Reklama

8 ziół, które pomogą ci zasnąć

Jeśli ostatnio dużo czasu spędzasz w łóżku przewracając się z boku na bok i zerkając co chwilę na zegarek, aby sprawdzić, ile godzin snu ci zostało jeśli uda ci się zasnąć W TEJ CHWILI, lek na sen może ci się wydawać kuszącym sposobem na przespaną noc. Większość leków na sen, mimo że skuteczna, często wywołuje odrętwienie i zmęczenie po przebudzeniu. Jeśli wiesz, że twoja bezsenność jest spowodowana codziennym stresem, zamiast od razu sięgnąć po leki, warto najpierw spróbować kilku naturalnych metod uspokojenia umysłu i ciała. Zioła potrafią bardzo skutecznie wyciszyć nadmiernie aktywny umysł i zrelaksować ciało, dzięki czemu łatwo odpłyniesz w ramiona Morfeusza.

Rumianek

Przypominające stokrotkę kwiaty rumianku od wieków pomagają w stanach lęku i bezsenności oraz ogólnie poprawiają nastrój. Roślina ta zawiera apigeninę - to flawonoid, który wywołuje w mózgu podobny efekt do leków benzodiazepinowych wydawanych na receptę, takich jak Xanax. Jednak w przeciwieństwie do Xanaxu, rumianek nie uzależnia, jest łagodny i uspokaja twój umysł nie wywołując zmęczenia czy zamroczenia następnego dnia rano.

Zalej suszone kwiaty rumianku gorącą wodą i zaparzaj je przez dziesięć minut, aby uzyskać łagodną i smaczną herbatę. Dodaj odrobinę miodu, aby napój był jeszcze bardziej kojący. Jeśli nie lubisz ziołowych herbat, możesz łykać rumianek w kapsułkach, wdychać olejek rumiankowy lub dodać kilka kropel takiego olejku do kąpieli.

Chmiel

Chmiel może kojarzyć ci się bardziej z piwem, ale suszone kwiaty tej rośliny od wieków są używane do uspokajania umysłu i wspomagania snu. Składnikiem aktywnym chmielu jest methylbutenol – łagodny środek uspokajający.

Chmiel możesz zaparzyć i wypić w formie herbaty, ale jej smak jest silny i raczej gorzki. Większość ludzi woli przyjmować chmiel w postaci tabletek. Zazwyczaj występuje on w połączeniu z kozłkiem lekarskim, ponieważ te dwa zioła uzupełniają się nawzajem w zakresie właściwości uspokajających. Innym rozwiązaniem jest wypełnienie małego szmacianego woreczka wysuszonymi kwiatami chmielu i umieszczenie go obok poduszki podczas snu.

Kozłek lekarski

Kozłek lekarski od czasów starożytnych jest chwalony za swoją skuteczność w redukowaniu lęku, bezsenności i niepokoju. Czynnik aktywny kozłka lekarskiego nie jest znany. Najprawdopodobniej to interakcja kilku składników daje efekt uspokajający. Kozłek lekarski jest dobry na trudności z zaśnięciem, jak również pomaga zapobiegać chodzeniu przez sen.

Kozłek lekarski przyjmuje się zwykle w formie tabletek. Jest to spowodowane silnym i nieprzyjemnym zapachem tego zioła. Często łączy się go z innymi roślinami o właściwościach uspokajających, takimi jak chmiel czy męczennica.

Męczennica (passiflora)

Kwiaty tej rośliny potrafią pięknie zdobić ogród, ale użyteczność męczennicy znacznie przewyższa jej ładny wygląd. Suszone kwiaty, liście i łodygi męczennicy zwiększają w mózgu poziom związku GABA, co prowadzi do nastroju odprężenia i zmniejszenia bezsenności oraz lęku.

Smak herbatki z męczennicy nie jest dla każdego – często jest opisywany, jako smak trawy czy siana. Można go nieco poprawić dodając miód lub znaleźć mieszankę łączącą w sobie męczennicę z lepiej smakującymi ziołami. Męczennica jest również dostępna w postaci tabletek lub w bardziej skoncentrowanej wersji, jako nalewka.

Melisa

Ten przyjemnie aromatyczny członek rodziny jasnotowatych zawiera kilka flawonoidów, które pomagają redukować stres i lęk, wspomagają sen, poprawiają pamięć oraz uspokajają rozstrojony żołądek. Melisę często łączy się z innymi ziołami, które poprawiają nastrój i zmniejszają stres, takimi jak kozłek lekarski, chmiel czy rumianek.

Spróbuj pić melisę przed snem w postaci naparu. Możesz również przyjmować to zioło w postaci tabletek lub nalewki.

Pozłotka kalifornijska

Mimo iż pozłotka kalifornijska należy do rodziny makowatych, jej składniki aktywne to alkaloidy bioaktywne, a nie opiaty. Wysuszone piękne pomarańczowe płatki i delikatne liście pozłotki mają delikatne właściwości uspokajające. Oprócz tego zmniejszają ból, bezsenność oraz lęk.

Lawenda

Jednym z najbardziej znanych ziół posiadających właściwości wspomagające sen i redukujące stres jest lawenda. Swój charakterystyczny zapach zawdzięcza ona lotnym olejkom eterycznym, które redukują ciśnienie krwi, uspokajają umysł i pomagają zapaść w głęboki, przynoszący odpoczynek sen.

Lawendę można najczęściej znaleźć wysuszoną w specjalnych poduszeczkach, lub w postaci olejku eterycznego, który można dodać do kąpieli, rozpylić w sypialni lub na pościel. Możesz również pić lawendową herbatkę, albo przyjmować lawendę w postaci kapsułek.

Kocimiętka

Możliwe, że będziesz musiał stoczyć walkę z własnym kotem o to zioło, kocimiętka działa bowiem stymulująco na zwierzęta kotowate. Podczas gdy koty wpadają w szaleństwo jak tylko spróbują kocimiętki, na ludzi jej składnik aktywny – nepetalakton – ma wręcz odwrotne działanie. Kocimiętkę stosuje się, jako środek uspokajający, wspomagający sen oraz jako lekarstwo na napięciowy ból głowy.

Kocimiętka, członek rodziny jasnotowatych, po zaparzeniu daje aromatyczną, delikatną herbatę, która sama w sobie jest smaczna. Można ją również wymieszać z innymi ziołami o właściwościach uspokajających. Możesz również spożywać to zioło w postaci ekstraktu lub tabletek, jeśli nie lubisz ziołowych herbatek.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama