Reklama

Jak pokonać jesienną chandrę? Sposoby na dobry nastrój

Jesienna chandra może pokonać nawet największego wesołka i sprawić, że niepostrzeżenie stracisz chęć do działania i radość z życia. Zamiast pogrążać się w złym nastroju, postaraj się pokonać problem w zarodku i jak tylko zaobserwujesz napady chandry, sięgnij po w pełni naturalne sposoby, które pomogą ci przetrwać najcięższe, bo pozbawione wystarczającej ilości słońca, okresy w roku. Pobudzające wydzielanie endorfin przyprawy, stymulujące produkcję neuroprzekaźników produkty, terapia zapachami, relaksujący hydromasaż czy lampa antydepresyjna potrafią zdziałać cuda. Przekonaj się.

Reklama

Dieta na dobry nastrój

Nigdy nie zapominaj, że to, co jesz, ma bezpośredni wpływ na twoją ogólną psychofizyczną kondycję. Odpowiednio dobieraj produkty w swoim jadłospisie i zawsze dostosowuj go do potrzeb swojego organizmu i pór roku. Jeśli twój nastrój mocno szwankuje, zadbaj o to, by na twoim talerzu znalazły się tłuste morskie ryby, orzechy, banany, nabiał, gorzka czekolada, gruboziarniste pieczywo, płatki owsiane i oczywiście warzywa. Dlaczego są tak ważne w menu? Bo dostarczają magnezu, tryptofanu, koenzymu 10, fenyloalaniny, witaminy E, C i tych z grupy B - czyli, składników, które stymulują produkcję neuroprzekaźników, a tym samym są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i bezpośrednio odpowiadają za nasz dobry nastrój. Wiadomo na co postawić, a czego unikać? Przede wszystkim nasyconych kwasów tłuszczowych, które usztywniają neurony i zaburzają przewodzenie impulsów w układzie nerwowym. Staraj się ograniczać do minimum masło i smalec. Kontroluj też ilość kaw i herbat w ciągu dnia. Im więcej ich dostarczasz, tym gorzej dla twojego samopoczucia. Nadmiar kofeiny i taniny tylko pogłębi uczucie niepokoju i rozdygotanie. Równie ryzykowny jest alkohol. Jeśli przesadzamy z jego ilością, tylko pogłębiamy stany depresyjne.

Magiczna moc przypraw

Aromatyczne dodatki do dań i przekąsek nie są "ozdobnikami" tylko pełnią kluczową rolę, zwłaszcza z punktu widzenia naszego układu nerwowego. Cynamon, imbir, gałka muszkatołowa i goździki poprawiają krążenie krwi i sprawiają, że mózg jest lepiej dotleniony, a tym samym efektywniej produkuje niezbędne do dobrego nastroju substancje, czyli dopaminę i serotoninę. Szczyptę przypraw korzennych dodawaj do płatków śniadaniowych, zup-kremów, kotlecików, dań z makaronu i do deserów, np. duszonych jabłek czy gruszek. Sięgaj też często po przyprawy zawierają kapsaicynę, czyli chili, imbir, kurkumę i czarny pieprz. Pobudzającą wydzielanie endorfin, tak potrzebnych zimą.

Pamiętaj!

Nie wolno bagatelizować żadnych niepokojących objawów. Przygnębienie trwające powyżej dwóch tygodni może przerodzić się w depresję, dlatego warto zwrócić się do lekarza psychiatry lub psychologa i poprosić o fachową pomoc. Szansę na poprawę daje psychoterapia oraz syntetyczne leki przeciwdepresyjne.

Leczniczy wpływ ziołowych napojów

Jeśli dręczą cię długotrwałe spadki nastrojów, skorzystaj z dobrodziejstw leczniczych naparów ziołowych. Osobom skłonnym do zimowej depresji szczególnie zaleca się picie naparu z dziurawca. Jego działanie porównywane jest do efektów uzyskiwanych po stosowaniu leków przeciwdepresyjnych. Dziurawiec między innymi hamuje wychwyt zwrotny serotoniny. Równie zbawiennie na nasz nastrój wpływ herbata z dodatkiem korzenia żeń-szenia. Dodaje nam tak potrzebnej energii i ma bardzo korzystny wpływ na chemię mózgu.

Jeśli chcesz wzmocnić odporność układu nerwowego na szkodliwe działanie stresu i uspokoić skołatane nerwy, sięgnij po napary z szałwii i bazylii. Na efekty kuracji nie trzeba będzie długo czekać. Jeśli będziesz pić dwie szklanki naparu dziennie, z pewnością odczujesz poprawę nastroju.

Zachwycające efekty pomarańczowej kuracji

Jeśli chcesz przepędzić zły nastrój mało inwazyjnymi metodami, zastosuj terapię zapachami. O jej skuteczności przekonują japońscy naukowcy. Dowiedli między innymi, że rozpylenie w pokoju aromatu pomarańczy powoduje poprawę samopoczucia i wywołuje błogie uczucie odprężenia. Podobnie działa wąchanie dojrzałego owocu.

Relaksujący hydromasaż

Nic tak dobrze nie wpływa na twoje samopoczucie jak kąpiel? Wykorzystaj jej zbawienną moc i zafunduj sobie hydromasaż.

Wcale nie potrzebujesz do niego specjalnej wanny, wystarczy prysznic. Mocnym strumieniem ciepłej wody polewaj całe ciało, zaczynając od stóp, łydek i ud, a kończąc na ramionach i plecach. Poprawę nastroju odczujesz natychmiast.

Lampa przeciwdepresyjna

Badania dowodzą, że fale świetlne określonej długości korzystnie wpływają na pracę organów wewnętrznych. Dla dobrego samopoczucia człowiek potrzebuje fal o długości od 380 do 770 nanometrów. Latem słońce dostarcza nam takiego światła, niestety jesienią i zimą jest go za mało. Jeśli dokucza ci przygnębienie, możesz wspomóc się specjalną lampą do fototerapii Możesz ją wypożyczyć i przetestować albo kupić.

Słuchawki antydepresyjne

W sklepach dostępne są też słuchawki antydepresyjne. Jak działają? Diody LED kierują jasne światło bezpośrednio do światłoczułych obszarów mózgu, dostarczają energii i poprawiają nastrój.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama