Reklama

Jak być asertywnym w pracy i nie tylko?

Coraz więcej z nas korzysta dzisiaj z usług prywatnych coachów i terapeutów lub poszukuje porad na temat pracy nad swoim charakterem. Wszystkie te trudy podejmujemy, by podnieść swoją samoocenę i zwiększyć pewność siebie.Z brakiem pewności siebie związana jest natomiast nieumiejętność przyjęcia postawy asertywnej, szczególnie ważnej we współczesnych czasach, gdzie właściwie na każdym kroku musimy udowadniać, że potrafimy się czemuś lub komuś przeciwstawić, odmówić sobie kupna nowego gadżetu czy pokazać siłę swojego charakteru. Jak dowodzą badania, ludzie potrzebują asertywności najczęściej w pracy, związku i wszędzie tam, gdzie istotną rolę odgrywa jakość komunikacji z ludźmi. Krótko mówiąc, jest na nią popyt, a nie każdy ma tę postawę w sobie wypracowaną. Poniżej tłumaczymy, jak pracować nad asertywnością i dlaczego warto robić.

Asertywność = życie w zgodzie ze sobą

Pierwszy krok do tego, by rozpocząć budowę postawy asertywnej jest prosty. Wystarczy uświadomić sobie, że będąc asertywnym, żyje się po prostu lepiej i przede wszystkim w zgodzie ze samym sobą. Ważne, by pamiętać, że asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie” i sprzeciwu. Nauka bycia asertywnym to nauka głównie poznania własnych potrzeb, siły i potencjału, który w nas tkwi, a także ciągłe pielęgnowanie pewności siebie. To również umiejętność wyrażania własnego „ja”, siły charakteru, a także odważne prezentowanie swojego zdania. Herbert Fensterheim, amerykański psycholog i współtwórca teorii asertywności mówił: "Jeśli masz wątpliwości, czy dane zachowanie jest asertywne, sprawdź, czy choć trochę zwiększa twój szacunek do samego siebie".

Wymogiem postawy asertywnej jest nabranie przeświadczenia, że to, co myślisz i czujesz jest ważne! Budowanie asertywności w sobie, rozpocznij więc od wiary w siebie!

„Nie”

Asertywność zwykle kojarzy się ze słowem „nie”, które jest charakterystyczne dla tej postawy. Warto jednak wiedzieć, kiedy i w jaki sposób go używać. Po pierwsze, jeśli ktoś namawia cię do czegoś, co jest sprzeczne z twoimi wartościami i zasadami. Jeśli twoją intencją nie jest np. sprawienie komuś przykrości, masz prawo odmówić. Podobno o wiele większy problem mają z tym kobiety. Uważają, że im nie wypada, a mówiąc „nie”, mogą narazić się na czyjeś niezadowolenie. Asertywna postawa charakteryzuje się także silnym, odpowiednio uargumentowanym obstawaniu przy swoim zdaniu. Jeśli zatem podjęłaś/ ąłeś decyzję, że musisz powiedzieć kilka mocnych słów osobie, która na to zasłużyła, po prostu upewnij się w swojej decyzji i ją zrealizuj. Umiejętność mówienia „nie” charakteryzuje asertywność, ale nie jest jej wyznacznikiem. Jest nim natomiast upewnianie się w swoich racjach i decyzjach.

W jaki sposób pracować nad asertywnością?

Jest wiele ćwiczeń, które pomogą ci zwiększyć pewność siebie i wzmocnić postawę asertywną. Należy je systematycznie praktykować, a także pamiętać o konkretnych technikach, które zaleca się stosować w kryzysowych sytuacjach. Tylko wtedy osiągniesz zamierzony efekt.

Pytania i odpowiedzi

Pierwsze z ćwiczeń pozwoli uświadomić ci, w jaki sposób rozumiesz asertywność i jakie plusy może przynieść w codziennym życiu ta cenna postawa. Każdego dnia postaraj się napisać trzy zdania, które dotyczą asertywności. W trakcie takiego cyklu powinieneś odpowiedzieć na kilka ważnych pytań: „Czym jest dla mnie asertywność?”, „Co dzięki takiej postawie mogę zyskać?”, „Gdybym w tamtym momencie był/ była bardziej asertywna, to…”. Wymyślaj codziennie minimum trzy pytania dotyczące asertywności i staraj się na nie odpowiedzieć. Dzięki temu przekonasz się, co tak naprawdę znaczy dla ciebie to pojęcie.

Realne sytuacje

Niemal codziennie jesteśmy zmuszeni do przyjmowania postawy asertywnej. Kiedy będziesz w takiej sytuacji, zastanów się przez chwilę nad jej idealnym finałem. Pamiętaj, że zależy on od ciebie i twojej decyzji! To ćwiczenie pozwoli ci upewnić się w tym, czego chcesz naprawdę i przekonać się o swojej sile. Praktykuj go w sytuacjach, w których nie czujesz się pewnie lub masz wrażenie, że ktoś próbuje na ciebie wywrzeć nacisk. Właśnie wtedy skup się na swoich myślach i nad swoją rolą w tej sytuacji, a następnie rozstrzygnij ją po swojemu. To ćwiczenie dodaje pewności siebie i pozwala pokazać innym nasze mocne strony charakteru.

Technika słonia

Jedną ze sprawdzonych technik budowania postawy asertywnej jest technika słonia. Ćwiczenie jest bardzo proste! W sytuacji, w której musisz powiedzieć stanowcze „nie”, a nie czujesz się na to dostatecznie silny, wyobraź sobie, że jesteś słoniem lub innym wielkim zwierzęciem, którego za żadne skarby nie da się ruszyć. Postawa słonia ma świadczyć o twojej sile i nieugiętości. Pamiętaj również, że słoń powinien być pełen spokoju i łagodności. Jeśli ktoś zadaje mu pytanie, słoń odpowiada rzeczowo, podając racjonalne argumenty, potwierdzające jego stanowisko.

Jujitsu

Inna, często polecana przez terapeutów technika zwie się jujitsu i wywodzi się ze sztuk walk wschodnich. Jujitsu polega na tym, że nie negując argumentów drugiej osoby, nie zgadzamy się na to, o co nas prosi. Pokazując, że szanujemy i rozumiemy jej racje, grzecznie odmawiamy, zaznaczając, że mamy do tego prawo.

Doskonałym przykładem wykorzystania techniki jujitsu jest sytuacja, kiedy ktoś, kogo lubimy nas o coś prosi, a my niestety musimy odmówić. Korzystamy wtedy ze swojego prawa i nie powinniśmy obarczać poczuciem winy.

Plusy asertywności

Postawa asertywna przede wszystkim umacnia pewność siebie i pozwala wypracować szacunek wobec własnego „ja”. Będąc asertywnym, żyjesz w zgodzie sam ze sobą i wzmacniasz poczucie swojej dumy i wartości. W konsekwencji czujesz się silniejszy i zdeterminowany do dalszej pracy nad charakterem. Jednak z postawy asertywności nie czerpiemy wyłącznie korzyści dla siebie, ale i dla ludzi, z którymi żyjemy. Dzięki asertywności budujesz relacje, które są pełne autentyczności i szacunku. Prezentując swoje zdanie pokazujesz innym, że jesteś wartościową i szczerą osobą.

Należy pamiętać, że proces budowania w sobie asertywności nie jest szybki i prosty. Wymaga przede wszystkim poświęcenia, zaangażowania i zrozumienia, że asertywność to przede wszystkim znajomość własnego „ja”, umiejętność pokazywania siły swojego charakteru i obrony własnego zdania. Mimo że budowanie w sobie asertywności jest długotrwałe, warto zaryzykować tę przygodę. Jej efekty pozostaną z tobą na całe życie i pozwolą świetnie radzić sobie w trudnych sytuacjach.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama