewnym sensie daje nam energię, aby zakończyć pewne sprawy, które w nocy nie dają nam spać. Jednak ciężko określić jaka ilość stresu jest dla nas dobra. Wiadomo, że nie można lekceważyć wszystkiego co dzieje się w życiu i do pewnych spraw podchodzić z należytą powagą, ale we wszystkim trzeba zachować umiar.

W dzisiejszych czasach wielu z nas jest przepracowanych, zmęczonych i pełnych negatywnego stresu, który działa destrukcyjnie na całe ciało. Pamiętaj, że w stresujących sytuacjach twój mózg ze zdwojoną siłą produkuje kortyzol czyli hormon stresu, który może być nawet zabójczy. Kortyzol powoduje sporo problemów takich jak:

- osłabienie układu odpornościowego

- podnoszenie poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, zwiększając szanse na atak serca

- utrudnia prawidłowe funkcjonowanie mózgu

- przyczynia się do depresji.

Czy jest jakiś sposób, który pomoże sobie radzić ze stresem?

Otóż tak, istnieje kilka sposobów, które pomogą zmniejszyć poziom kortyzolu i ograniczyć ryzyko wystąpienia różnych chorób. Poniżej znajdują się trzy sprawdzone sposoby, które pomogły już wielu ludziom.

Czas na zmiany

Po pierwsze zanim zaczniesz w swoim życiu wprowadzać zmiany, sprawdź co jest źródłem stresu. Może to przez pracę? Jeśli tak, być może warto porozmawiać z szefem lub po prostu zmienić pracę, co prawda to drugie może okazać się nie zbyt prostym zadaniem, ale zawsze warto spróbować. Jeśli stres ma swoje źródło w domu, może czas usiąść i porozmawiać ze swoim współmałżonkiem czy nawet rozważyć terapię, jeśli sami nie radzicie sobie z nadmiarem negatywnych emocji. Jeśli jednak czujesz się przytłoczona nadmiarem obowiązków w pracy i w domu to zacznij po prostu częściej mówić „nie”. Nikt z nas nie jest maszyną, która będzie spełniała wszystkie życzenia.

Ćwicz regularnie

Nic nie sprawia tyle radości jak codzienne ćwiczenia! Bieganie, nordic walking, jazda na rowerze czy basen pomogą pozbyć się negatywnych emocji. Dodatkowo codzienne ćwiczenia sprawią, że w stresujących sytuacjach będziesz o wiele spokojniejsza i przygotowana, a twój mózg będzie produkował o wiele mniej kortyzolu. Oczywiście ćwiczenia poprawią twoją sylwetkę i sprawią, że będziesz dumna z siebie.

Spróbuj medytacji

Medytacja jest jednym z najlepszych sposobów na zmniejszenie stresu. Głębokie oddechy oraz seria ćwiczeń to świetny trening dla mózgu, który zamiast na stresie będzie się skupiał na ćwiczeniach. Dodatkowo medytacja pozwala wyciszyć całe ciało i odłączyć nas na chwilę od otaczającego świata. W ten sposób zregenerujemy siły oraz odpoczniemy od codziennych obowiązków.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama